758 läst ·
5 svar
758 läst
5 svar
Hur länge ska en varmvattenberedare hålla?
Hej!
Nu är det tredje varmvattenberedaren i rad som gått sönder och börjar rinna vatten ur underifrån. Höll i tre år. De tidigare två har också gått sönder på samma sätt efter 2-3 år. Billiga modeller iofs för ett par tusen men ändå. Ska de inte hålla längre? Sitter i ett radhus i Bredäng i Stockholm.
Mvh, Conny
Nu är det tredje varmvattenberedaren i rad som gått sönder och börjar rinna vatten ur underifrån. Höll i tre år. De tidigare två har också gått sönder på samma sätt efter 2-3 år. Billiga modeller iofs för ett par tusen men ändå. Ska de inte hålla längre? Sitter i ett radhus i Bredäng i Stockholm.
Mvh, Conny
Gör vattenprov.
Där efter köp rätt beredare.
Rostfri.
Koppar
Eller Emalj.
Vilken styrs av din vatten kvallite.
Vad har du köpt tidigare, bevisligen verkar det inte fungera.
Om du köper emalj, har du bytt offeranod i beredaren?
Vilken typ har dina grannar. Köp kvallitetaberedare till att börja med.
Där efter köp rätt beredare.
Rostfri.
Koppar
Eller Emalj.
Vilken styrs av din vatten kvallite.
Vad har du köpt tidigare, bevisligen verkar det inte fungera.
Om du köper emalj, har du bytt offeranod i beredaren?
Vilken typ har dina grannar. Köp kvallitetaberedare till att börja med.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Ta isär den och kolla vad som läcker?
Men jag gissar på att det är vattenkvaliteten som bråkar
Men jag gissar på att det är vattenkvaliteten som bråkar
Radhus i Bredäng så det är vanligt Stockholmsvatten. Det är nog mer att beredare för 2000 kr från discountern inte är en bra idé. Köp ett känt märke t ex Nibe eller MetroTherm. Förslagsvis rostfri med Stockholmsvattnet.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Jag känner inte till stockholmsvatten men sånna där billiga beredare är väl alltid emalj och då ska anoden bytas vid behov, görs inte det så rostar dom fort.
Om stockholmsvatten är sånt vatten som äter upp anoderna fort vet jag inte men jag tolkar Claes inlägg som att det kanske är så.
Om stockholmsvatten är sånt vatten som äter upp anoderna fort vet jag inte men jag tolkar Claes inlägg som att det kanske är så.
Redigerat:
Stockholmsvattnet är typ idealt kommunalt vatten, ett lätt polerat mjukt Mälarvatten med låga halter av klorid. Alla beredare ska fungera men varför t ex dyra koppar om man inte behöver? Eller mecka med anodbyten i emaljerade beredare? Tänker att funkar det med rostfritt så väljer man det för lång livslängd.
Vattnet med analyser:
https://www.stockholmvattenochavfal...atten-och-avlopp/dricksvatten/vattenkvalitet/
Vattnet med analyser:
https://www.stockholmvattenochavfal...atten-och-avlopp/dricksvatten/vattenkvalitet/
Klicka här för att svara