Claes Sörmland
G Grundlös skrev:
Tack alla för många bra tips!
Fråga; finns det nån övre gräns för hur starka saker man kan använda? Jag tänker emaljen tar skada till slut.
Syra skadar inte emaljen. Stark bas kan köra det. Att t ex låta het kaustisksoda stå i toalettstolen är no no.

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Grundlös skrev:
Jag ser att storbutiken i närheten har 24% ättika, 60kr för en liter. Smäller det högre än toarengöringsmedel? För det priset så kan man ju tömma skålen på vatten och fylla med ättika.
Ättiksyra har ett högre pKa än citronsyra så det är en svagare syra. Alltså en sämre syra som tar längre tid på sig att lösa upp kalken. Men det är klart, kan du ge toastolen en vecka med enbart 24% ättika i så lär det ta hand om problemet.

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
G Grundlös skrev:
Är på besök hos förälder och tänkte ge mig på toan som är brun i kröken. Ett antal ”konventionella” rengöringsförsök har gjorts genom åren med vanligt toarengöringsmedel som fått verka några timmar och sedan köra på med toa borste.

Toaletten bara skrattar åt mina försök.

Det känns som man drar toaborsten över sandpapper, jag antar att det är kalkbeläggningar som fått en brun färg. Det är hårt vatten här.

Finns det nån syra man kan köpa som är mycket aggressivare än vanligt toamedel? Eller vad gör man?

Idag testar jag att tömma skålen på vatten så att det vanliga toamedlet blir mer koncentrerat men tiden jag har tillgänglig är begränsad.
Hyrde ut min förra lägenhet och när jag flytta tillbaka hade jag samma problem. Hällde i några kryddpåsar med citronsyra på kvällen och skrubba rent relativt lätt dagen efter.

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
MultiMan
Jag köper oftast professionella medel på kontorsvaruhusen. Jag har 3 olika toalettrengöringar där den starkaste tar bort alla typer av avlagringar: https://www.kontorsgiganten.se/sanitetsrengoring-fri-san-1l-p-25

Till allrengöring köper jag där också istället för Ajax. Räcker mycket längre och betydligt billigare per dos. Även bättre anser jag. Min dagliga ytrengöring: https://www.kontorsgiganten.se/allrengoring-exotol-p-1100591.html

Skärmdump från senaste beställningen 2021 som räcker fortfarande:

Bild av en beställning från kontorsgiganten.se med olika rengöringsprodukter och deras artikelnummer, pris och lagersaldo.

Det är dryga produkter som trumfar allt från vanliga matbutikerna!

Notera groteska prishöjningar trots att våra politiker hela tiden försöker tona ned hur många procent det egentligen handlar om. Dunken med Exotol har i princip dubblats i pris på 3 år.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ättiksyra har ett högre pKa än citronsyra så det är en svagare syra. Alltså en sämre syra som tar längre tid på sig att lösa upp kalken. Men det är klart, kan du ge toastolen en vecka med enbart 24% ättika i så lär det ta hand om problemet.
Problemet är att missfärgningar ofta även är ovanför vattennivån och man kan inte bara låta medlet ligga i stolen utan det måste skrubbas där det ska verka. Om man inte fyller stolen upp till kanten då kanske ..🤔

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
En metod är att blanda ut vad man nu har för medel, med vattenbaserat tapetklister. På så vis får man medlet att ”hänga kvar”.

Sen finns det säkert färdiga medel i geléform också.

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Tack för alla bra förslag och delad kunskap om kemi!

Köpte NMK 48 WC-Clean hos en rörläggarfirma. 5-15% fosforsyra. Jodå, mycket effektivare än ”vanliga” medel. Dom missfärgade partierna tog den kål på efter att den fick verka några dagar.

Men den sträva kalkbeläggningen kräver mer tid.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
G Grundlös skrev:
Tack för alla bra förslag och delad kunskap om kemi!

Köpte NMK 48 WC-Clean hos en rörläggarfirma. 5-15% fosforsyra. Jodå, mycket effektivare än ”vanliga” medel. Dom missfärgade partierna tog den kål på efter att den fick verka några dagar.

Men den sträva kalkbeläggningen kräver mer tid.
Den borde du spara för plåtarbeten då den är svårare att få tag på eller sälja vidare. Citronsyra funkar bra för toan.

E Emanuel01 skrev:
Den borde du spara för plåtarbeten då den är svårare att få tag på eller sälja vidare. Citronsyra funkar bra för toan.
Ska testa med citronsyra till sommaren. 👍

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
G Grundlös skrev:
Ska testa med citronsyra till sommaren. 👍
Men de luktar skit när man skrubbar!
Om det är ordentligt beläggning.
Förut ville många ha fosforsyra för att ta bort rost eller för att rosta partier.

G Grundlös skrev:
Detta luktade inte heller så gott:

[länk]
Jag menar när skiten släpper :)

• Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.