Jag har hört att man inte ska köpa billiga blandare. Vad kan hända? Brukar dom börja läcka eller är det mer att det inte finns reservdelar och garantier?
Lite av varje kan hända eller ingenting.
Det enkla svaret är att det är enklare att köpa via firman som installerar och garantifrågan blir klarare på jobbet och utrustningen.
Köper du grejerna själv kan det bli svårare att hitta någon som vill ta på sig jobbet/garantin.
Gör du allt själv beror det som vanligt på villket fotarbete research du lägger ned på vad det är du köper och hur du installerar.
Antar att det är skräckhistorierna som får mest spridning..
Jag tror att man alltid får betala antingen i pengar eller i arbetet/tiden man lägger själv.
dvs svårt att hitta shortcuts på både allt.
/ATW
Det enkla svaret är att det är enklare att köpa via firman som installerar och garantifrågan blir klarare på jobbet och utrustningen.
Köper du grejerna själv kan det bli svårare att hitta någon som vill ta på sig jobbet/garantin.
Gör du allt själv beror det som vanligt på villket fotarbete research du lägger ned på vad det är du köper och hur du installerar.
Antar att det är skräckhistorierna som får mest spridning..
Jag tror att man alltid får betala antingen i pengar eller i arbetet/tiden man lägger själv.
dvs svårt att hitta shortcuts på både allt.
/ATW
I riktigt risiga fall kan det väl vara så att du inte har koll på vad det är för material och därmed riskerar onödigt mycket tungmetaller.
Annars skulle jag säga att jag själv aldrig väljer något annat än Mora/FM Mattsson (även om jag har lite issues med två kranar från dom). Bara det att långt långt efter installation fortfarande ha tillgång till reservdelar och support är guld värt.
Annars skulle jag säga att jag själv aldrig väljer något annat än Mora/FM Mattsson (även om jag har lite issues med två kranar från dom). Bara det att långt långt efter installation fortfarande ha tillgång till reservdelar och support är guld värt.
Då jag nyligen renoverade badrum berättade min entreprenör att inte alla blandare fyller minimum kravet på tryck test (tror det va 10 bar eller något liknande de skulle va). Och risken var att VVS inte ville montera den om den inte var anpassad för svenskt vattentryck.B byggeskafram skrev:
Edit: säkert andra risker också men det var direktiven vi fick när vi skulle köp in blandare.
Tack för svar. Jag har hört skräckhistorier om billiga blandare.
Men funderar också om dom mest är rappligare och håller kortare.
Men funderar också om dom mest är rappligare och håller kortare.
Helt korrekt.jarlh skrev:
Oras, Gustavsberg, FMM, Mora.
Alla håller svensk standard och är dom "stora" på marknaden inom blandare...
Tex dessa är på uppgång, främst inom den privata sektorn dock:
Grohe, Hansgrohe & Tapwell.
Mora och FMM är idag indirekt samma företag FM Mattson Group.
(Tidigare "FM Mattson Mora Group", och ytterligare tidigare "Ostnor")
Men både FMM & Mora är även dom som har bäst uppbackning när det gäller reservdelar för äldre blandare.
Redigerat:
Även jag har kass erfarenhet av billiga blandare. Tror faktiskt aldrig jag haft nån riktigt positiv erfarenhet, har alltid känt mig lite dumsnål efteråt, men å andra sidan så var det ett antal lägenheter som jag bodde i en kortare tid och renoverade.
Sista billiga blandaren jag köpte var inte mjukstängande, så det slår lite i rören. Den var även tillverkad delvis i järn, bl.a. fästet under blandaren är superrostigt (sitter i en källare). Andra kranar i källaren visar inga tecken på rost.
Den låter lite när man öppnar o stänger, lite som ett gångjärn som skulle behöva smörjas. Och det ser nästan ut som att den rostat under en kromad yta. Känns som den kommer kastas inom kort.
Så jag betalar hellre några hundralappar till för en märkesblandare.
Sista billiga blandaren jag köpte var inte mjukstängande, så det slår lite i rören. Den var även tillverkad delvis i järn, bl.a. fästet under blandaren är superrostigt (sitter i en källare). Andra kranar i källaren visar inga tecken på rost.
Den låter lite när man öppnar o stänger, lite som ett gångjärn som skulle behöva smörjas. Och det ser nästan ut som att den rostat under en kromad yta. Känns som den kommer kastas inom kort.
Så jag betalar hellre några hundralappar till för en märkesblandare.
Synd bara att dom är så fulaKrilleman skrev:
Helt korrekt.
Oras, Gustavsberg, FMM, Mora.
Alla håller svensk standard och är dom "stora" på marknaden inom blandare...
Tex:
Grohe, Hansgrohe & Tapwell.
Mora och FMM är idag indirekt samma företag FM Mattson Group.
(Tidigare "FM Mattson Mora Group", och ytterligare tidigare "Ostnor")
Men både FMM & Mora är även dom som har bäst uppbackning när det gäller reservdelar för äldre blandare.
[bild]
Jag köpte Scandtap, fin men kanske dålig?
Klicka här för att svara