Hej
Jag finner ingen bra guide på detta. Har hittat lite tips på teleskåpsbrunnar och så men ingenting om vilken man ska ha och mått och så. Praktiskt har jag hittat lite och det verkar inte vara rocket science. Bara att banka. Men söker mer utförlig guide, främst hur nytt kombineras med gammalt.
Om någon kunde säga eller peka på hur jag väljer produkt baserat på mått och om jag ska tänka på nåt särskillt vore jag tacksam.
Jag har två brunnar på min tomt som har varit i asfallt med ganska mycket bubblor. Nu har jag lagt sten i helgen och tänkte fixa brunnarna asap.
Den ena brunnen kommer jag behöver ta bort lite av betongringen för stenarna kommer för högt. Hur gör jag det enklast?
Jag finner ingen bra guide på detta. Har hittat lite tips på teleskåpsbrunnar och så men ingenting om vilken man ska ha och mått och så. Praktiskt har jag hittat lite och det verkar inte vara rocket science. Bara att banka. Men söker mer utförlig guide, främst hur nytt kombineras med gammalt.
Om någon kunde säga eller peka på hur jag väljer produkt baserat på mått och om jag ska tänka på nåt särskillt vore jag tacksam.
Jag har två brunnar på min tomt som har varit i asfallt med ganska mycket bubblor. Nu har jag lagt sten i helgen och tänkte fixa brunnarna asap.
Den ena brunnen kommer jag behöver ta bort lite av betongringen för stenarna kommer för högt. Hur gör jag det enklast?
Det är s.k. betäckningar du har och under delen ligger nere på kanten på öppningen i cementröret. Det vara svårt att försöka kapa cementröret så att betäckningen sjunker ner antal mm. Vilket mått är det i cementrörets innerdel som betäckningen ska ligga på.
400mm innermått på betongrören jag har.J jonaserik skrev:
Har försökt hitta teleskåpsbrunnar som passar efter lite research men det verkar som att jag får kasta mina två betäckningar/brunnslock och köpa nya då alla teleskåpsbrunnar verkar vara 315mm.
Så då behöver jag köpa en sån, en gummiring som adapter och ny betäckning som passar 315😮💨🙈
Finns inte teleskåpsbrunnar som passar 400mm brunnslock?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 048 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 048 inlägg
Du har ju marksten och (förmodar jag) såg/kapmaskin till dem på plats, kanske behöver det inte vara värre än att palla upp betäckningarna på tillsågade markstensbitar, och gjuta i mellanrummet. En säck finbetong, lite pyssel och gå vidare i livet hade varit mitt förstahandsval. Andrahandsvalet att kapa ned betongringarna lagom mycket för att dra ett skifte med plattor över betäcknignarna.
Exakt vad jag tänkte igår faktiskt när jag förtvivlat insåg att jag måste byta mina gamla betäckningar för ny standard gäller. Det är inte en dum idé alls. Även om det kanske blir lite mer jobb än att köpa allt nytt tänker jag.Karrock skrev:
Du har ju marksten och (förmodar jag) såg/kapmaskin till dem på plats, kanske behöver det inte vara värre än att palla upp betäckningarna på tillsågade markstensbitar, och gjuta i mellanrummet. En säck finbetong, lite pyssel och gå vidare i livet hade varit mitt förstahandsval. Andrahandsvalet att kapa ned betongringarna lagom mycket för att dra ett skifte med plattor över betäcknignarna.
Hur tänker du att man gör med sten+betong? Ska man snickra någon rund ram då?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 048 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 048 inlägg
Snickra är nog överkurs. Blandas betongen stabbiga så ligger den kvar. Annars säljs nog gjutrör i papp på samma ställe som betongen: Kapa lagom korta bitar, dela och skruva ihop två eller fler så kan du få justerbar diameter, invändigt en längre bit som spänns lite mot insidan av röret.partyoverallt skrev:
Exakt vad jag tänkte igår faktiskt när jag förtvivlat insåg att jag måste byta mina gamla betäckningar för ny standard gäller. Det är inte en dum idé alls. Även om det kanske blir lite mer jobb än att köpa allt nytt tänker jag.
Det finns förhöjningsringar både i plast och betong man lägger mellan brunnsröret och betäckningen.
https://rorfokus.se/produkt/forh-ring-pp-f-rann-br-400x30
https://www.svenskabrunnslock.se/produkt-kategori/betonglock/forhojningsringar-och-passdelar
https://rorfokus.se/produkt/forh-ring-pp-f-rann-br-400x30
https://www.svenskabrunnslock.se/produkt-kategori/betonglock/forhojningsringar-och-passdelar
Tack för bra tips!
Men varför nöjer man sig inte med att bara lägga det på packat stenmjöl förresten?
Finns verkligen risk för att det glider iväg när det är marksten runt om? Kanske ramlar allt mer i brunnen bara?
Ingen bil kommer köra på detta, worst case en MC men troligtvis endast belastning av gång.
Men varför nöjer man sig inte med att bara lägga det på packat stenmjöl förresten?
Finns verkligen risk för att det glider iväg när det är marksten runt om? Kanske ramlar allt mer i brunnen bara?
Ingen bil kommer köra på detta, worst case en MC men troligtvis endast belastning av gång.
Borde man inte kunna göra en form av masonit, om man fuktar den ordentligt så blir den mjuk och följsam, en invändigt och en utvändigt, den utvändiga håller man på plats med tex ett spännband.partyoverallt skrev:
Exakt vad jag tänkte igår faktiskt när jag förtvivlat insåg att jag måste byta mina gamla betäckningar för ny standard gäller. Det är inte en dum idé alls. Även om det kanske blir lite mer jobb än att köpa allt nytt tänker jag.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden