Vatten & Avlopp
Krilleman: [citat] Hur fick du loss dom på ett bra sätt för återanvändning? [citat] Jo det var ju just det jag skrev i #2. 😉
xxargs: Är det mjukstängande vattenpåfyllning på toaletterna?, om inte så är det en stor orsak till problemen. det andra är att den gamle mätaren kanske ströp vattnet mer än de nya mätaren - högre flöde ger högre rörelsemängd som måste dämpas ut på något sätt när flödet stoppas plötsligt. Det man kan prova med om du har separat kran/ballofix för just toalettens påfyllning är
xxargs: [citat] du är grym mot motorn... Och nej, 3-fasmotorer har i regel inga interna säkringar. (varför jag skriver 'i regel' att jag har en vag minne att någon eller flera av motortillverkarna marknadförde motorer med intern skydd i sig på typ 70-talet men sedan försvann det igen - förmodligen för att det gav mer strul än det räddade) och som redan nämnt så matas det troligen bara av 2
mexitegel: Såvitt jag känner till finns det inga juridiska hinder att använda skattemedel för VA-verksamheten, tvärtom däremot är inte tillåtet. Det är även vad branschorganisationen Svenskt vatten säger: "Det finns inget juridiskt hinder mot att VA-verksamheten helt eller delvis finansieras med skattemedel, men samtliga svenska kommuner strävar efter full avgiftsfinansiering. Skattefinansiering
MegatechCulture: [citat] En ejektor tappar inget vatten, den kan inte suga något vatten för huvud taget. Den arbetar bara med ett övertryck, dvs trycker ner lite vatten till ejektor som trycker upp mycket vatten till tanken.
HenrikHuslöse: Kom på en sak: Kolla om duschen bara sitter med silikon. Har du tur kan du ta loss hela duschen/duschkaret på något sätt och sedan sätta tillbaka.
Demmpa: Manualen till blandaren finns på Ikeas hemsida, -> Produktinformation -> "Montering & dokument" -> Monteringsanvisningar. Ta och mät gängans diametern på befintliga strålsamlaren. Sökning på nätet efter "strålsamlare älmaren" gav bl.a. följande: https://hemmet.ifokus.se/discussion/1454406/stralsamlare-till-ikeas-kranar
Pär Sköld: [citat] Det brukar snarare vara en del, med många rörliga delar. Du behöver inte plocka isär.
Kromad82: [citat] Ok tack för svar. Ja jag får ta ett test. Det som kan vara en fördel i detta läge är att huset står på en kulle med lägre terräng nedanför avloppsläckan och själva vattenbrunnen är i något högre terräng placerad ovanför avloppet topografiskt sett. Nedanför läckan har vi en bit bort en rätt brant slänt ner till en äng. Så min förhoppning är att grundvattnet följer
Dr Benz: [citat] Jag har en gjutjärnsbrunn som man kan rensa med en fjäder som snurrar från Biltema. Inget problem att komma förbi det vanliga vattenlåset och vidare. Ingen fara med den biten. Värre är väl att man fulbyggt ovanpå befintlig brunn.
Vrana: [citat] Himla nyfiken på hur detta gick! Fick du rätsida på det?
heisiandiishe: [citat] Känns betryggande. Har varit en del fix och trix man vill få gjort på kort tid så förhoppningsvis kommer detta inte innebära flertalet resor till byggvaruhus för att få till en stabil maskin. Mest glad att jag inte pajjade maskinen då jag missade den lilla detaljen med transportsäkringen!
mudd-triton-wroth: Hejsan, jag behöver hjälp med hur man får loss kranöverstycket i duschblandaren på en INR Linc 20. Blandaren är ca 10 år gammal. Problemet som uppstod var att det inte gick att skruva av vattnet efter det skruvades på. Efter att ha hittat instruktionsboken så ser det ut som att det kan åtgärdas genom att byta kranöverstycket (omkastarventilen). Jag har en ny omkastarventil som jag
Rashaal: [citat] Vi är helt nya i detta, vet ej vad är för pump och inte gamla ägaren heller. De informationen vi har fått att brunnen är 45m djupt. Kan det beror på att hydrofor inte har rätt tryck?
perka99: [citat] Bifogar avloppsritningen i källaren. Jag tror stoppet blir någonstans innan stammen vid poolen ansluter vid stammen vid pannrummet men ska dubbelkolla med spolkillen. Toaletten är ovanför bastun. Är som sagt bara toaletten som används på den här delen av avloppet just nu då bastu och dusch inte används i källaren [bild]
ilpadrinofritzone: Right, då är jag med. Letar ny blåsa nu. Märkligt att de säger att Wellmate WM0060 ska vara så smidig att byta på men ingen verkar sälja blåsorna lösa (hittat några med diffust om de passar min så inväntar svar). Och om man bara behöver öppna toppen för att göra det. Måste jag ta loss den kan jag som sagt lika gärna byta hela.
Jonas28: [citat] Har inte varit någon åska när detta hände. Kablaget som är skadat verkar gå mellan batteri och kretskort.
karlmb: Haha, tur man inte jobbar i branschen! https://www.vvsforum.se/2023/02/vi-maste-prata-om-toapappersmissbrukarna/
Alexn72: [citat] Fördela vatten behöver du inget skåp om du gör det inne i våtutrymmet. Själv så satte jag fördelaren under kommoden
xxargs: [citat] Det där är nog kantboll i vad man får och inte får göra... är det dusch och tvättvatten så är det förmodligen något som kan absorberas ganska enkelt av marken då det också är rejält utspätt - man får givetvis vara måttlig med tvättmedel i tvättmaskinen och kanske välja flytande modell som tvättsåpa eller rent utav äkta såpa då dessa inte innehåller några
Nickvald: Uppdatering om någon skulle undra. Jag vred båda kopplingarna 90 grader bara, kapade vid hyfsat lämplig längd och satte dit kulventiler. Har hållit tätt i 15 min nu iallafall.
xxargs: [citat] Det är väl en orsak till att man försöker bygga bort dagvatten och grundvatten-dräneringen inte går samma rör som WC-vatten då det är vid skyfall och tjäl-lossning som gör att det kan bli överfullt i reningsverken och man måste låta det gå orenat ut för att inte själva bli översvämmade av avlopp. När det gäller utdömning av enskilda avlopp så beror mycket på att
Mat10kya: Hej! Det har börjat lukta avlopp i badrummet och jag tror att det kan komma från avloppet till tvättmaskinen. Det ser ut som en faluplast avloppsanslutning kopplad mellan tvättmaskinen och avloppet (bifogar bild). Den har en backventil men saknar vattenlås. Kan det vara anledningen till avloppslukten? Lägenheten i sig är byggd 2017 och jag har inte gjort några ändringar. Behöver jag
spikplanka: Du får börja kika på reservkraft med batteri eller motorgenerator.. För när skyfallen kommer så lär förstås elen också lägga av. En alternativ fullösning är förstås en vattentät anordning som man kan montera på insidan om det kniper.
Oscarklemo: Jag har samma problem nu drygt 10 år efter trådstarten. IKEAs dubbelho för kök denna gång. Vattenlåset är helt rent och det rinner hur bra som helst. Använder jag den vänstra hon kluckar det aldrig. Men använder jag den högra (som dessutom diskmaskin är kopplad på) så kluckar det en stund efter att det runnit ner. Precis monterat isär det men det är inget skräp i. Någon som har
xxargs: kan inte avgöra, det bör tåla att gå uppemot 100 grader C utan att bli för mjuk och vattning med tanke på att det sitter på en pannmurs-gryta och det kan gå 100 grader C varm vatten genom kran. vaselin smälter tex vid 40-60 grader C skall det klara kokhet vatten och livsmedelklassat så är det snarare liknande
xxargs: Det första kan vara vad som helst - typ kolfilterkassett eller bara ett grövre filter, den andra bilden är en bomullsgarnfilter av tämligen standardtyp för den här typen av filter, några modeller av filter kan du se i https://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpar-pumpanlagg-/vattenfilter/filter/ - inga förpackningar kvar i rummet som kan ge hint?. Du får ta ur den första filtret, prova och
Isakare: Hade samma problem i 16 år, gjorde ingenting.
Schulzma6: [citat] RAL-kod är nu för tiden en NCS -kod, och den är: NCS S5540-G10Y = RAL 6002
Incoog: Hej! Jag undrar om någon på forumet kan hjälpa mig. Vi köpte huset 2019 och satte in vattenfilter året efter för ett det var så otroligt mycket järn i vattnet. Filtret står i pannrummet i källaren och utloppet för backspolningen går till en golvbrunn. Vi märkte efter några månader att brunnen inte längre klarade svälja allt vatten och det blev lite översvämmat. Tänkte att det