Vatten & Avlopp
Christi007: [citat] Jag håller på att göra samma sak som du beskrev. Undrar om du kan skicka igen bilderna?
BSOD: Detta är en klassiker. För att hantverkaren ska kunna fakturera en låg timpeng, så har vissa sjuka materialpåslag. Jag hade letat vidare bland andra hantverkare. jag arbetar inte med sådana hantverkare. Rimligt påslag är snarare 10% skulle jag säga. De sitter ju inte på dessa i lager, utan lägger väl en besättning när du accepterar offerten. Jag har fått elektriker att installera
ranchero: Ta dit någon duktig grävmaskinist/markentreprenör dom som mäter vattengång i dom olika brunnarna. Det låter som det blir slamflykt som tätar fördelningsrör i filterbädden. Det går kanske att använda befintlig brunn till första kammare och sätta en ny brunn med två kammare efter, så blir det billigare. Grävs spridarledningarna upp försiktigt räcker det kanske att rensa rör och
Beckidekk: Efter en lång process hittade vi ett hål i tanken långt ner på sidan (för ett par månader sedan). Vi såg live när det sipprade in vatten. Idag byts tanken:)
Rickard.: [citat] Min känsla är att filter inte kommer fungera alls och det är inte heller något jag någonsin sett trots ett decennium på tak, jag tror det kommer bli för tätt. Normalt är lukten inte ens störande när man jobbar på taket förutom inom ≈0.5m från det öppna röret, vissa storkök kan vara ett undantag. Jag har inte monterat någon själv på frihängande så jag har inga raka
Kintamaa: Tack för svar! Stämmer, dricksvattnet är iskallt nästan för kallt 😆
Avemo: [citat] Det kan fungera att öppna en kran någonstans i huset i stället för att skruva loss manometern. Men förhoppningsvis dröjer det innan du behöver göra om det. Bra att det löste sig.
mogge_73: Nja, det är väll en sanning med modifikation, visst det är inte jättemycket järn så ur garanti syn så klarar ni er. Tror gränsen ligger på 1mg/l. Det som händer är att järn/mangan oxiderar när vattnet syresätts, detta gör att metallerna fäller ut ur vattnet och blir en utfälld partikel. Det kommer att missfärga radonett, men det mesta av järnet kommer att passera pumpen och
Kapsyl: [citat] Jösses, jag kommer knappt ihåg tjejens födelsedag, tror du jag kommer ihåg ett tillverkarnamn på något jag använde en gång för över tjugo år sedan 😀 Det bästa är nog att fråga på byggvaruhuset eller ännu hellre en rörläggare. Det var det jag gjorde, frågade hur jag kunde koppla på ett modernt 50mm avloppsrör på ett 80 år gammalt avlopp i oglaserat lergods.
xxargs: Du löser inte kalk med klorin - för att lösa kalk så behövs syror som kan lösa kalken - ofta till fräs och skum när koldioxiden drivs ut av syran och löser kalciumet/magnesiumet . Ättika är tex. en organisk syra, likaså citronsyra och vinsyra och många badrumsrengöringar och toalettrengöringar baseras numera till stor del på dessa... det finns också avkalkningsmedel som mer eller
SirMayo: Om rören går någonstans det kan frysa kolla in det frusit o sitter ispropp. Eller läcka av tidigare ispropp. Mycket frysskador nu efter kallt väder med nån dag med mycket blåst så drar det in på ställen där det aldrig frusit förr..
GK100: [citat] Just det är inget du behöver tänka på alls den kan sättas betydligt längre bort om det behövs.
Kag65: [citat] Har två toaletter men hittar bara ventil på den ena. Den andra är vägghängd och ”inbyggd”. Har satt toapapper i toastolarna och de läcker inte i skålen.
House of Terror: Kan det vara så att slingan är kopplad på sensorn, så den ska vara på konstant?
Ajlex: [citat] Det e väl kontrollpluggen som läcker.. Stänger du av vattnet före ventilen så ska det snart sluta rinna ut vatten. Fortsätter det rinna så e den kass
tuokaya: För de som får samma problem. Lösningen som Classeclass sa fungerar med 12 kantig hylsa 17 mm, finns på biltema.
janusz_w: Tack för återkoppling. Ja, mjukstängning är ett bra alternativ men fixar inte problem med tvätt/diskmaskin om dessa har snabbstängande ventiler. Innan mjukstängande blandare kom tog mattsons fram en liten trycstötsdämpare https://www.gelia.se/products/gelia-vvs-1/blandare/reservdel/3010071901/ Det finns även https://somathermvvs.se/tryckhallning-2/slutna-karl/tryckslagdampare-ahn/ Den
Elinaelina: [citat] Rören är 40mm på raksträckorna. Vilken lucka menar du?
Rooten48: Lägg ett par skivor isolering på den tunna slänten mot tanken så kanske det tinar snabbare och du klarar kanske vinter då. Sen är det väl bara att göra om och göra rätt.
kulle: Det kanske går med en vanlig klosettböj oxå ser jag nu,betydligt billigare https://www.rinkabyror.se/artikel/htp-wc-anslutning-boj-110x88-5-/
mexitegel: Verkade inte vara några läckor vad jag kunde upptäcka och vattenmätaren stod still när den skulle. Var lite orolig för prisolrören då stoppet var i bjälklaget och en läcka där inte hade varit så smidig att fixa.
linvige: [citat] Det är helt i sin ordning enligt min bedömning. Det är konstruerat för att kunna justeras.
jonaserik: Svårt att se, men är det ett stålrör som det är kopplat på så är det rostskitvatten som kan anta vilken kulör som helst nästan. Och kanske lite svartvatten som det kallas.