Hej!
Jag har köpt ny toa och på den gamla låg anslutningen högre upp från golvet. Är det ok att ansluta toan direkt på röret som bild ett, då det inte finns plats för avstängningen som följde med nya toan. Bild 2 med avstängningen som inte ryms
. Anslutning av toalett med ett böjt rör som saknar plats för avstängningsventil. Muttern verkar grund, vilket orsakar läckage när cisternen fylls.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Känns som att den muttern på röret är lite grund, jämfört med den på avstängningsventilen och när jag testar anslutningen så kommer det lite fukt ut när cisternen fylls.

Så jag undrar, kan man ansluta så här, borde man ha nån tätning, eller har jag bara skruvat till för löst? Idealt vore väl att kapa röret, men känner att det överstiger min kompetens.

Tacksam för input :)
 
  • Röranslutning under toalett med silverfärgad anslutning och ventil. Fråga om korrekt installation och tätning för att undvika läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har en annan avstängning för kallvattnet i någorlunda närhet, så funkar det, men det är mycket opraktiskt att behöva stänga av hela husets/lägenhetens vatten, för att justera något lokalt på toalettstolen. Bättre då att skarva med en slang i S-form, så att du får plats med den medföljande ventilen.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om du har en annan avstängning för kallvattnet i någorlunda närhet, så funkar det, men det är mycket opraktiskt att behöva stänga av hela husets/lägenhetens vatten, för att justera något lokalt på toalettstolen. Bättre då att skarva med en slang i S-form, så att du får plats med den medföljande ventilen.
Tack för svar! Jag har en avstängning hyfsat nära, men vet du varför det läcker det vid skruven? Var skulle man skarva med S-slang? Vet inte vad det är.
 
P Pernilla Dillner skrev:
Tack för svar! Jag har en avstängning hyfsat nära, men vet du varför det läcker det vid skruven? Var skulle man skarva med S-slang? Vet inte vad det är.
Vet inte varför det läcker. Kanske fattas någon packning ? S-slang var mitt uttryck för en kort ( 30 cm? ) slang ( normalt med hölje av metallfläta ) som man kan böja likt ett S, U eller C, för att få plats med den. Sådan används ofta till just anslutning av toalettstolar.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vet inte varför det läcker. Kanske fattas någon packning ? S-slang var mitt uttryck för en kort ( 30 cm? ) slang ( normalt med hölje av metallfläta ) som man kan böja likt ett S, U eller C, för att få plats med den. Sådan används ofta till just anslutning av toalettstolar.
Ok, jag fattar, det är så tajt mellan rör och toa, så det kan nog va svårt med förlängning kanske. Får jag det inte tätt måste kanske röret kortas av, är så osugen på att ta hit en rörmokare bara.
 
Kan du stänga av vattnet lätt ändå till badrummet så skulle jag skippa separat avstängning till toan om det är trångt. Men det ser ut som att du haft en klämringskoppling på röret, den tätar nog inte korrekt mot planänden som följer med toaletten. En bild på hur det var kopplat innan skulle göra det lättare att svara på vad som är fel.
 
H hapazard skrev:
Kan du stänga av vattnet lätt ändå till badrummet så skulle jag skippa separat avstängning till toan om det är trångt. Men det ser ut som att du haft en klämringskoppling på röret, den tätar nog inte korrekt mot planänden som följer med toaletten. En bild på hur det var kopplat innan skulle göra det lättare att svara på vad som är fel.
Så här såg det ut innan, nån slags extra bit, ingen avstängning på den. Underifrån av en toalettanslutning utan avstängning, visar en extra del monterad på röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Är den gamla kopplingen gjord för slätända eller klämring/kona? Jag skulle ha kapat röret och satt dit en ny koppling typ en sån här i passande dimension: [länk]
Tack för input! Jag vet inte tyvärr vad det är för kopplingar. Kanske inte är så svårt ändå att kapa röret, har googlat ikväll. Tack för tips på koppling!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.