Hej
Jag har ett minireningsverk från 4 evergreen.
Det består av en stor tank med två kamrar. Vattnet rinner sedan in i en annan separat tank där det sitter UV-lampor.
Denna behåller brukar aldrig slamsugas vad jag vet. Men nyligen blev det stopp ut från denna och nu när jag undersökte så är det ganska mycket slam i denna tank. Så troligen är det slammet i denna som orsakat stoppet.
Min fråga nu är om det är förväntat att det ska finnas slam i denna tank eller ska det bara var klart vatten?
Mvh
Fredrik
Jag har ett minireningsverk från 4 evergreen.
Det består av en stor tank med två kamrar. Vattnet rinner sedan in i en annan separat tank där det sitter UV-lampor.
Denna behåller brukar aldrig slamsugas vad jag vet. Men nyligen blev det stopp ut från denna och nu när jag undersökte så är det ganska mycket slam i denna tank. Så troligen är det slammet i denna som orsakat stoppet.
Min fråga nu är om det är förväntat att det ska finnas slam i denna tank eller ska det bara var klart vatten?
Mvh
Fredrik
Hej
Jag har satt några likadana minireningsverk från Ewergreen på jobbet. Du ska enbart ha slam i reningsverket så uppenbart har det blivit något fel. Kontakta Ewergreen omgående så kan du säkert få hjälp.
Nu är det nog fyra år sedan vi gjorde dessa men Jonas som jag hade kontakt med för att driftsätta kunde svara på alla frågor via telefon. Jag vet inte om han jobbar kvar men kolla deras hemsida så hittar du kontaktuppgifter.
Jag har satt några likadana minireningsverk från Ewergreen på jobbet. Du ska enbart ha slam i reningsverket så uppenbart har det blivit något fel. Kontakta Ewergreen omgående så kan du säkert få hjälp.
Nu är det nog fyra år sedan vi gjorde dessa men Jonas som jag hade kontakt med för att driftsätta kunde svara på alla frågor via telefon. Jag vet inte om han jobbar kvar men kolla deras hemsida så hittar du kontaktuppgifter.
Hej,
Jag upplevde att slammet i UV-tanken berodde på slamflykt från den stora tanken.
Några dagar senare har jag för mig att jaga hade tur att ordinarie slamtömning kom.
OM jag inte minns fel köpte jag då en rens slang till högtrycken som jag för säkerhets skull körde några gånger i infiltarionen.
Ifall det var så att infiltarionen var igen satt och slammet kom därifrån.
Sen dess har jag inte haft problem.
Men (tror det var ett halvår innan denna gång men kan ha varit tvärtom) så hade jag samma problem vintertid. Jag misstänker att det liksom var tjälen i backen som gjorde att infiltarionen liksom inte tog emot mer.
Men som sagt med att köra med en rensslang i infiltarionen och en dränkpump som duger ut allt från UV-tanken kan nog vara en bra idé.
Så jag har en årlig påminnelse om det i kalendern, gärna straxt eftet ordinarie tömning.
Jag upplevde att slammet i UV-tanken berodde på slamflykt från den stora tanken.
Några dagar senare har jag för mig att jaga hade tur att ordinarie slamtömning kom.
OM jag inte minns fel köpte jag då en rens slang till högtrycken som jag för säkerhets skull körde några gånger i infiltarionen.
Men (tror det var ett halvår innan denna gång men kan ha varit tvärtom) så hade jag samma problem vintertid. Jag misstänker att det liksom var tjälen i backen som gjorde att infiltarionen liksom inte tog emot mer.
Men som sagt med att köra med en rensslang i infiltarionen och en dränkpump som duger ut allt från UV-tanken kan nog vara en bra idé.
Så jag har en årlig påminnelse om det i kalendern, gärna straxt eftet ordinarie tömning.
Det borde aldrig förekomma att någon slam kommer bakrinnande ifrån infiltreringen - det skall vara sedimenterat innan den ens når utgången på reningsverket.
Har det kommit in slam i inflitreringen så kan det finnas risk att det delvis har satt igen denna och jag vet inte om man kommer åt att spola ur allt igen.
med andra ord bör kolla till den lite oftare så att man ser om slam byggs upp där det inte skall vara i mittetanken och i tid göra åtgärd om det ändå bildas och bygger upp slam med tiden.
nu kan jag inte avgöra hur verket fungerar och om den arbetar med ältande av slam, men om mittdelen är sedimiteringskammaren så bör slammet som samlas i botten på sedimiternings-tanken på något sätt forslas tillbaka den stora tanken igen - om det görs med mammuth-pump eller annan metod vet jag inte.
en sak som också bör kollas är pH värdet på avloppsvatten _i_ verket - är det för surt så minskar den biologiska aktiviteten och reduceringen av slam och att i andra sammanhang liknande problem med stor mängd slambildning (i grunden pga. för låg pH-värde typ under 6 - 5.5 ) och att tex. lägga i kalkkross på lämplig plats i verket kan höja pH och den vägen få slamreduceringen att öka och man inte längre får verket överfylld med slam på för kort tid.
Har det kommit in slam i inflitreringen så kan det finnas risk att det delvis har satt igen denna och jag vet inte om man kommer åt att spola ur allt igen.
med andra ord bör kolla till den lite oftare så att man ser om slam byggs upp där det inte skall vara i mittetanken och i tid göra åtgärd om det ändå bildas och bygger upp slam med tiden.
nu kan jag inte avgöra hur verket fungerar och om den arbetar med ältande av slam, men om mittdelen är sedimiteringskammaren så bör slammet som samlas i botten på sedimiternings-tanken på något sätt forslas tillbaka den stora tanken igen - om det görs med mammuth-pump eller annan metod vet jag inte.
en sak som också bör kollas är pH värdet på avloppsvatten _i_ verket - är det för surt så minskar den biologiska aktiviteten och reduceringen av slam och att i andra sammanhang liknande problem med stor mängd slambildning (i grunden pga. för låg pH-värde typ under 6 - 5.5 ) och att tex. lägga i kalkkross på lämplig plats i verket kan höja pH och den vägen få slamreduceringen att öka och man inte längre får verket överfylld med slam på för kort tid.
Hej!F fredand44 skrev:Hej,
Har haft exakt samma problem med mitt verk. Kom du fram till vad som orsakade slamflykten från den stora tanken?
Nä, egentligen inte. Jag har haft problemet två gånger. En gång på våren, april, vad jag minns långt efter sista snön smält. Dagen efter service. Hur långt det var till tömningen minns jag inte men kanske en månad.
Detta tillfälle är ett mysterium.
Vid andra tillfället, tror också det vara väldigt nära service och också ganska nära tömning, i november/december.
Min teori då är att infiltrationsbädden inte ligger tillräckligt djupt så att tjäle uppstår. Vatten rinner inte undan och tillslut når det upp till tank två. Det förklarar inte varför slam uppkommit. Men jag kan tänka mig att slam/jord kanske kommit in från infiltrationsbädden om det är stopp längre ned och i botten på infiltrationsbädden. Men det är bara gissningar.
Möjligen har det senare problemet avhjälps lite genom att jag spolar ur infiltrationsrörer med en ål och högtrycken en gång om året, samt att jag höjer marken lite med kompost och annan jord som blir över här och där.
Men i stora drag så är det ett mysterium för mig hur det gått till. Inte roligt. Lysrörsaramturen har klarat sig, men något rör har nog pajjat på kuppen.
Hojta till om du kommer på något.
Mvh
Fredrik
Detta tillfälle är ett mysterium.
Vid andra tillfället, tror också det vara väldigt nära service och också ganska nära tömning, i november/december.
Min teori då är att infiltrationsbädden inte ligger tillräckligt djupt så att tjäle uppstår. Vatten rinner inte undan och tillslut når det upp till tank två. Det förklarar inte varför slam uppkommit. Men jag kan tänka mig att slam/jord kanske kommit in från infiltrationsbädden om det är stopp längre ned och i botten på infiltrationsbädden. Men det är bara gissningar.
Möjligen har det senare problemet avhjälps lite genom att jag spolar ur infiltrationsrörer med en ål och högtrycken en gång om året, samt att jag höjer marken lite med kompost och annan jord som blir över här och där.
Men i stora drag så är det ett mysterium för mig hur det gått till. Inte roligt. Lysrörsaramturen har klarat sig, men något rör har nog pajjat på kuppen.
Hojta till om du kommer på något.
Mvh
Fredrik
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Om detta är ett problem som upprepas så skulle jag prova att kalka i era verk med några kilo kalkgranulat eller brunnskalk. och det bör göra lite då och då över användningstiden och med samtidig hårdhet och pH-kontroll¹ av avloppsvattnet i reningsverket - det är försent att kalka bort problemet om det redan är ett pågående slamflykt då nedbrytningen av slam är något som tar tid och som pågår sakta hela tiden, ja, om pH är tillräckligt högt.
En del BAGA-reningsverks-ägare har fått bukt med slamflykt den vägen och kan i grunden beror på att pH är för lågt i kamrarna och nedbrytning av slam går för långsamt och därmed stackas på med dålig nedbruten och volymiös slam tills det rinner över alla bredder.
¹med hårdhetstest (GH-test) så ser man om kalk hela tiden löser ut (och därmed höjer pH lite) då det ger flera tyska grader högre hårdhet än när det inte är kalkat i reningsverket.
En del BAGA-reningsverks-ägare har fått bukt med slamflykt den vägen och kan i grunden beror på att pH är för lågt i kamrarna och nedbrytning av slam går för långsamt och därmed stackas på med dålig nedbruten och volymiös slam tills det rinner över alla bredder.
¹med hårdhetstest (GH-test) så ser man om kalk hela tiden löser ut (och därmed höjer pH lite) då det ger flera tyska grader högre hårdhet än när det inte är kalkat i reningsverket.
Hej tackar för utförliga svaret. I mitt fall har servicen som skett straxt innan alltid sagt att allt ser bra ut. (Jag kan nog skaka fram siffrorna).
Men det kan ju vara så att något bör justeras.
Nedan har jag bifogat de siffror från senaste servicen, som jag tror är relevanta. Då har alltså inte problemet uppstått på några år.
Men kanske något att jämföra med om man kan misstänka att något bör justeras? Vi är fyra personer i hushållet och tömmer två ggr per år.
11 Mätning av slamkoncentration i procent 30
12 Informerat kunden om behov av slamtömning 0
15 Driftläge innan besiktning 3
16 Driftläge efter besiktning 3
17 Driftläge kemdosering innan besiktning 6
Kommentar: 6 min
18 Driftläge kemdosering efter besiktning 6
19 Avlägsnat flytande orenheter 0
20 Avläst pHvärde 7
21 Avläst fosforvärde i mg/l enligt tabell 0,46
23 Kontroll av syremängd och resultat i mg/l 1,91
24 Avläst vattentemperatur i °C 13,3 X
Nedan har jag bifogat de siffror från senaste servicen, som jag tror är relevanta. Då har alltså inte problemet uppstått på några år.
Men kanske något att jämföra med om man kan misstänka att något bör justeras? Vi är fyra personer i hushållet och tömmer två ggr per år.
20 Avläst pHvärde 7
Hej!F fredand44 skrev:Hej tackar för utförliga svaret. I mitt fall har servicen som skett straxt innan alltid sagt att allt ser bra ut. (Jag kan nog skaka fram siffrorna).
20 Avläst pHvärde 7
Har också haft bra värden vid besiktning. Hur är din infiltration utformad? Jag har ett vanligt dräneringsrör som går från Uv-brunnen, som sedan går cirka 30m på ca 70 cm djupt och sedan ut i ett öppet dike vid tomtgräns. jag kommer alltså åt att spola från båda hållen. I somras märkte jag att det några meter innan utloppet till det öppna diket var fuktigt i marken. Jag köpte då en ål till högtryckstvätten och fick med mig det som orsakade stoppet. Sedan spolade jag det igen efter ordinarie tömning men märkte relativt kort efter tömningen att det återigen var slam i uv brunnen och i dräneringsröret.
Min teori var från början att ett stopp från infiltrationen, gjort att nivån i reningsverket gått upp så mycket att kamrarna har blandats och att det inte har sedimenterat som det ska. Men det är konstigt att det nu har skett relativt tätt efter den ordinarie tömningen och efter att jag spolat rent infiltrationen. Ålen man spolar med kanske inte är tillräckligt bra, man kanske ska be slamtömmaren att spola rent även infiltrationen. Lite dyrt men kanske värt det?
pH 7 är definitivt på rätt sida av skranket mot när det blir problem - dock behöver man kanske testa lite tätare och se att de håller sig stabilt över tiden - har man mjukt vatten så kan det åka jojo ganska lätt även vid små störningar med sura och basiska (som tvättmedel) som spolas ned då buffringskapaciteten är låg. Samma sak med fosfor-kem också förbrukar alkalie och den vägen sänker pH.F fredand44 skrev:
Hos mig låter det lite som att ni måste ta problemet på 'bar gärning' - alltså just när den börja spola ut slam ur verket av någon orsak, det kanske behövs en rejäl dos vatten på kort tid som att tappa ur ett badkar för att trigga det och helt enkelt ute i brunn med ficklampa och kika samtidigt och se om slam-ytelagret höjs så att det börja suga in i utloppet och vidare mot UV-brunnen. av bilderna att döma tidigare i tråden så är det inte lite slam som skickas ned i UV-brunnen.
Att det fins slam i UV-brunn och infiltrering är ett bevis att det som inte får att hända - ändå hände, en minireningsverk skall inte ge märkbar slam ur sig såvida den inte missköts och hanteras väldigt illa. Med normal användning och skötsel och med 2 tömningar per år skall det helt enkelt inte hända IMHO.
Själv skulle jag kunna köra både 3-5 år på min egna verk som är liknande lösning och funktionsprincip som '4evergreen kemfritt.se normal' utan att behöva slamsuga, har istället problemet med för lite aktiv slam (även om fosfor och nitratvärdena håller sig med marginal under maxkraven) för att man skiter för lite (dessvärre så bestämmer magen själv när den skall gå på toa, typ efter lunch - och då är det inte hemma...)
I vårat fall (var tyvärr inte med den dagen då infiltrationsbädden gjordes) men jag tycker att vårat infiltrationsrör verkar vara max 8 meter långt. Jag blev förvånad då jag körde i ålen och den kom upp så snabbt i andra änden. Jag hade förväntat mig någon S formad slinga i backen.N nema4837 skrev:Hej!
Har också haft bra värden vid besiktning. Hur är din infiltration utformad? Jag har ett vanligt dräneringsrör som går från Uv-brunnen, som sedan går cirka 30m på ca 70 cm djupt och sedan ut i ett öppet dike vid tomtgräns. jag kommer alltså åt att spola från båda hållen. I somras märkte jag att det några meter innan utloppet till det öppna diket var fuktigt i marken. Jag köpte då en ål till högtryckstvätten och fick med mig det som orsakade stoppet. Sedan spolade jag det igen efter ordinarie tömning men märkte relativt kort efter tömningen att det återigen var slam i uv brunnen och i dräneringsröret.
Min teori var från början att ett stopp från infiltrationen, gjort att nivån i reningsverket gått upp så mycket att kamrarna har blandats och att det inte har sedimenterat som det ska. Men det är konstigt att det nu har skett relativt tätt efter den ordinarie tömningen och efter att jag spolat rent infiltrationen. Ålen man spolar med kanske inte är tillräckligt bra, man kanske ska be slamtömmaren att spola rent även infiltrationen. Lite dyrt men kanske värt det?
Men din teori hade jag också. I alla fall ett tag. Det som jag inte får ihop är om det är stopp i infiltrationsbädden, hur kan "rent" vatten från den stora kammaren (som får UV brunnen att svämma över) hur kan det få slam från den stora kammaren att plötsligt följa med?
Kan det vara så att det är slam från infiltrationsröret som flytet bakvägen upp i UV-kammaren?
Oavsett tömning och spolning med ål, skulle det kunnat vara ispropp i ditt fall?N nema4837 skrev:Hej!
I mitt ena fall lär det inte varit ispropp eftersom det var på våren, men det andra kanske kan haft med det att göra.
Jag skulle tro att vårat infiltrationsrör ligger max 30 cm under marken. Så jag är angelägen om att höjja marken med allt jag hittar.
Jag har förövrigt haft två mystiska jordfelsbrytare utlösningar nylihem nattetid i den central verket sitter. Både gångerna tror jag det varit kallt ute. Nu gissar jag bara men eventuellt hade det frusit och vattnet nått uv-rören och JB utlöst. Men jag har inte sett några skador på uv-rören och på morgonen har jag kunnat slå på JB igen och allt har funkat. Så det kan varit något helt annat oxå.
Har du fler rör ut till infiltrationen , då finns en fördelningbrunn, hur ser ut i den, ska i princip vara klarvatten där. Mina rör i marken ut till bädeen ligger på ca 50 cm djup och fryser inte Det är varmvatten som kommer. Har du någon ide om att rören sjunkit och fått en mage på något rör Har så nu mellan huset och 3 kammare, ska grävas upp i sommar. får slå i 2 hinkar samtidigt med vatten på toa nere så rensar det upp , kanske var 3 månad..
Min infiltration går som i en båge ner till diket i tomtgräns, så tror det är helt ok utfört, är inte första ägare och det företag som gjort jobbet finns inte kvar längre.F fredand44 skrev:I vårat fall (var tyvärr inte med den dagen då infiltrationsbädden gjordes) men jag tycker att vårat infiltrationsrör verkar vara max 8 meter långt. Jag blev förvånad då jag körde i ålen och den kom upp så snabbt i andra änden. Jag hade förväntat mig någon S formad slinga i backen.
Men din teori hade jag också. I alla fall ett tag. Det som jag inte får ihop är om det är stopp i infiltrationsbädden, hur kan "rent" vatten från den stora kammaren (som får UV brunnen att svämma över) hur kan det få slam från den stora kammaren att plötsligt följa med?
Kan det vara så att det är slam från infiltrationsröret som flytet bakvägen upp i UV-kammaren?
Mitt första stopp var så ”kraftigt” att nivån i uv brunnen var nästan upp till toppen av den. Nu var det ett tag sedan så minns inte exakt, men tror då att nivån i verket var ovanför nivån på ringen i mitten. Det ”rena”vattnet är väl det som är i mitten av verket? Om det blir stopp så att nivån stiger så pass kraftigt så antar jag att allt blandas och funktionen slås ut vilket leder till slamflykt. När det var som värst då så kunde det skilja rätt mycket på nivån då en viss del av vattnet ändå till slut infiltrerades i marken. Så jag tänker att det kanske som en föregående person skrev, uppkommer i samband med ett stort vattenuttag, typ tömning av badkar eller flera duschar på varandra. Har också varit inne på ispropp men detta har uppkommit under våren också.
Jag hade också jordfel två gånger på verket. Det var när nivån var så hög att uv-armaturen kom i kontakt med vattnet.
Jag tänker att man också ska kolla så att utsläppsplatsen inte är igensatt. Så blir väl till att rensa upp i diket till våren.