1 331 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Konstig rördragning kök
Jag tror de flesta bostadrättsinnehavare löser det så, man pillar inte på det gamla vid köksrenoveringar. Dessutom slipper man att söka tillstånd hos styrelsen om man inte ändrar på installationen, så det gör ju att saker går fortare och med mindre gnissel om det är en icke lösningsorienterad styrelse, tyvärr inte helt ovanligt.
Det är ju dessutom bostadsrättsföreningen som ansvarar för underhållet av tappvattenledningarna utanför lägenheten, alltså de som ligger i lägenhetsomgivande väggar, golv och tak. Och genom en specialreglering så har bostadsrättsföreningen absolut ansvar för att stå för reparationskostnaden vid en vattenledningsskada, alltså att tappvattenledningarna läcker. Så detta är något styrelsen förväntas diskutera regelbundet, hur är statusen på våra tappvattenledningar på varje punkt i huset och borde styrelsen agera?
Det är ju dessutom bostadsrättsföreningen som ansvarar för underhållet av tappvattenledningarna utanför lägenheten, alltså de som ligger i lägenhetsomgivande väggar, golv och tak. Och genom en specialreglering så har bostadsrättsföreningen absolut ansvar för att stå för reparationskostnaden vid en vattenledningsskada, alltså att tappvattenledningarna läcker. Så detta är något styrelsen förväntas diskutera regelbundet, hur är statusen på våra tappvattenledningar på varje punkt i huset och borde styrelsen agera?
Då har jag en plan, blev nog lite för naiv där ett tag att hitta en lösning som ser snyggare ut och inte tar upp hela skåpet. Men som du säger, jag klarar mig undan mycket huvudvärk om jag låter bli att pilla.Claes Sörmland skrev:
Jag tror de flesta bostadrättsinnehavare löser det så, man pillar inte på det gamla vid köksrenoveringar. Dessutom slipper man att söka tillstånd hos styrelsen om man inte ändrar på installationen, så det gör ju att saker går fortare och med mindre gnissel om det är en icke lösningsorienterad styrelse, tyvärr inte helt ovanligt.
Kanske värt att slänga iväg ett mail och kolla om dom vill ha kvar det så som det är eller om de vill åtgärda? Eller bara onödigt nu när jag bestämt mig för att ha kvar klumpen, får läsa igenom tidigare föreningsprotokoll och se vad som sagts tidigare.
Stort tack för ditt hjälpande Claes!🙏
Jag vet ju inget om din bostadsrättsförening, det kanske är så att styrelsen, kanske via någon driven förvaltare är superaktiv vad gäller att fixa och dona med de gamla tappvattenledningarna lägenhet för lägenhet. Men det vanliga är nog att man inte gör så mycket åt dem förrän man tar ett större grepp och t ex gör ett stambyte.
Eller den typiska lösningen i Stockholms innerstad med gamla hus och gamla installationer: styrelserna försöker lägga över så mycket av föreningens underhållsansvar som möjligt på bostadsrättshavarna genom passivitet: "Jaha, du vill renovera köket, om du vill ändra på de uråldriga tappvattenledningarna eller genomrostade avloppsstammarna så står vi öppna för att få in en tillståndsansökan att överväga. Du står för hela genomförandet om vi ger tillstånd."
Eller den typiska lösningen i Stockholms innerstad med gamla hus och gamla installationer: styrelserna försöker lägga över så mycket av föreningens underhållsansvar som möjligt på bostadsrättshavarna genom passivitet: "Jaha, du vill renovera köket, om du vill ändra på de uråldriga tappvattenledningarna eller genomrostade avloppsstammarna så står vi öppna för att få in en tillståndsansökan att överväga. Du står för hela genomförandet om vi ger tillstånd."
Branschreglerna var samma för 35 år sedan & jag är nästan säker på att denna stambytes-renovering är gjord på 90-talet. (bästa gissning 1994-96)...Föreningen måste veta detta.Claes Sörmland skrev:
Det konstiga här är att "någonting" inte stämmer!
Plusprisol isolering fanns inte "förr", men ändå nu när jag förstorat 1 av bilderna så blir jag osäker på vad avloppsstammen 75 mm är i för material?
Ser ju inte ut som plast/PP rör direkt.
& jag ser även att det verkar vara gamla vattenrör eller radiatorrör inne i slitsen, & att 3 st plusprisolrör 15 mm går in till dig? (bor du på översta våningen kockenskrydda?)
Ligger grannens kök vägg i vägg med dit kök eller går denna avloppsstammen inne i slitsen enbart till din lägenhet?
Kopparrör blir heller knapp "slitna/spröda" & jag har rivit 85 år gamla kopparstammar, dom ser helt nya ut förutom lite ärg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden