5 658 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Bästa toa rengöringsmedlet för gammal ingrodd smuts/kalk
Ättiksyra har ett högre pKa än citronsyra så det är en svagare syra. Alltså en sämre syra som tar längre tid på sig att lösa upp kalken. Men det är klart, kan du ge toastolen en vecka med enbart 24% ättika i så lär det ta hand om problemet.G Grundlös skrev:
Hyrde ut min förra lägenhet och när jag flytta tillbaka hade jag samma problem. Hällde i några kryddpåsar med citronsyra på kvällen och skrubba rent relativt lätt dagen efter.G Grundlös skrev:Är på besök hos förälder och tänkte ge mig på toan som är brun i kröken. Ett antal ”konventionella” rengöringsförsök har gjorts genom åren med vanligt toarengöringsmedel som fått verka några timmar och sedan köra på med toa borste.
Toaletten bara skrattar åt mina försök.
Det känns som man drar toaborsten över sandpapper, jag antar att det är kalkbeläggningar som fått en brun färg. Det är hårt vatten här.
Finns det nån syra man kan köpa som är mycket aggressivare än vanligt toamedel? Eller vad gör man?
Idag testar jag att tömma skålen på vatten så att det vanliga toamedlet blir mer koncentrerat men tiden jag har tillgänglig är begränsad.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 925 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 925 inlägg
Jag köper oftast professionella medel på kontorsvaruhusen. Jag har 3 olika toalettrengöringar där den starkaste tar bort alla typer av avlagringar: https://www.kontorsgiganten.se/sanitetsrengoring-fri-san-1l-p-25
Till allrengöring köper jag där också istället för Ajax. Räcker mycket längre och betydligt billigare per dos. Även bättre anser jag. Min dagliga ytrengöring: https://www.kontorsgiganten.se/allrengoring-exotol-p-1100591.html
Skärmdump från senaste beställningen 2021 som räcker fortfarande:
Det är dryga produkter som trumfar allt från vanliga matbutikerna!
Notera groteska prishöjningar trots att våra politiker hela tiden försöker tona ned hur många procent det egentligen handlar om. Dunken med Exotol har i princip dubblats i pris på 3 år.
Till allrengöring köper jag där också istället för Ajax. Räcker mycket längre och betydligt billigare per dos. Även bättre anser jag. Min dagliga ytrengöring: https://www.kontorsgiganten.se/allrengoring-exotol-p-1100591.html
Skärmdump från senaste beställningen 2021 som räcker fortfarande:
Det är dryga produkter som trumfar allt från vanliga matbutikerna!
Notera groteska prishöjningar trots att våra politiker hela tiden försöker tona ned hur många procent det egentligen handlar om. Dunken med Exotol har i princip dubblats i pris på 3 år.
Problemet är att missfärgningar ofta även är ovanför vattennivån och man kan inte bara låta medlet ligga i stolen utan det måste skrubbas där det ska verka. Om man inte fyller stolen upp till kanten då kanske ..🤔Claes Sörmland skrev:
En metod är att blanda ut vad man nu har för medel, med vattenbaserat tapetklister. På så vis får man medlet att ”hänga kvar”.
Sen finns det säkert färdiga medel i geléform också.
Sen finns det säkert färdiga medel i geléform också.
Tack för alla bra förslag och delad kunskap om kemi!
Köpte NMK 48 WC-Clean hos en rörläggarfirma. 5-15% fosforsyra. Jodå, mycket effektivare än ”vanliga” medel. Dom missfärgade partierna tog den kål på efter att den fick verka några dagar.
Men den sträva kalkbeläggningen kräver mer tid.
Köpte NMK 48 WC-Clean hos en rörläggarfirma. 5-15% fosforsyra. Jodå, mycket effektivare än ”vanliga” medel. Dom missfärgade partierna tog den kål på efter att den fick verka några dagar.
Men den sträva kalkbeläggningen kräver mer tid.
Den borde du spara för plåtarbeten då den är svårare att få tag på eller sälja vidare. Citronsyra funkar bra för toan.G Grundlös skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden