R
Hej!

I sommarstugan tar jag vatten från en gemensam brunn, från pumphuset är det draget 32mm PE slang. Längd ungefär 30meter.

Tidigare har det bara varit sommarvatten men vill nu dra in vatten i stugan för användning vintertid. Jag är dock rädd att slangen från pumphuset inte ligger tillräckligt djup för att vara frostfri så jag tänkte lägga en värmekabel i röret.

Går det att dra denna genom ett befintligt rör utan att gräva upp? Hur gör jag?
 
R Rewrap skrev:
jag tänkte lägga en värmekabel i röret. Går det att dra denna genom ett befintligt rör utan att gräva upp? Hur gör jag?
Ja det finns färdiga produkter att köpa. Bara att kolla hos VVS-firmorna
 
R Rewrap skrev:
Hej!

I sommarstugan tar jag vatten från en gemensam brunn, från pumphuset är det draget 32mm PE slang. Längd ungefär 30meter.

Tidigare har det bara varit sommarvatten men vill nu dra in vatten i stugan för användning vintertid. Jag är dock rädd att slangen från pumphuset inte ligger tillräckligt djup för att vara frostfri så jag tänkte lägga en värmekabel i röret.

Går det att dra denna genom ett befintligt rör utan att gräva upp? Hur gör jag?
Hej det bör går bra ,om inte det är kraftiga böjar som hindrar värmekabeln . Det finns självreglerande kabel, det behövs då en speciell tätning . Det kan vara behövligt att dra in ett rep innan så du får in kabeln med hjälp av snöret i var ände . Man behöver vara 2 personer gissar jag . Har själv nu & har haft mycket bra erfarenhet av värmekabel under ca 30 år (de håller inte hur länge som helst) ,jag har bytt kabel någon gång . Köp kabeln färdig samt rätt längd och köp även tätningen samtidigt ,så de är kompatibla med varann . Det är inte enkelt men troligtvis fullt gör bart . Det som gäller är alltid jordfelsbrytare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.