Vatten & Avlopp
jonaserik: [citat] Den slangen blir bra stuv när den blir kall och står i en båge nu, inget bra då även pumpen kommer att stå snett. Helst ska det vara en PEM-slang ut och 16 mm ( 20 mm är bäst ) PEM-slang ner till pumpen med , då kan pumpen hängas så den står rakt ner. Anslutningen på pumpen ( med olika dim på ) är säkert skruvad och gänga 1 tum ( 25 mm ) direkt på pumpen. Finns
fredrik.johansson: Det behöver inte vara något fel alls, men det beror på förutsättningarna runt omkring och hur den är inkopplad.
zingo: [citat] Rören är absolut inte dragna samtidigt. Rören till huvudbyggnaden drogs på 80-talet. Till gäststugan lade jag ner en PEM för åtta år sedan och tog från den vattnet in i stugan. Men där inne går bara PEX och kopparrör. Finns inget mellan pumphuset och handfatet som kan rosta förutom VVB:n. Klistrar in detta som jag skrev i ett annat svar: En teori jag har handlar om att det
Knattecrossfarsan: Skulle behöva plocka ur och rengöra termostatkassetten på denna blandare. Vet dock inte vad det är för fabrikat men är det någon som har gjort det på en liknande blandare och vet hur man går tillväga?
Kluven: Tack! Då kan man släppa det och börja rensa alla kran silar i huset.
john68: 100 kr i fast avgift/år och 4 kr kbm (sk. Råvatten)
jonaserik: Att försöka isolera rör och annat i en sådan härva går inte, samt om inte själva gropen/låda eller vad det nu är, inte är isolerad. Finns bara ett sätt, det är att täcka över med något.
Hybro: Hur är det tänkt under golvet med avloppsröret ned i marken? Ska det skottas snö runt, som frostskydd?
Claes Sörmland: En annan klassiker är ju en muff där gummitätningen mosats vid ihopsättningen av rören så att den stick upp inne i rören och samlar på sig skit.
Rickard.: Du har två separata problem som kan lösas genom luftning genom tak men som eventuellt kan lösas på annat sätt. Främst har du ventilation för tanken och där bör försäljaren eller tillverkaren ha riktlinjer hur deras produkt ska installeras och detta är viktigt. Sekundärt har du ventilation för avloppsrören för att förhindra undertryck i rören(som kan gurgla eller lämna toan utan
useless: Det brukar lossna avlagringar från rören när vattnet fryser och tinar igen.
Zlp: Hej! Har i de senaste tre dagarna haft -20 här i Mellansverige vilket har lett till att min Baga Easy G4 1-2HH började lysa rött, det visade sig att det var ett igensatt filter och en ispropp i utloppsböjen till vidare efterbehandling (enligt bild) i markbädden. På denna böj finns det en backventil som jag misstänker är boven i dramat, jag misstänker att denna backventil öppnar när
m94maka: Jag har en kolvpump. Den läckte i kolvaxeln OCH backventilen intern i pumpen. Finns inga reservdelar så jag tillverkade en ny backventil och då blev det tätt - i a f läckaget från trycktanken ut i axeltätning och sugröret (ca150m). Efter lagning så uppstod problem nr två. Efteratt ha prajmant och byggt tryck i tanken fick jag inget tryck när pumpen nästa gång kickade igång via
Frejoh466: Det vart den enklaste lösningen, en förminskningsnippel till G10 sedan t-kopplingen och en Bussning för att koppla den till G15 igen. Så det vart lösningen.
paralun: [citat] Jo en utmaning, börja med att försöka lista ut exakt var avloppsröret går samt var böjarna är. Sen kan man ju alltid prova underifrån via rensluckan med spolslangen. Med högre äckelfaktor och blaskande men med en större handduk så tätar man rensluckehålet när man kör. MEN mycket viktigt att spolslangen kan fastna och då blir det "långnäsa" och ännu värre jobb.
Knattecrossfarsan: Svårt att se att verket skulle ta någon skada. Det som hänt är väl att du under de senaste nio månaderna kan ha haft lite högre värden på fosfor och nu har i det närmaste noll. Senaste dygnets chockbehandling kan ju inte påverka det vatten som under nio månaders tid lämnat anläggningen.
Kulibertikus: Precis, den översta länken har nog 10mm klämrörskoppling. Och den undre länken, ja det ser ut att vara rätt typ av koppling. Det var dock väldigt många delar till den blandaren. Jag är inte tillräckligt erfaren för att säga att det är exakt rätt storlek på alla kopplingar, men jag ser ingen klämringskoppling iallafall. IKEA blandare kommer med de kopplingar som jag tror du
Mattias Blomfelt: [citat] Ja, jag började vid första. när jag luftar där kommer varken luft eller vatten ut. När jag går varvet runt är det samma på alla element i slingan. Kan det ha kommit smuts i rören som blockerar? Har magnetilter vid pannan som samlar upp partiklar… det märkliga är att när jag följer vattnet från pannan är det varmt fram till en t koppling som delar slingan till
PJ23: Jag misstänkte först att de inte lyckats med gjutningen mellan röret och berget. Men när jag äntligen fick tag på borrfirman så säger de att det även kan vara sprickor i berget som leder till ytan och under röret. Gjorde en mätning för någon månadsedan som visade sig att PH värdet hade gått ner ganska ordentligt, 6.5, vilket låter som ytvatten, lågt ph. Även nu under vinten då
Murkla1949: Dåligt svar men för oss var det också elförbrukningen som avslöjade att något var fel. I vårt fall - trots att jag inte trodde på det - så var det en läcka i marken tyvärr.
jdaniels: Jag hade EXAKT samma problem igår. Gissar att du har ett Älvsbyhus? Mina slangar går i väggen mot kattvinden och rummet intill används inte så jag hade sänkt värmen till ca 15 grader. Det räcker tydligen inte. Jah har kulventiler på mina slangar, stängde av vattnet och kopplade ur dom, ökade värmen i rummet och efter ca 1 dygn fungerar det igen. Har bott här i 16år och har aldrig
Vaktislina: Plaströr är det som tur är! Har öst in mer isolering än innan och hoppas på att detta ska rädda rören…
jonaserik: [citat] Bry dig inte om att röra den röda hatten, Säkerhetsventilen. Skulle det mot förmodan vara en läcka i panna, så skulle det rinna vatten på golvet, så glöm det. Det med värdena på displayen är vad som den markerar för temperaturer som den ska jobba med, så länge som det inte skiljer en större variation mellan det inom parantesen och den till vänster, så bry dig inte. Du
Dilato: [citat] Tydligen inte tillräckligt. Det finns en drös med trådar om frysta vattenledningar nu här på ByggaHus, med samma problem.
Anden0: Tack för all hjälp. Det blev en sväng till Bauhaus och nya packningar (och muttrar, eftersom koniska packningar inte såldes löst) och nu är rörsystemet återmonterat och verkar hålla tätt. Det blev lite pill även med diskmaskinsslangen. Någon gång får det kanske bli ett nytt vattenlås, men för tillfället får detta funka.