Vit avloppsrör som går ned i golvet i ett radhus, omgiven av isolerade vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör med kopparledning i ett hushåll, misstänkt källa till avloppslukt.
Skapa konto
Avloppsrör och öppning i betonggolv som luktar avlopp i ett radhus badrum.
Skapa konto
Översikt av ett rör i badrumsgolvet där man misstänker att avloppslukt uppstår.
Skapa konto
Bild på insidan av ett avloppsrör i ett badrum där avloppslukt observerats, vyn är neråt i röret.
Skapa konto
Hej, vi har precis flyttat in i radhuset för 4 månader sen( huset är byggd 2012). Senaste dagar har vi märkt att det luktar avlopp i badrummet på basvåningen. Det luktar från ett rör ner till marken som vi inte vet vad det leder till , man känner att avlopp lukten blåser lätt upp ut i från röret. Vi är tacksamma för svar på vad det är , varför och vad man kan göra åt det.
Med vänlig hälsning.
Ce

Fyll på vatten i vattenlåset.

• Gilla
S0MMER och 2 till
  • Laddar…
Testa häll i lite definstionssprit som dödar bakterier.

• Gilla
Cuong Le
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Fyll på vatten i vattenlåset.
Håller med. Har samma situation i min källare, en golvbrunn som aldrig får nåt vatten i sig och torkar ur.

• Gilla
Cuong Le
  • Laddar…
Tackar för alla svar, har precis hällt ett glas vatten i och väntar o väntar på resultat

Skvallerrör där vattenlåset torkat ut.
Installera vattenfritt vattenlås eller fyll på då och då.

Googla "green drain".

• Gilla
Cuong Le
  • Laddar…
Tack för alla svar, det hjälpte verkligen med att hälla lite vatten i .

J JIMMEN skrev:
Skvallerrör där vattenlåset torkat ut.
Installera vattenfritt vattenlås eller fyll på då och då.

Googla "green drain".
Gammal tråd, men jag lyfter en relaterad fråga. Vilken dimension av Green Drain har man till ett vanligt 75mm respektive 50mm avloppsrör i plast?

Ett vanligt rör från Uponor har 1,8mm i godstjocklek. Ett 50-rör bör alltså ha en invändig diameter på 50mm - 2x1,8 mm = 46,4mm. Men Green Drain finns bara i 36-44mm eller 50-58mm, vad jag kan se.

Någon med erfarenhet av Green Drain?

Muthai Muthai skrev:
Gammal tråd, men jag lyfter en relaterad fråga. Vilken dimension av Green Drain har man till ett vanligt 75mm respektive 50mm avloppsrör i plast?

Ett vanligt rör från Uponor har 1,8mm i godstjocklek. Ett 50-rör bör alltså ha en invändig diameter på 50mm - 2x1,8 mm = 46,4mm. Men Green Drain finns bara i 36-44mm eller 50-58mm, vad jag kan se.

Någon med erfarenhet av Green Drain?
Ingen erfarenhet, men det du söker finns på deras webb https://greendrains.eu/sv/produkter/

D Dublin skrev:
Ingen erfarenhet, men det du söker finns på deras webb [länk]
Tack! Det verkar kanske som att man ska välja 2"-varianten när mitt avloppsrör är mellan 50-58mm. Jag får nog helt enkelt köpa en och testa...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.