4 010 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Ljuddämpande avloppsrör
Jag ska börja dra lite avlopp i en tillbyggnad hemma och ser på Ahlsell att det finns ljuddämpande rörsystem för inomhusavlopp från både Pipelife och Geberit.
Jag undrar om dessa faktiskt fungerar och om de gör så jag kan slippa höra om någon spolar på ovanvåningen?
Hur väl fungerar dessa i praktiken och dämpar de mycket ljud eller är det en knappt märkbar skillnad?
Är det rekommenderat att använda dessa i en villa av trä istället för vanliga avloppsrör?
Räcker det att använda dessa där de "behövs" eller måste jag använda det i hela det invändiga avloppet för att ljudet inte ska vandra?
Jag undrar om dessa faktiskt fungerar och om de gör så jag kan slippa höra om någon spolar på ovanvåningen?
Hur väl fungerar dessa i praktiken och dämpar de mycket ljud eller är det en knappt märkbar skillnad?
Är det rekommenderat att använda dessa i en villa av trä istället för vanliga avloppsrör?
Räcker det att använda dessa där de "behövs" eller måste jag använda det i hela det invändiga avloppet för att ljudet inte ska vandra?
Ljuddämpande avloppssystem fungerar bra. Det finns olika nivåer på dem. Ser du till Geberit så har du muffat ljuddämpat Silent PP som håller bra klass. Vill man ha bästa tillgängliga så heter det systemet Geberit Pro, även detta muffat.F fixarpelle skrev:Jag ska börja dra lite avlopp i en tillbyggnad hemma och ser på Ahlsell att det finns ljuddämpande rörsystem för inomhusavlopp från både Pipelife och Geberit.
Jämför du en avloppsstam i toppnivå ljuddämpat kontra standard utan ljuddämpning så är det stor skillnad. Sedan beror det givetvis på hur dragningar ser ut i huset etc. Besväras man av ljud så är det värt att välja ett bättre system för stammar och "fria" dragningar. Däremot är det ingen vits att gjuta in ett system som håller toppnivå kring ljuddämpning. Kan ge motsatt effekt.
Trevlig helg.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 405 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 405 inlägg
Litet lyft..
Hur gick det? Köpte du/@fixarpelle några rör?
Eller någon annan som vet var man som privatperson kan köpa dessa rör?
Hur gick det? Köpte du/@fixarpelle några rör?
Eller någon annan som vet var man som privatperson kan köpa dessa rör?
All plast låter när man spolar hur man än vänder och vrider på det.
Oavsett tillverkare.
Det blir aldrig ljudlöst med plast.
Vill man gå upp en klass så kör man gjutjärn. Men det är en helt annan process för installationen. Men det ska tilläggas att det inte heller är helt ljudlöst vid spolning "ovanifrån".
Oavsett tillverkare.
Det blir aldrig ljudlöst med plast.
Vill man gå upp en klass så kör man gjutjärn. Men det är en helt annan process för installationen. Men det ska tilläggas att det inte heller är helt ljudlöst vid spolning "ovanifrån".
Jag använde vanliga avloppsrör.P PappasHammare skrev:
Jag har inbyggd väggtoalett och avloppsstam till ovanvåning i väggen med en säng direkt mot samma vägg på samma ställe på andra sidan och därför funderade jag på ljuddämpat.
Även med vanliga avloppsrör och fixtur i väggen så låter det väldigt lite och är inte störande trots att det endast är en spånskiva i mellan.
Klicka här för att svara