1 058 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Borrfirma bergvärme, Göteborg
Någon som kan tipsa om en bra borrfirma för att borra för bergvärme i Göteborg med omnejd? Ska börja ta in lite offerter snart för enbart borrhål, kommer installera bergvärmepumpen själv.
Hej, hur har det gått för dig?S Stig-Helmer skrev:
Även jag ska ta in offerter, dock ska jag inte installera pumpen själv utan vill ha en helhetslösning.
Jag antar att ni redan har kollat upp så att det inte är 100m lera rakt ned? Det finns bara två lägen i Göteborg nämligen, antingen står huset i princip på berget, eller så står det på lera och den är oftast väldigt djup.
Kom dessutom ihåg att det krävs lov från kommunen för att få borra.
Jag har hört mycket gott om Klimatteknik/Enwell i Kungälv. Har dock ingen egen erfarenhet av dem, mer än att mitt borrhål för vattenbrunnen är gjort av dem för drygt 25 år sedan. Men jag har grannar som använt dem och är nöjda.
Kom dessutom ihåg att det krävs lov från kommunen för att få borra.
Jag har hört mycket gott om Klimatteknik/Enwell i Kungälv. Har dock ingen egen erfarenhet av dem, mer än att mitt borrhål för vattenbrunnen är gjort av dem för drygt 25 år sedan. Men jag har grannar som använt dem och är nöjda.
Tack!pacman42 skrev:
Jag antar att ni redan har kollat upp så att det inte är 100m lera rakt ned? Det finns bara två lägen i Göteborg nämligen, antingen står huset i princip på berget, eller så står det på lera och den är oftast väldigt djup.
Kom dessutom ihåg att det krävs lov från kommunen för att få borra.
Jag har hört mycket gott om Klimatteknik/Enwell i Kungälv. Har dock ingen egen erfarenhet av dem, mer än att mitt borrhål för vattenbrunnen är gjort av dem för drygt 25 år sedan. Men jag har grannar som använt dem och är nöjda.
Huset framför fick borra 6m och huset bakom 1m innan de hitta berg så det talar väl inte för 100m lera hos oss 🤞
Det som oroar mig lite är att där man skulle borra och dra kollektorslang, är där vi har vatten, avlopp, dagvatten och el. Tänk om de stöter på något av dessa även om vi markerar enligt bästa förmåga via Ledningskollen.
Klicka här för att svara