Rickard.
Rickard.: Proffisionellt löds det fortfarande rätt mycket men visst stämmer det att byråkratin runt hetarbete och även säkervatten har minskat på det kraftigt men grossisterna har hela hyllor av det kvar ungefär motsvarande dom andra system. Hetvatten, fjärrvärme och tappvatten framförallt i stora system löds fortfarande ibland. Pressdelar är generellt lite dyrare och dessutom kan man trixa
8 svar · 5,2k läst
M
mogge_73: [citat] Dom snålaste avhärdarna förbrukar ca 20liter vatten, och beroende på hårdheten klara av att rena ca 700-1500liter vatten. Den backspolar i snitt 2 ggr i veckan. Man kan sätta in en regntunna på 200liter. Du kan öven komplettera med en sänkpump som pumpar ut vattnet. Det går ofta att lösa rent tekniskt.
4 svar · 953 läst
Rickard.
Rickard.: Det finns ingen och inte heller funnits någon vanlig VVS-produkt för tappvatten som är 16mm av stål så därför finns det såklart inga färdiga lösningar för det. Galvade stålrör som är dom enda som använts för kallvatten säljs närmast i 3/8" som är ungefär 17mm men det är ganska stora variationer på dessa rör. Är det 16mm koppar som var en vanlig storlek så finns det
29 svar · 3,0k läst
·
MathiasS
MathiasS: Stenkistan kan du inte göra något åt, du får istället se till att du kan pumpa vattnet till något annat ställe, tex upp på gräsmattan om det passar.
1 svar · 505 läst
·
J
jonaserik: [citat] Svar nej inget som ändra vattnet, isoleringen runt röten kan du byta mor annan sort, ser ut som någon minneralull och kan suga vatten och lukta illa. Finns i blåst plastform på billiga varuhusen. Det ska vara luft under röret, så värme från botten stiger upp. Skriv in rörisolering så hittar du en del sorter.
5 svar · 2,0k läst
·
A
AndersS: Inga problem, knacka dit och lås fast. Vårat t-rör. [bild]
9 svar · 3,0k läst
·
X
xxargs: [citat] 1. Du skriver inte om det är dränkpump eller att pumpen sitter ovanjord Backventilen har ingen betydelse medans pumper arbetar, men har betydelse när pumpen stannar då backventilen skall hindra vattnet från hydroforen att rinna tillbaka till brunnen igen - så det förklarar inte att pumpen har problem att få upp trycket. - dock om det läcker i backventilen kan det tyda på att det
1 svar · 1,7k läst
anders07
anders07: Du kan ju skarva slangen utomhus och sen lägga in en fördelarbox inne, och dra vidare därifrån sen till nästa tappställe.
5 svar · 985 läst
P
PappasHammare: Jag har 1.8 i hydropressen. Start på 2 stopp på 4.2. Dina nivåer är klart höga.
20 svar · 1,4k läst
D
Derbyboy: Du skulle bara veta alla turer kring den där jävla handdukstorken. Men jag är väldigt tacksam att du kunde peka på en lösning.
10 svar · 1,8k läst
·
D
Derbyboy: Så rörmokaren måste byta till detta koppel: [bild] Och sen korsa varm och kall i fördelarskåpet. (Om jag har förstått det hela rätt)
22 svar · 1,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Hur ska det gå till då backventilen sitter inbyggd i ventilkombinationen? 🤔🤔 Sen är ju frågan om detta inlägg klassificeras som årets trådlyft?! 😂
17 svar · 8,6k läst
·
S
Sorrowless: [citat] Ska luska lite var det kan vara i helgen och hur alla brunnar är kopplade och se om jag kan får ordning på det!? Tack för hjälpen!
11 svar · 997 läst
·
A
Anders Johansson8778: [citat] Sant med 40 år, beroende på vad man har. Men nu pratade vi om rör som är närmare 70 år. Relining kostar 10x så mycket som traditionellt byte. Värt det om man varit dum och byggt ett nytt badrum men glömt byta rören. Annars fyller relining väldigt lite funktion för villaägare om man inte tycker om att kasta bort pengar. Bra att TS byter, kommer ge er lugn och trygghet och
17 svar · 3,5k läst
·
K
Klass0n: Jag bytte på det temat nyligen vatten i våra dunkar (ett antal 25L dunkar i plast). De har stått kallt och svalt i 2,5 år och vattnet smakade inte dåligt. Sen borde man väl absolut byta oftare men men.
3 svar · 637 läst
M
marcus75: [citat] Man skjuter hela överstycket åt vänster samtidigt som man lyfter överstycket.
1 svar · 884 läst
·
V
Väggtegel: [citat] Hej, Jo, jag har förstått det - men i.o.m att jag inte hittat infiltration/markbädd ännu och ''testat'' systemet hur det verkligen fungerar tänkte jag att jag kan köra 2 ggr detta år, sedan om det fungerar bra prova med 1 gång nästa år. Men det kanske är onödigt tänkt också, många har ju bekräftat att det är en 3-kammarbrunn och går ett t-rör dit det ska gå ut sen.
15 svar · 1,7k läst
·
Karlheinz
Karlheinz: här haft mycket problem. tömmer 2ggr i året och fyller sedan opp med fräsch vatten. efter oppgradering ska vi teste tömming 1gg i året.
14 svar · 2,2k läst
·
J
JLKR: Det löste sig med att vi köpte en annan stuga istället som redan hade åretruntvatten. 😁 Så kan det gå. Nu infinner sig säkert andra frågor istället, men det får jag ta i en separat tråd.
5 svar · 1,2k läst
S
sventamyra: Hej Nej. Från pumpen upp till högata pumpen hoppas jag ska klara sig med isoleringen i brunnen. Det jag vill få bort är vattnet i slangen utanför brunnen. Den ligger helt oisolerad 20cm ner i jorden bara. Tanken var att kunna ha pumpen kvar över vintern. Annars luftar det sig ju själv om jag tar bort pumpen
2 svar · 677 läst
·
Walle85
Walle85: Fördel med ballofixer i köket är att du enklare kan byta kran i framtiden samt att skulle kranen börja läcka så kan du snabbt stänga av vattnet utan behöva stänga av allt vatten.
12 svar · 1,0k läst
·
M
_Mannen: Det andra förslaget i rikards inlägg funkar. Vi kallar dom sparkstos för man får nästan stampa ner den i röret. Använd mycket glidex för dom är tajta
9 svar · 3,0k läst
·
C
cpalm: [citat] Mer konkret skall HT-rör/delar vara märkta "BD" för att vara godkända för markförläggning inom byggnad och upp till 1m utanför yttervägg. Om man vänder på det så finns inte de oranga rören i mindre dimensioner än 110, så man har inte så mycket val om man vill använda mindre dimensioner för avstick.
4 svar · 793 läst
Maxizor
Maxizor: Har en kompis som har en modell ifrån Nibe som fungerar bra för honom. Han har mycket överskottsvärme då han har vedeldad täljstenskamin och modernt hus så för honom fungerar det bra för att ta bort tillskottsvärme.!
1 svar · 578 läst
Z
znutt: [citat] Hej Lyckades du trycka in en 25 i 32an
10 svar · 6,0k läst
namnbyte
namnbyte: [citat] Typ Yes diskmedel funkar också fint annars, har detta släktet alltid använt
15 svar · 1,2k läst
·
H
hhallen: [citat] Med iller!!?!??! Blir det inte otrevligt att kela med illern efteråt?
14 svar · 6,8k läst
swimpe
swimpe: Hej, Skulle plocka bort element inför renovering. Men stötte på patrull. Vid öppning av täcklocken så var det fullt tryck, sänkte trycket i systemet och stängde av pumpen för att sedan försöka igen. Då upptäckte jag att det inte fanns någon avstägningsskruv under något av täcklocken. Är det en övergång som är enda utvägen?
0 svar · 542 läst
·
U
Ulrika8: Hej Fick du någonsinn svar på ditt inlägg och fick rätt på din brunn? Vi har samma problem och undrar hur du fick upp din ventil. Med vänlig hälsning, Ulrika
1 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.