Hej

Jag har stött på ett problem och hoppas på era kloka råd.

Vi har fått fuktgenomslag i taket på bottenplan. Ovanför ligger en mindre toalett med ett handfat. När taket öppnades såg vi att isoleringen var rejält blöt och att tretex-skivan i taket hade tagit skada. Det var som värst vid en förgrening från toalettens rör och luftningsör som går vidare och upp genom taket några meter längre bort. Det hade varit rejält blött och runnit ut längs med fuktspärr och en större del av taket fick öppnas.

Problemet är att vi nu inte kan se någon läcka när vi spolar i toaletten eller handfatet. Taket har stått öppet i över en månad nu, och jag har regelbundet kollat efter små läckor eller droppar, men utan resultat. Min misstanke är att det kanske läcker väldigt lite och bara under vissa förutsättningar.

Jag undrar om det finns något smart sätt att lokalisera läckan. Finns det exempelvis någon typ av tejp eller papper som ändrar färg vid kontakt med fukt och kan användas för att spåra små läckor? Eller är det någon annan metod ni rekommenderar?

Huset är från 60-talet, men jag tror att denna toalett installerades senare, kanske på 70-talet. Rören är plaströr som verkar vara limmade.

Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot! Tack på förhand.

• Öppet tak med synliga träbjälkar och rör, tecken på tidigare vattenskada, eventuell läcka ovanför från toalettens rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar om det är sådana avloppsrör som brukar kallas äggskalsrör..
Jag skulle byta så mycket som möjligt..
Inga stora materialpengar
Ta gärna foton närmare rören och på toaletten

BirgitS
A AndersFr skrev:
Jag undrar om det finns något smart sätt att lokalisera läckan. Finns det exempelvis någon typ av tejp eller papper som ändrar färg vid kontakt med fukt och kan användas för att spåra små läckor?
Slätt toapapper brukar bli bubbligt när det blir fuktigt.

Har ni kollat hur det ser ut längs med luftningsröret? Kan läcka vid taket och rinna ner hela vägen. Eller otätheter i luftningsröret som gör att det kondenserar på utsidan röret uppe (på kallvind?) och rinner ner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.