Är på besök hos förälder och tänkte ge mig på toan som är brun i kröken. Ett antal ”konventionella” rengöringsförsök har gjorts genom åren med vanligt toarengöringsmedel som fått verka några timmar och sedan köra på med toa borste.

Toaletten bara skrattar åt mina försök.

Det känns som man drar toaborsten över sandpapper, jag antar att det är kalkbeläggningar som fått en brun färg. Det är hårt vatten här.

Finns det nån syra man kan köpa som är mycket aggressivare än vanligt toamedel? Eller vad gör man?

Idag testar jag att tömma skålen på vatten så att det vanliga toamedlet blir mer koncentrerat men tiden jag har tillgänglig är begränsad.

Rekommenderar någonting med fosforsyra. Gör underverk mot kalkavlagringar (även mot rost).

Ju högre koncentration ju bättre.

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Ok, gärna mer konkret vilket märke och var det säljs om någon vet.

Claes Sörmland
Du får testa högre koncentration syra.

T ex citronsyra kan du lösa kring 1,6 kg i en liter vatten, det är alltså en mycket citronsyrapulver till väldigt lite vatten för att nå 1 L slutvolym. Häll på kokande vatten på citronsyran så löser den sig snabbare.

Citronsyra på Willys:
https://www.willys.se/produkt/Citronsyra-Pase-100725244_ST

Sen finns ju fosforsyra att köpa i högre koncentrationer. Potent.

24% fosforsyra på Biltema:
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostborttagning-150-ml-2000017148

Annars är saltsyra en stark syra. Mest effektiv. Häll ned några dl teknisk kvalitet i toastolen och rör om. Här pratar vi minuter och inte timmar vad gäller behandlingen. Skydda ögon och kläder, du får hål på bomullskläder vid nästa tvätt om det stänker.

Saltsyra på Hornbach:
https://www.hornbach.se/p/saltsyra-fixor-by-nitor-30-teknisk-1l/7217488/

När du sen fått bort kalken och järn/mangan med syra så kan du bleka stolen med Klorin över natt. Häll i några dl Klorin i stolen och lämna över natt. Klorin får aldrig blandas med syra för det ger klorgas, farligt för dina andningsvägar på riktigt. Syrabehandling och Klorinbehandling sker således vid olika tidpunkter med vattenspolningar emellan.

Redigerat:
  • Gilla
Bombus pratorum och 4 till
  • Laddar…
AXS
Hessa kalkbort, saltsyra(klinkerrent), citronsyra eller liknande syra hjälper.

Helst I varmt vatten och låt det stå över natten.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Farstatjej90
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får testa högre koncentration syra.

T ex citronsyra kan du lösa kring 1,6 kg i en liter vatten, det är alltså en mycket citronsyrapulver till väldigt lite vatten för att nå 1 L slutvolym. Häll på kokande vatten på citronsyran så löser den sig snabbare.

Citronsyra på Willys:
[länk]

Sen finns ju fosforsyra att köpa i högre koncentrationer. Potent.

24% fosforsyra på Biltema:
[länk]

Annars är saltsyra en stark syra. Mest effektiv. Häll ned några dl teknisk kvalitet i toastolen och rör om. Här pratar vi minuter och inte timmar vad gäller behandlingen. Skydda ögon och kläder, du får hål på bomullskläder vid nästa tvätt om det stänker.

Saltsyra på Hornbach:
[länk]

När du sen fått bort kalken och järn/mangan med syra så kan du bleka stolen med Klorin över natt. Häll i några dl Klorin i stolen och lämna över natt. Klorin får aldrig blandas med syra för det ger klorgas, farligt för dina andningsvägar på riktigt. Syrabehandling och Klorinbehandling sker således vid olika tidpunkter med vattenspolningar emellan.
Saltsyra är mycket effektivt men du glömde säga använd ANDNINGSSKYDD!!!! Kolla att det har filter för ångor. Jag höll på att kvävas när jag gjorde det här första gången....

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Du skriver "vanligt toarengöringsmedel" - vilket då? Har du provat " Änglamark Toilet Cleaner" från COOP ? Bäst i test i Råd & Rön och har pH c:a 2 d.v.s MYCKET syra.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Försök få bort så mycket vatten som möjligt. Fyll på med så sur lösning som möjligt (bra förslag ovan). Vänta länge. Ett par timmar räcker inte.

Du borde om det är kalkbeläggning se att det bubblar lite om det när du hällt på syran.

prova även några tabletter för ugnsrengöring som får ligga ett tag

Tack alla för många bra tips!
Fråga; finns det nån övre gräns för hur starka saker man kan använda? Jag tänker emaljen tar skada till slut.

Jag ser att storbutiken i närheten har 24% ättika, 60kr för en liter. Smäller det högre än toarengöringsmedel? För det priset så kan man ju tömma skålen på vatten och fylla med ättika.

G Grundlös skrev:
Jag ser att storbutiken i närheten har 24% ättika, 60kr för en liter. Smäller det högre än toarengöringsmedel? För det priset så kan man ju tömma skålen på vatten och fylla med ättika.
i detta fallet är citrosyra upplöst i varmt vatten bäst

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
G Grundlös skrev:
Fråga; finns det nån övre gräns för hur starka saker man kan använda? Jag tänker emaljen tar skada till slut.
risken finns allltid jag har en kompis som sabbade sin med tomteskur som fick ligga

Farstatjej90
G Grundlös skrev:
Jag köpte saltsyra 30%, denna
https://www.bauhaus.se/rengoringsmedel-nitor-saltsyra-30-1l-624733

Sen hällde jag i typ halva flaskan i toan utan att tömma vattnet och vispade runt med toaborsten och började rengöra.

Några sekunder senare lärde jag mig att i fortsättningen ha andningsskydd som sagt. Handskar och glasögon hade jag.

Toan såg ny ut.

• Gilla
  • Älska
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Oj! Om allt annat misslyckas så kör jag den här övningen i sommar när det finns mer tid.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.