Hej alla!

Har på senare tid haft problem med klassisk avloppsodör i vår toalett/tvättstuga och jag tror jag har lokaliserat det till golvbrunnen. Golvbrunnen i sig ser hel ut och vattenlåset är fyllt med vatten. Däremot är det rätt tydligt drag med kall luft som kommer från vattenlåset som jag misstänker är anledningen till lukten. Jag läste omkring här och såg att många redan diskuterat detta och framför allt till- och frånluft i dessa äldre radhus (byggt 60-tal). Frånluften i toaletten verkar vara bra, klarar "testet" med två dukar papper men vi har däremot ingen tilluft alls i markplan, där toaletten ligger.

När jag däremot öppnar altandörren i samma våning (markplan) så försvinner detta drag från golvbrunnen så gott som helt, ytterst litet drag men skillnaden med en öppen dörr är tydlig, 95% av draget försvinner.

Hur som helst, så var vi nästan redo att byta golvbrunnen (och våtrumsmattan i samma veva) innan vi upptäckte detta så min fråga är kort och gott - är det sannolikt att detta är orsaken till lukten? Källan till lukten är som sagt svår att lokalisera exakt då hela rummet fylls med lukt (jag misstänkte lukt från toastolen först) och vissa dagar luktar det inte alls, som jag nu i efterhand gissar beror på dagar då vi har haft tillräckligt med luftflöde. Ska prova detta noggrannare imorgon bitti när näsan inte är lika luktblind.

Räcker det med en tilluftsventil vid altandörren eller behöver man tänka på något annat? 😀

Tack på förhand!

Redigerat:
Lite mer information: Draget kommer från där renspluggen ska vara, som inte längre verkar finnas kvar. Får kolla med övriga i hemmet om någon har rört den vid städning eller om den aldrig funnits där? Hur som helst så är detta också en parameter. Ventilation + rensplugg?

Läste följande i forumet:
"Det sitter en förgrening på avloppet, dvs inte anslutet till brunnens vattenlås.
Ev, så kan man ha plockat bort pluggen i vattenlåset om det är problem med tilluft eller så har det varit på väg att bli stopp i avloppet och då löst symtomen med snorklande golvbrunn genom att ta bort pluggen." Möjligt?
:)

Redigerat:
TRJBerg
Om det kommer drag från vattenlåset så fungerar det inte.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tryck i en vinkork i vattenlåset i väntan på hemleverans av en riktig propp.

Se om problemet med lukt löses utan att vattenlåset får problem. Rinner vattnet undan dåligt i golvbrunn eller annars i avloppet någonstans i huset med propp i så är det nästan stopp i stammen. Då är det dags for spolbil.

Sen uppdatering, men det var rensproppen som var boven i dramat. Hornbach löste originalpropp på beställning då den inte finns i lager och ingen lukt längre. :)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.