Z
z_bumbi: Då skippar jag det för den här gången men ska fundera på att filma innan vi gör något med ytan där avloppet går alt filma om det blir stopp. För övrigt så har jag tillgång till både tvätt och slang men varken en aning om hur jag gör, vilka varningstecken det finns eller någon lust att göra det. VVS är svartkonst och något jag med glädje betalar för.
11 svar · 4,4k läst
X
xxargs: Du hade alltså en hydropress i systemet och har eget vatten med pump - inte kommunal vatten ?! - ja då kan det bli lustiga effekter både när det är mycket för lite tryck och när man fyller lite för mycket tryck. Fins det inte en manometer på vattenmatningen så bör den sättas högt på listan. hydropressens tryck när den är tom på vatten bör ställas vid ca 0.2 bar under den
5 svar · 1,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Kungligt bra! 👍👍✅✅🍺🍺
11 svar · 1,5k läst
·
ådal
ådal: https://www.hornbach.se/p/pushopen-bottenventil-hansgrohe-1-14/7658082/ 2-60mm. https://www.hornbach.se/p/silventil-g32-972360-8573912/5139876/ Utan plugg, men går även till plåtvaskar.
7 svar · 941 läst
·
T
Torp125: Hej. Håller på att bygga lgh i del av garage. Va aldrig tanken när vi gjorde mark och stomme. Så har inte kunnat förbereda riktigt. Så undrar om någon har tips på bättre lösning än min? Vet att den inte är optimal. Min tanke nu är att sätta en dubbelförgrening (87grader) med en renslucka ovanför för eventuella stopp samt vidare till avluftaren. Sätta en vägghängd toalett samt
0 svar · 413 läst
·
R
Rillehouse: Det är löst
0 svar · 409 läst
T
termibh: Undrar vilken funktion de undre ventilerna har. De ovan är väl för luftning men vad är de undre till för, påfyllning kanske? Jag tänkte skölja genom alla radiatorslingor och undrar om jag kan använda dessa till det, eller om det är bättre att använda extra uttaget till vänster om luftningarna. Vad säger expertpanelen?
0 svar · 418 läst
·
D
Dilato: Tja du, jag hade väl satt fast alla grejer på ett rör som sedan sätts ner i brunnen när allt är monterat.
1 svar · 782 läst
O
O2001: Yes, och det var någorlunda ok, dock högt järn,kalk och lite högt homus, därav filteranläggningen
2 svar · 638 läst
T
termibh: [citat] Eftersom jag bedömer att jag inte behöver denna ventil för tillfället så fick det bli lösning enligt bild. När elkassetten byta mot lvvärmepump kommer denna del att monteras bort i varje fall..
5 svar · 1,9k läst
·
P
para: Jag har aldrig fastnat med min däremot glömt stänga av den när man drar ur sista biten ur avloppsröret så man får en dusch
4 svar · 2,3k läst
·
M
MrDizzy: [citat] Nu gissar jag utfrån att jag suttit några år i en Brf styrelse tidigare. Stammarna är dåliga och man chansade på att köra relining för att skjuta på stamrenoveringen, föroppningsvis 5-10 år. Den chansingen verkar inte gått hem av någon anledning. Så nu gör man en riktigt stambyte.
4 svar · 1,6k läst
C
cpalm: [citat] Det gör det naturligtvis inte. Skickar du "på vinst eller förlust" ditt data varje timme blir det ~170 sändningar i veckan. Lyssnar du och skickar på begäran och det händer t.ex. 1 gång i veckan blir energiförbrukningen för den sändningen i princip försumbar i sammanhanget. Med parametrarna i exemplet är valet relativt enkelt, men skall du skicka t.ex. 300 bytes är det
233 svar · 35,3k läst
·
M
Mjolnir: [citat] Förstår vad du menar, en no brainer men vill bara försäkra mig om att så är fallet. Tack för ditt svar 🙏
6 svar · 615 läst
·
torparavgrund
torparavgrund: Till klämringskopplingar ska det INTE vara pasta eller lin eller något. Om rören är 12mm kopparrör (rörets ytterdiameter dvs) så ska kopplingen vara en 12mm klämringskoppling på ena sidan. Om blandaren ska ha en R10 eller G3/8 koppling så är alltså kopplingen du ska ha en 12 x R10, även kallad 12 x 3/8, även kallad 12 x G3/8.... exakt en sån du länkat. Om det är 12mm rör ska du
1 svar · 554 läst
X
xxargs: Du missar det viktigaste: Att kolla först innan du gör något alls, med miljökontoret är om du över huvud taget får hänga på en sommarstuga/bostads avlopp ytterligare på ditt avloppstillstånd. Det är dom som bestämmer om du alls får dra in vatten/avlopp i huset ifråga och om det får kopplas in i befintliga avloppsanläggningen eller att en ny sådan måste göras - oavsett så blir
1 svar · 458 läst
B
Bjober: Det kan inte skilja på annat än isoleringsvolym om den nyare är större på utsidan. Skillnaden i plåttjocklek är försumbar. Det var inte mycket isolering på de äldre beredarna. Dessutom kunde man få riktigt hett vatten i äldre beredare. Just därför har jag nyligen installerat en riktigt gammal 30liters beredare i ett trångt fritidshus där energiförlusten inte är ett problem då
1 svar · 1,1k läst
J
Jocke-JB: [citat] Okej tack! Jag får ringa hit någon som kan kika på pumpen. Då vi enbart har brunnens vatten blir det väldigt störande med smällarna, värst blir det när tvättmaskinen och diskmaskinen går. Haft problemet sen vi flyttade in i huset för drygt ett år sedan. Justerade tillslaget i samband med att vi tappade tryck i expansionskärlet för några månader sedan. Som du skrev
10 svar · 1,8k läst
·
A
Anders Svarholt: [citat] 26 mm - tror det er 150 mm cc. Det beste hadde nok vært om jeg fant en overgang, for jeg er litt redd for å dra istykker noe inni veggen:/
2 svar · 325 läst
·
K
Krot: [citat] Ah, så egentligen så kan det bli så ibland. Om det är lite, bör man inte oroa sig alltså? Men om det växer till får man antingen fiska upp det eller ta dit slambilen? Tolkar jag dig rätt då?
7 svar · 1,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Öppna en blandare på kallvattnet, det räcker. Såg inte att den engelska varianten av anvisning tog det steget längre konstigt nog.
7 svar · 1,6k läst
·
M
maxald: [citat] Jag fick tag på en rörmokare till slut så jag behövde inte ge mig på det själv. Det blev en kul böj. 😀
16 svar · 16,3k läst
·
D
Daniel 109: Med tanke på att rören som är mellan dessa produkter inte är av samma tillverkare så är det svårt att se hur det skulle kunna bli problem. Men frågar du tillverkarna säger de säkert att de bara kan garantera funktion på sina prylar.
1 svar · 1,3k läst
T
topmount: inget konstigt med att den fylls upp till omgivande marks vattennivå så fort. Skall du sänka vatten nivån i marken måste du tömma brunnen många gånger. Bor du på en höjd borde du ju kunna få till en dränering från brunnen?
1 svar · 712 läst
MrJay
MrJay: Hälsa sambon att hen inte har koll. Det finns jättemånga väggmonterade engreppsblandare med 160cc mått. Självklart går det också med 150cc med excenter. Här är ett exempel: https://www.vvsochbad.se/ideal-standard-ceraflex-koksblandare-krom-1662539
5 svar · 2,7k läst
·
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] 20 mm räcker gott. Du har max 15 mm till vattenutkastaren.
1 svar · 2,0k läst
P
pfb: Kopplingen var det första jag gissade på, så där är packningar bytta och kopplingen rejält åtdragen. Prövade även att skruva bort kopplingen och hålla för hålet i kranen, då kom det vatten från kranhuset, så det känns som något är trasigt där inne. Ska åka förbi min bekant och se hur det ser ut på insidan, förhoppningsvis finns en avstängningskran till utkastaren, så att
6 svar · 2,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Hur fick du loss dom på ett bra sätt för återanvändning? [citat] Jo det var ju just det jag skrev i #2. 😉
4 svar · 952 läst
X
xxargs: Är det mjukstängande vattenpåfyllning på toaletterna?, om inte så är det en stor orsak till problemen. det andra är att den gamle mätaren kanske ströp vattnet mer än de nya mätaren - högre flöde ger högre rörelsemängd som måste dämpas ut på något sätt när flödet stoppas plötsligt. Det man kan prova med om du har separat kran/ballofix för just toalettens påfyllning är
6 svar · 1,2k läst
·
X
xxargs: [citat] du är grym mot motorn... Och nej, 3-fasmotorer har i regel inga interna säkringar. (varför jag skriver 'i regel' att jag har en vag minne att någon eller flera av motortillverkarna marknadförde motorer med intern skydd i sig på typ 70-talet men sedan försvann det igen - förmodligen för att det gav mer strul än det räddade) och som redan nämnt så matas det troligen bara av 2
4 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.