Hej,
Jag förbereder för att kunna dra om avloppstam, men undrar hur jag ska tänka kring dragningen av vloppsröret.
Rött heldraget = Befintlig avloppstam som jag vet hur den går. (110 plast)
Rött Heldraget = Befintlig avloppstam som jag tror den går (inte grävt upp) (110 gjutjärn)
Röd cirkel (stor) = Golvbrunn
Orange cirkel = stående stam från kök på våningen ovanför
Röd fyrkant = inspektionslucka(gammal spolbrun. där jag kan se befintligt avloppsrör (gjutjärn), överdelen på röret är borta.
Jag behöver dra ett 75 rör från den stående stammen som kommer ner från köket, vända upp till liggande med två 45
r och sedan ta mig från denna punkt bort till stamen.
Min initiala tanke var att gå på stammen "ovanför" inspektionsluckan/spolbrunn. Men drar jag en rak linje därifrån så behöver jag gå igenom berg. Jag har redan spräckt en hel del berg i källaren och p.g.a. jag ska ner ganska långt för fallet så blir det en del sten som ska bort. Så jag har funderat på att dra röret enligt blå stärckning, men då får den liggande stammen en typ av "S" kurva. t.ex. från stammen 3x45 och sedan en 45:a som vänder tillbaka, är det OK ?
Ett annat altenrativ skulle vara att ta bort den gamla inspektionsluckan/spolbrunnen mot en renslucka och då kunna gå på närmre ytterväggen.
Det är inte säkert att det är jag som drar rören, kanske en rörmockare får göra det. Men jag kommer bila upp och spräcka bort berget så jag behöver ändå ha en uppfattning om hur jag bäst drar rören.
Jag förbereder för att kunna dra om avloppstam, men undrar hur jag ska tänka kring dragningen av vloppsröret.
Rött heldraget = Befintlig avloppstam som jag vet hur den går. (110 plast)
Rött Heldraget = Befintlig avloppstam som jag tror den går (inte grävt upp) (110 gjutjärn)
Röd cirkel (stor) = Golvbrunn
Orange cirkel = stående stam från kök på våningen ovanför
Röd fyrkant = inspektionslucka(gammal spolbrun. där jag kan se befintligt avloppsrör (gjutjärn), överdelen på röret är borta.
Jag behöver dra ett 75 rör från den stående stammen som kommer ner från köket, vända upp till liggande med två 45
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min initiala tanke var att gå på stammen "ovanför" inspektionsluckan/spolbrunn. Men drar jag en rak linje därifrån så behöver jag gå igenom berg. Jag har redan spräckt en hel del berg i källaren och p.g.a. jag ska ner ganska långt för fallet så blir det en del sten som ska bort. Så jag har funderat på att dra röret enligt blå stärckning, men då får den liggande stammen en typ av "S" kurva. t.ex. från stammen 3x45 och sedan en 45:a som vänder tillbaka, är det OK ?
Ett annat altenrativ skulle vara att ta bort den gamla inspektionsluckan/spolbrunnen mot en renslucka och då kunna gå på närmre ytterväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte säkert att det är jag som drar rören, kanske en rörmockare får göra det. Men jag kommer bila upp och spräcka bort berget så jag behöver ändå ha en uppfattning om hur jag bäst drar rören.
När du drar den nya köksstammen, se till att lägga 110 mm. Köksstammen är den som har störst risk att sätta igen p g a fett biofilm så du vill ha den så lättrensad som möjligt. Detta särskilt eftersom det inte kommer att gå toaavlopp genom den som rensar bort fett och biofilm vartefter.
Verkar ju snyggast att ansluta till spolbrunnen. Men att den ligger öppet låter som en risk för lukt. Kanske värt att bila upp där och byta rören till plast och montera moderna renslucksdelar, en för nya köksstammen och en för den gamla stammen? Sätt en renslucka också alldeles där det stående köksavloppet möter den nya liggande avloppsstammen för köket. En dag behöver det spolsa där när fettet från köket har geggat igen rören.
Verkar ju snyggast att ansluta till spolbrunnen. Men att den ligger öppet låter som en risk för lukt. Kanske värt att bila upp där och byta rören till plast och montera moderna renslucksdelar, en för nya köksstammen och en för den gamla stammen? Sätt en renslucka också alldeles där det stående köksavloppet möter den nya liggande avloppsstammen för köket. En dag behöver det spolsa där när fettet från köket har geggat igen rören.
Inga problem att dra 110, men tror det är 75 draget från övervåningen så det blir ändå inte 110 hela vägen från vask. Ev dra 75 ståendes för att få mindre rör att bygga in sedan. Men i stående stam borde man väl inte få så mycket igensättning?Claes Sörmland skrev:
När du drar den nya köksstammen, se till att lägga 110 mm. Köksstammen är den som har störst risk att sätta igen p g a fett biofilm så du vill ha den så lättrensad som möjligt. Detta särskilt eftersom det inte kommer att gå toaavlopp genom den som rensar bort fett och biofilm vartefter.
Spolbrunnen har ett lock, på locket ligger en stor gammal tvättsvamp nedtyngd och sedan ett lock, så ingen lukt. Men det är gjutet runt om så jag får bila bort försiktigt.
En ränslock tänkte jag sätta på stående rammen ned från köket, brukar man ha ränslock på liggande stammar inomhus?
Jag har ett ett skräckexempel på igensättning av stående stam, fast det var 3 tums gjutjärn, så nog kan det bygga på över åren med biofilm och fett även om plast är mycket bättre. Men värre är det nog med liggande stam, där kan fettet separera från vattnet, och när det flyter upp kan det stelna som en kant mot den kalla plastväggen. Sen bygger det på. Och i en ren köksstam kommer aldrig något toapapper som drar bort det.Viktor.J skrev:
Efter att ha bilat avlopp i somras så skrämmer det mig inte. Skitit och låter men det är ju enkelt. Och det finns ju små billiga bilmaskiner på Jula som är väldigt lätta att arbeta med. Man behöver alltså inte göra finlir med den stora Hiltimaskinen man har hyrt in och knappt orkar hantera i stressen att det måste vara klart innan helgen är slut. (Så var min första upplevelse av bilningsarbete kring 2005, inte kul.)Viktor.J skrev:
Precis, sätt den på stående stammen. Rensmöjlighet alldeles innan avloppet går ut ur källare (eller på utsidan av huset) är ju toppen. Man vill ju oftast spola bakifrån.Viktor.J skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 181 inlägg
Jag röstar på ny renslucka och stammen närmare väggen. Mindre risk för stopp på grund av rakare dragning och antagligen mindre jobb att bila upp den gamla inspektionsluckan än att hålla på och spräcka berg.
Klicka här för att svara