1 938 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Jetpump tappar långsamt tryck
Undrar bara vad som anses som normalt.
Har en vanlig jetpump från rinkaby rör. Har Pem-slangar med ett gäng utkastare runt huset samt ett sprinklersystem med två magnetventiler och 10 spridare.
Det har tidigare hänt att en magnetventil inte håller tätt men det är ett annat kapitel - då märker jag det ganska tydligt och kan åtgärda problemet.
Men även när ”allting är tätt” vad jag kan se så tappar min pump sakta tryck. Folk i min omgivning säger att det typ är normalt att pumpen startar ibland och bygger upp tryck. Men själv tycker jag det är fel.
Vad anser ni?
Jag har ju en backventil på sugledningen från brunnen (uppe vid pumpen)
Är det så att en sådan backventil inte är hundraprocentig och ändå sipprar tillbaka lite till brunnen?
Har en vanlig jetpump från rinkaby rör. Har Pem-slangar med ett gäng utkastare runt huset samt ett sprinklersystem med två magnetventiler och 10 spridare.
Det har tidigare hänt att en magnetventil inte håller tätt men det är ett annat kapitel - då märker jag det ganska tydligt och kan åtgärda problemet.
Men även när ”allting är tätt” vad jag kan se så tappar min pump sakta tryck. Folk i min omgivning säger att det typ är normalt att pumpen startar ibland och bygger upp tryck. Men själv tycker jag det är fel.
Vad anser ni?
Jag har ju en backventil på sugledningen från brunnen (uppe vid pumpen)
Är det så att en sådan backventil inte är hundraprocentig och ändå sipprar tillbaka lite till brunnen?
Husägare
· Västra Götalands Län
· 117 inlägg
Jag vill också veta detta. Min pump gör samma sak. Upp till 3 bar, sen efter ca 5 minuter har den sjunkt till 1,6 bar och kör igång och bygger upp trycket till 3 igen.H hullan skrev:
Läckage ! Om man har möjlighet att stänga direkt efter pumpen/hydroress, så blir det lättare att felsöka " sugsida" eller " trycksida" av systemet.
Gammal tråd men jag som är TS kan svara.
Som föregående talare säger så var det läckage.
Jag hade en magnetventil till bevattning som sipprade ut lite sakta när det fastnade stenar i den.
Satte en kulventil på slangen som går till denna ventilen och löste så problemet.
Tanken är ju att magnetventilen ska hålla tätt själv - men så fort det kom in lite grus i membranet på den - kunde den inte stänga
Som föregående talare säger så var det läckage.
Jag hade en magnetventil till bevattning som sipprade ut lite sakta när det fastnade stenar i den.
Satte en kulventil på slangen som går till denna ventilen och löste så problemet.
Tanken är ju att magnetventilen ska hålla tätt själv - men så fort det kom in lite grus i membranet på den - kunde den inte stänga
Husägare
· Västra Götalands Län
· 117 inlägg
Long story, men det låg nåt ton ved där brunnen fanns av nån anledning. Efter jag flyttat all ved, staplat upp den igen och frigjort brunnen och lyft det astunga brunnslocket och lyft upp bottenventilen såg jag inga uppenbara fel (inget grus i den eller så). Jag vet ju inte vad jag pysslar med här haha. Men den kanske behöver bytas ut. Är det lurigt? Behöver man greja med en massa gängtätningstejp och sånt?
Men teorin är att läckaget kan bero på ventilen där i brunnen?
Problemet just nu är att jag tror jag har råkat pajja gängorna ganska mycket på den där lilla muttern som sitter på själva jetpumpen, så jag behöver väl fixa det också på nåt sätt.
Jag får ta upp projektet nu i vår igen. Återkommer med resultat om jag kommer ihåg.
Men teorin är att läckaget kan bero på ventilen där i brunnen?
Problemet just nu är att jag tror jag har råkat pajja gängorna ganska mycket på den där lilla muttern som sitter på själva jetpumpen, så jag behöver väl fixa det också på nåt sätt.
Jag får ta upp projektet nu i vår igen. Återkommer med resultat om jag kommer ihåg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden