Vatten & Avlopp
namnbyte: [citat] Typ Yes diskmedel funkar också fint annars, har detta släktet alltid använt
hhallen: [citat] Med iller!!?!??! Blir det inte otrevligt att kela med illern efteråt?
swimpe: Hej, Skulle plocka bort element inför renovering. Men stötte på patrull. Vid öppning av täcklocken så var det fullt tryck, sänkte trycket i systemet och stängde av pumpen för att sedan försöka igen. Då upptäckte jag att det inte fanns någon avstägningsskruv under något av täcklocken. Är det en övergång som är enda utvägen?
Ulrika8: Hej Fick du någonsinn svar på ditt inlägg och fick rätt på din brunn? Vi har samma problem och undrar hur du fick upp din ventil. Med vänlig hälsning, Ulrika
SweDutch: Hej! Ny på ”Bygga hus” och har en fråga ang gasrör. Jag köpte ett hus i Nederländerna och renoverar nu ett fristående garage till att bli bostadsyta. Gastillförseln till garaget är proppad men röret finns kvar. Fråga: kan jag ansluta det tidigare gasröret till inkommande vatten och på det sättet slippa dra ny vattenledning till garaget. Röret är av koppar och är fräscht men
Stefan N: Denna? https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/inomhusavlopp/avlopp-dolt/proppar/uponor-3002600821-rorpropp-110-mm-3081658
Sydvast: [citat] Ordningen är som såhär: 1.Inkommande vatten, här hoppar den svarta slangen på. 2. Avstick kall/varmvatten blandare i källare,slang passerar detta. 3. Avstick kall/varmvatten upp gästtoalett våningsplan, slang passerar detta. 4. Avstick kall/varmvatten upp badrum våningsplan, slang passerar detta. 5. Svart slang ansluts nu på kallvattenledning med avstängningsventil. 6. Avstick
islander: Är ju uppenbarligen stopp, avloppsrör ska ha ett fall på några procent eller lodrätt, vid större fall dräneras vattnet för snabbt och påbyggnad av fasta ämnen kan ske ganska snabbt.
NoOne2k: Pex tål till skillnad från koppar frysning bättre, men kopplingar är fortfarande en svag länk. Gällande påväxt så är det inte så stor skillnad. Har du problem med bakterier spelar det inte så stor roll vad du har för typ av ledningar.
xxargs: Prova med 70% av rekommenderade dosen för maskinstorleken och hårdheten, full rekommenderade dos är ofta för rätt hårt smutsade kläder. ibland kan man minska ännu mer utan att det påverkat tvättresultatet eller att kläderna blir med tiden stelare (av kalk) typisk på orter med hårt vatten. mao. prova i ditt fall med 28-30 ml istället mot tidigare 40 ml tvättmedel och se om
JRH77: [citat] Lägger till lite bilder. [bild] Mått mellan krok och vägg - c:a 3 cm, varav 1,5 cm går bort pga krokfästet ligger en bit in i ryggen på VVBn. Dock om VVBn vid upphängning glider längst ned på kroken, minskar avståndet till 2 cm, 1,5 cm går bort i ryggen på beredaren, enbart 0,5 cm kvar - om jag har rätt. Fästbultarna sticker ut 1 cm, undrar bara om allt stämmer, eller
Dilato: [citat] Jadu...ingen aning, någon slags tömning/avluftning? [bild]
Demmpa: På befintliga kopplingen ser det ut som CR och i det här fallet står det inte för ett varumärke, utan för "corrosion resistant", vilket anger att kopplingen är gjord i avzinkningsfri mässing. Vad står det på muttrarna, på kanten runt rören?
HenrikHuslöse: PE-RT står för PE - Raised Temperature, vilket borde innebära PE som tål varmare vatten än vanlig PEM-slang. PEX är tvärbunden PE och tål värme. Används även i kablar. Min begränsade erfarenhet är att PEX är styv och fjädrar tillbaka men alu-PERT kan man bocka likt ett mjukt metallrör med bockfjäder. Det blir prydliga böjar och röret ligger snällt kvar på plats efteråt. Jag
Tillbyggare 165: [citat] Det blir enorma istappar på gaveln. Det har jag provat. Med kommunalt avlopp.
Krilleman: Vad är det för trä-installation du har på golvet?! Det här ser ju ut som att det är tänkt för vatten och avlopp till WC: [bild]
TQ Sirkus: [citat] [citat] Knöliga och danna, men det finns ju andra lösningar.
BirgitS: I rum med tvättmaskin är det väl meningen att de ska finnas en golvbrunn enligt branschreglerna.
Demmpa: Dels för att kunna byta slangen om det behövs, dels så att slangen ska kunna röra sig lite i förhållande till betongen. När vi drog in ny servisledning så gjöt vi fast en större PEMslang i hålet och drog rätta slangen genom den. [bild]
mojjen: [citat] Inte säker på att jag helt förstår ditt resonoenmang. Men utgångspunkten är att det skall kopplas som i Nibes principskiss, det är så det även är gjort enligt tidigare. Värmepumpen har naturligt lägre temp än beredaren. Min pump kan ge max 60 grader. Så jag kan lägga beredaren strax över det. Ju närmre vp maxtemp jag ligger, ju mindre el kommer jag förbruka via VB. Men
Demmpa: Bara lite större låda och två/tre rader med takplattor
Demmpa: WD40 å liknande löser inte kalk och andra salter/mineraler som finns i vatten. Utan det är kalklösare likt följande som behövs, https://www.hessa.se/category.html/sura-medel
TommyC: Muttern går nog att använda men du måste hitta nya klämringar av rätt fabrikat. Bilden visar fabrikat MMA, troligen fel.
nils1000: [citat] Det stämmer, det finns en vinkelkoppling i brunnen. Såvitt jag har kunnat se utan att gå ner så läcker det inte vatten där, och vid kopplingen vid pumpen i källaren är det torrt. Men det låter ju hoppfullt att det skulle kunna bli cykelventil-effekt… dvs ett problem som kan lösas utan att gräva. Brunnen ligger en bit nedanför huset, jag tror det är cirka 6 meter mellan pump
mogge_73: Kalium, nitrat och koppar tyder på att ni har påverkan från ytligt grundvatten. Inte ovanligt om man trycker brunnen för att få mer vatten. Även pH värdet påverkas då och blir lägre. COD-mn anger humusvärdet och bör helst ligga under 5 (anmärkning vid 8). Vid 20-25 syns färgen när man fyller upp ett handfat (eller spabad), vid 30 ser man det i ett dricksglas och ger då en
Julien: [citat] Det löste sig av sig själv efter ett tag och vattnet blev fint igen. Nuförtiden har jag aldrig liknande problem.
Rickard.: Hårdlödda skarvar har i alla tider varit godkända dolda och mer eller mindre branchpraxis ända fram tills att säker vatten valde att inte göra det. Det är alltså tillåtet att göra det men ett avsteg från säker vatten, vad försäkringsbolag skulle säga vid eventuell skada vet jag inte, fråga ditt?