Vatten & Avlopp
Robert78-1: Hej, en kopplad fråga till detta. Vad kan egentligen hända om man pluggar säkerhetsventilen? Vi har två stycken varmvattenbredare varpå den ena har ett rör från säkerhetsventilen till en golvbrunn som det ska vara, den andra som är mer ”back-up” var pluggad när vi flyttade in och fick till svar av förra ägaren (som inte hade installerat, det hade ägaren före dem gjort) att den
ama3282: Jag rengjorde golbrunnen varifrån det lät och det visade sig att den var helt torr. Så efter rengöring fyllde jag på med vatten och då försvann lukt och läten helt. Jag brukar gå runte en runda i huset och fylla på vatten i vattenlåset i golvbrunnarna lite då och då eller när det tex börjar lukta lite från källaren men eftersom denna golvbrunnen aldrig brukar bli torr har jag
mxlmxlm: [citat] Tryckströmbrytaren etc. ska sitta efter kärlet. Jag vet inte vad en tryckvakt är men en pressostat är en tryckströmbrytaren om jag inte är ute och cyklar. Det är luftinjektorn som ska sitta före kärlet. Se t.ex. denna ritning.
Dilato: [citat] Uppdatering, den levererades för två dagar sedan, i går köpte jag 10 liter diesel. Nu ska jag bara orka skruva ihop och testa starta den ( jag har ett 200W powersupply på väg från Aliexpress men jag har också ett 14 A Xbox supply som borde räcka).
Anonymiserad 405730: [citat] Troligtvis kondensvatten, bara ta bort det gamla o köpa nya delar kostar inte många kronor…
Österlenare: [citat] Intressant. Ska kolla upp lite mer på ditt förslag. Tack
Karrock: Haha, jag får eksem på de rören! Elementhus alltså. Men då blir jag nyfiken på vad som finns på våningen under? finns det någonstans i närheten som du kan dra en låda i taket längs vägg på nedervåningen och gå på ett av de vertikala rören inne i väggen? [bild] Alltså golvbrunnen där du vill ha den, i bjälklaget längs en modul, ned på undersidan av bjälklaget och över
Karrock: Det ser ju ut som en debe borrtopp. deras moteringsanvisning är korrupt på hemsidan, så jag kan inte kontrollera, men jag tror att den bara är tätad i kopplingsplinten, oklart vilken IP-klass. Nedsänkt i vatten riskerar ju att vara högre än aktuell klass. Man kan förmodligen byta till/komplettera med en borrtopp för energibrunn. De är avsedda att vara under mark och täta mot ca 5 m
jonaserik: Packningen är en av gummi med en fläns som går in ca 6 - 7 mm i hålet och fastnar där. Tar du det försiktigt så den inte kletar fast och går sönder, går det att återanvända den. Till skillnad på fiberpackning som brukar dela på sig.
Zixten: Vet TS hur vattnet kommer till infiltrationsbädden? Rinner det själv, eller pumps det? om det pumpas kolla pumpen! Om du inte vet, ta reda på vilket. Leta efter en pumpbrunn precis efter trekammarbrunnen. Som redan sagts kolla infiltrationen, borde finnas en fördelningsbrunn, hur ser det ut i den? om den är full kan vi ju anta att infiltrationen är igensatt, eller att grundvattnet har
noone70: [citat] Risken är att de kommer märka att jag inte gjort det
Henrik 75: Nej det är nog inte så besvärligt att byta den. Den som sitter där ser ut som att den har hängt med ett tag och kanske har förbrukat sin livstid 😊 https://billigtvvs.se/vvs/ventiler/reduceringsventil/somatherm-reduceringsventil-syr-312-compact/?option=11089&gclid=CjwKCAiA5L2tBhBTEiwAdSxJX29Fd-5-kTnT3zliYwrWF1kTlothEBPBiqIEhPyvyKUAWP0ZpMppshoCvsYQAvD_BwE
IngvarCombatos: Jag kopplade fem V6 bakom tvättfatskommoden och 3 under VVB. Enda knöliga var att skruva ihop hela prylen, man fick trycka hårt med händerna. Bra att ha Vatettes specialverktyg när man gör jobbet.
busgraab: har kikat i den tråden, men inte riktigt samma blandare. därför tänkte jag kolla om någon vet specifikt för denna. samt då vad rimligt fel är, om det är rimligt att tro att en rengöring gör susen, eller om det är mer troligt med defekt komponent = byte av hela blandaren mvh Henke
HusabergMia: Behöver köpa en golvbrunnsil där måttet är 19 cm i diameter. Hittar ingenstans, vet någon?
cpalm: [citat] Man får skilja på den avluftning som behövs för att förhindra vacuum vid spolning, och den luftning som kontinuerligt skall syresätta markbädden/infiltrationen och brunnen och transportera bort dålig lukt (fastän det är samma rör). I viloläget skall det inte finnas några vattenlås mellan avluftningen på markbädd/infiltration och avluftning på taket så att det kan
OMLAJA: Vill bara avsluta tråden. Fick inte stopp på droppande genom att motionera ventilen. Så det slutade med att jag bytte säkerhetsventilen. Har försökt att motionerat den nya på årlig basis.
Harald Blåtumme: [citat] [citat] Är inte moderna värmekablar självbegränsande dvs varierar effekten efter vad som behövs för att hålla det frostfritt?
wildeside: Det sitter en gummipackning i den genomföringen prova att dra åt den lite. Ser ut så här. https://www.bauhaus.se/vattentat-genomforing-r20-for-frostguard?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIgbjY3ubxgwMVH1uRBR0xugcYEAQYASABEgLvhPD_BwE
Rishlish: Du har början till ett stopp i avloppet, läge för hälla i ordentligt med hett vatten och diskmedel så kanske det löser upp sig, annars bör det stammen rensas!
Derbyboy: Kikar runt lite på jetpump som skulle kunna pumpa upp bräckvatten (H25m L70–80m) i skärgården. Inget jätteutbud direkt. Hur länge håller en vanlig jetpump? (Måste finnas några som chansar och kört en vanlig)
drallero: [citat] Tack. Jag borde kunna testa detta till våren genom att öppna kranen och kolla om trycket sjunker i vattenpumpen.
Rickard.: [citat] Det jag beskrev är den generella som används 9/10 gånger men inte här ;) Ja precis du behöver en med två utvändiga gängor i rätt storlek. Du får mäta och åka till biltema eller vad du nu har närmast.
hållundan: Jag borde ha ganska vettig access utifrån panelen, inifrån kattvinden och även därifrån borde jag kunna ta upp golvspånet för att komma ner i luftningen nerifrån utsticket vid takfotslådan eller vad man nu kallar den. Så till våren har vi en del jobb att göra helt enkelt. Är väl mest short term vad man kan göra nu för att undvika att det stoppar igen vid nästa köldknäpp? Med
GK100: [citat] På din tredje bild har du nog de tidstypiska rören med ett tunt skikt asbest (vitt) längst in och sen ett lager nöthårsfilt (brunt) utanpå det. Om du gör Claes brandtest kommer filten brinna bra och den vita asbesten då inte alls. Nu ligger som sagt asbesten perfekt skyddad där under och du behöver inte oroa dig öht men som nämnts kan du ju täcka med någon fog eller färg
Tjacob: [citat] Okej! Låter rimligt. Får testa plocka bort blandaren och se hur det ser ut