1 605 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Radonett eller kolfilter? (Radon i dricksvatten)
Hej!
Jag blev i början av sommaren med fritidshus som har en egen brunn. Det visade sig att radonvärdet ligger på 2300 becquerel i brunnen (vattnet är alltså otjänligt). Tidigare ägare har haft huset sedan 2010, och har använt den egna brunnen sparsamt. Under sommartid april-oktober använder jag samfällighetens sommarvattnet. Planerar dock att vara i huset under helger vintertid och måste då använda den egna brunnen.
Jag har blivit rådd att installera radonett alternativt kolfilter, KM10, rekommendationerna har varierat beroende på vilken leverantör jag pratar med.
Utrymmet i badrummet och intill hydroforen är begränsat. En person i hushållet, men har ofta besök.
Jag undrar om någon av er har erfarenhet av det ena eller andra och i övrigt har några tips?
Jag blev i början av sommaren med fritidshus som har en egen brunn. Det visade sig att radonvärdet ligger på 2300 becquerel i brunnen (vattnet är alltså otjänligt). Tidigare ägare har haft huset sedan 2010, och har använt den egna brunnen sparsamt. Under sommartid april-oktober använder jag samfällighetens sommarvattnet. Planerar dock att vara i huset under helger vintertid och måste då använda den egna brunnen.
Jag har blivit rådd att installera radonett alternativt kolfilter, KM10, rekommendationerna har varierat beroende på vilken leverantör jag pratar med.
Utrymmet i badrummet och intill hydroforen är begränsat. En person i hushållet, men har ofta besök.
Jag undrar om någon av er har erfarenhet av det ena eller andra och i övrigt har några tips?
Egentligen kan jag inte se vad ett kolfilter skulle göra någon nytta i längden - radon är en ädelgas och fäster inte på något alls, lika lite som neon, argon och helium.J JuliaCarl skrev:Hej!
Jag blev i början av sommaren med fritidshus som har en egen brunn. Det visade sig att radonvärdet ligger på 2300 becquerel i brunnen (vattnet är alltså otjänligt). Tidigare ägare har haft huset sedan 2010, och har använt den egna brunnen sparsamt. Under sommartid april-oktober använder jag samfällighetens sommarvattnet. Planerar dock att vara i huset under helger vintertid och måste då använda den egna brunnen.
Jag har blivit rådd att installera radonett alternativt kolfilter, KM10, rekommendationerna har varierat beroende på vilken leverantör jag pratar med.
Utrymmet i badrummet och intill hydroforen är begränsat. En person i hushållet, men har ofta besök.
Jag undrar om någon av er har erfarenhet av det ena eller andra och i övrigt har några tips?
Sedan är inte radon alls lika problematiskt i magen som när radon och dess döttrar andas in via lungorna, och radonrisken i vatten är främst i samband med duschning då det är då som radonet går ut i luften.
skall man göra någon behandling alls som gör nytta så är det radonett.
Tack för svar!X xxargs skrev:Egentligen kan jag inte se vad ett kolfilter skulle göra någon nytta i längden - radon är en ädelgas och fäster inte på något alls, lika lite som neon, argon och helium.
Sedan är inte radon alls lika problematiskt i magen som när radon och dess döttrar andas in via lungorna, och radonrisken i vatten är främst i samband med duschning då det är då som radonet går ut i luften.
skall man göra någon behandling alls som gör nytta så är det radonett.
Hej,
Nu har du säkert redan gjort ditt val. Men vi har liknande radonhalt i vattnet i vår permanentbostad och blev rekommenderade kolfilter (kineticos största tank). Vi är en familj på 5 pers som använder mycket vatten. Kolfiltret funkar absolut, radonhalten nollades efter installationen. Vi behöver dock byta kol med 6-8 månaders mellanrum och det är rätt bökigt, så vi ångrar att vi inte valde radonett. Men i ert fritidshus skulle en omgång kol säkert räcka i flera år, så jag hade valt kolfilter, det är så mycket billigare.
Nu har du säkert redan gjort ditt val. Men vi har liknande radonhalt i vattnet i vår permanentbostad och blev rekommenderade kolfilter (kineticos största tank). Vi är en familj på 5 pers som använder mycket vatten. Kolfiltret funkar absolut, radonhalten nollades efter installationen. Vi behöver dock byta kol med 6-8 månaders mellanrum och det är rätt bökigt, så vi ångrar att vi inte valde radonett. Men i ert fritidshus skulle en omgång kol säkert räcka i flera år, så jag hade valt kolfilter, det är så mycket billigare.
Hej!
Vi har borrad brunn med 3000 Bq och har haft en Radonett i 21 år utan problem.
En väldigt positiv bieffekt är att luftningen av vattnet även tar bort lukter och bismaker och vattnet håller smakmässigt en väldigt hög kvalitet.
En nackdel är den kraftiga trefasmotorn som är svårdriven vid strömavbrott.
Den kostade då 25-30.000 och jag installerade den själv vilket var enkelt.
När jag kollade senast kändes det som en så'n där produkt man bara kan köpa till listpris via rörmokare.
Vi har borrad brunn med 3000 Bq och har haft en Radonett i 21 år utan problem.
En väldigt positiv bieffekt är att luftningen av vattnet även tar bort lukter och bismaker och vattnet håller smakmässigt en väldigt hög kvalitet.
En nackdel är den kraftiga trefasmotorn som är svårdriven vid strömavbrott.
Den kostade då 25-30.000 och jag installerade den själv vilket var enkelt.
När jag kollade senast kändes det som en så'n där produkt man bara kan köpa till listpris via rörmokare.
Klicka här för att svara