Ska försöka få loss muttern under handfatet, men det är väldigt trångt. Vad för sorts verktyg kan klara av detta?
Tänger används för att lossa en trång mutter under ett handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Filles11
  • Laddar…
En gång gjorde jag så här: Först på med 5-56 för att lösa upp korrosion och smörja gängorna. Sedan vred jag på kranen (rören måste vara lossade). Därefter kunde jag skruva muttern för hand.

• Gilla
jeans1956
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
[länk]

Ovärderlig! :thumbup:
Sjukt smart verktyg! Tack för tipset, den är inhandlad. Tyvärr var den precis för stor så att jag kunde inte använda den för att lösa problemet.

Redigerat:
BlueX skrev:
En gång gjorde jag så här: Först på med 5-56 för att lösa upp korrosion och smörja gängorna. Sedan vred jag på kranen (rören måste vara lossade). Därefter kunde jag skruva muttern för hand.
Intressant.. Får testa vid senare tillfälle. Har lånat ut lägenheten ett litet tag nu så ta tag i det senare :)

Redigerat:
Jag hade ett liknade handfat och problem. Jag lossade hela handfatet och vickade av rören vid kranen och kunde sedan lossa muttern med en skiftnyckel s k hajkäft. Kort skiftnyckel med stor öppning.

David Westerlund,

Möjligen går det att komma åt med en polygrip.

För övrigt verkar muttern närmast betraktaren vara snett påskruvad vattenledningen.
Som om man tvingat på överfallsmuttern snett på gängan. Ser inte korrekt ut.

Som tidigare redfan sagts, så lossa vattenledningarna först. Då kanske det går att vrida själva kranen och få loss muttern något.

Redigerat:
8 år senare och detta inlägg hjälpte mig i vad som kändes som en hopplös situation. Använde mig av både 5-56 och en kranmutternyckel, fungerade galant.

Tack!

F Filles11 skrev:
8 år senare och detta inlägg hjälpte mig i vad som kändes som en hopplös situation. Använde mig av både 5-56 och en kranmutternyckel, fungerade galant.

Tack!
Kan du ge en länk till denna kranmutternyckel? Den gamla Biltemalänken funkar inte längre, intresserad av att hitta något som funkar till vettigt pris.

H Harald Blåtumme skrev:
Kan du ge en länk till denna kranmutternyckel? Den gamla Biltemalänken funkar inte längre, intresserad av att hitta något som funkar till vettigt pris.
Finns överallt om du googlar på ”kranmutternyckel”, men jag köpte från Amazon.
https://amzn.eu/d/hcDCb5s

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.