Hej!

Jag har köpt en ny blandare till köket, för den förra började läcka. Dessvärre visade det sig att den nya blandaren har r10(3/8) honor, som inte passar på dem ballofixer som sitter på kopparrören som matar vattnet. Vad jag kan förstå på märkningen är de storlek vsh-10. Ytterdiameter ca 14mm, och en r10/r8 gick inte på.

Finns det någon adapter som kan brygga detta problem? Trots febrilt googlande har jag inte hittat någon.

Alla tips mottages tacksamt,
Joakim

• Köksblandare med rörkopplingar och kranar, visande problemet med anslutning av nya och gamla delar på en köksvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kopparrör med VSH-kopplingar i ett kök, visar delar som inte passar till en ny köksblandare.
    Skapa konto
De är ändå koniska och behöver planadapter för att täta mot packningarna ordentligt, om de hade varit rätt size vill säga. Finns massa habrovinker, men jag skulle byta de gamla kulventilerna mot fräscha!

S0MMER S0MMER skrev:
De är ändå koniska och behöver planadapter för att täta mot packningarna ordentligt, om de hade varit rätt size vill säga. Finns massa habrovinker, men jag skulle byta de gamla kulventilerna mot fräscha!
Tack för svar! Väldigt bökigt stt byta dem, för då behöver vattnet till hela huset stängas av.
Men hittade på en lösning med rören från gamla blandaren.

• VVS-rör under diskbänk med kopplingar från gammal blandare och nya lösningar, inklusive vita plaströr och metallslangar.
    Skapa konto
Joakim4567 Joakim4567 skrev:
Tack för svar! Väldigt bökigt stt byta dem, för då behöver vattnet till hela huset stängas av.
Men hittade på en lösning med rören från gamla blandaren.
Hade tänkt föreslå det i och med att klämringarna redan att där. Bra att det löste sig. 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.