Hej! Var iväg igår och köpte en bänkdiskmaskin (https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/bankdiskmaskin/173966/bosch-bankdiskmaskin-sks62e32eu-vit), men nu när jag skulle koppla den så märkte jag att munstycket som jag skulle koppla till blandaren var för stort. Åkte iväg till biltema och en bussning i måtten R20xR15 och nu passar den. MEN när jag skruvat på slangen och öppnar vattnet så läcker den.... Vad ska jag göra???
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Bussningen tätar ju mot packningen i diskmaskinens koppling, men när du sedan ansluter mot diskmaskinsavstängningen finns där inget som tätar, det blir bara metall mot metall så att säga, därför behöver du lina eller ta på några varv gängtejp för att få det tätt där.
Nej du kan köra med grejerna du har, men du behöver köra gängtejp eller lin på diskmaskinsavstängningens gänga, har du aldrig använt gängtejp finns bra instruktioner på nätet, men jag föredrar lin och pasta 
I ordning skall du i så fall:
Täta gängorna där bussningen nu sitter, därefter montera bussningen igen, sedan diskmaskinens slang.
I ordning skall du i så fall:
Täta gängorna där bussningen nu sitter, därefter montera bussningen igen, sedan diskmaskinens slang.
Jag gissar att du köpt en vanlig bussning 20/15.
Biltema 87-9834
?
Om ja, så köp Biltema 87-225 med planpackning på invändiga 15-gängan istället, så behöver du inte kladda med gängtape eller annat.
Bara dra åt med 15-packningen på rätt ställe mot din blandare, sen ansluta plastmuttern på bänkdiskamaskinen. I den plastmuttern finns det redan en gummipackning.
Klart!
Biltema 87-9834
?
Om ja, så köp Biltema 87-225 med planpackning på invändiga 15-gängan istället, så behöver du inte kladda med gängtape eller annat.
Bara dra åt med 15-packningen på rätt ställe mot din blandare, sen ansluta plastmuttern på bänkdiskamaskinen. I den plastmuttern finns det redan en gummipackning.
Klart!
Den som biltema kallar för övergångsnippel (87-225) har en slät ansats invändigt som en packning vilar emot. Den packningen gör det tätt mot blandarens anslutning.
Där är ju där som det läcker för dig idag med en vanlig bussning som måste gängtätas.
89-9834 verkar vara samma produkt som 87-9927 men med repad gänga.Inte en optimal lösning för det du önskar.
Köp 87-225 för enkelhetens skull enligt min mening!
Hittar ingen bra tydlig bild på den släta ansatsen invändigt. Man kan antyda den på Trio Perfektas (tillverkaren) måttsatta bild.
Där är ju där som det läcker för dig idag med en vanlig bussning som måste gängtätas.
89-9834 verkar vara samma produkt som 87-9927 men med repad gänga.Inte en optimal lösning för det du önskar.
Köp 87-225 för enkelhetens skull enligt min mening!
Hittar ingen bra tydlig bild på den släta ansatsen invändigt. Man kan antyda den på Trio Perfektas (tillverkaren) måttsatta bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Letade på nätet efter en sån där i en ”vanlig” butik men kunde inte hitta! Grymt, 100 gånger enklare.Krilleman skrev:
Jag gissar att du köpt en vanlig bussning 20/15.
Biltema 87-9834
?
Klart!
[bild]
Hej, vad heter den aktuella blandaren som Anna Scc behövde hjälp med?
Är blandaren modifierad?
Jag behöver en ny/begagnad blandare till en bänkdiskmaskin som är placerad på diskbänken.
Är blandaren modifierad?
Jag behöver en ny/begagnad blandare till en bänkdiskmaskin som är placerad på diskbänken.