Hej! Håller på och river ut det gamla uppreglade golvet i källaren och stötte på en brunn. Den är kopplad från en spygatt utanför källardörren, och sen är det påkopplat på avloppet. Jag ska regla upp golvet igen och vill inte ha kvar den gamla brunnen, men vet inte hur jag ska lösa det istället. Behöver ju ha ett vattenlås någonstans så att inte avloppslukten kommer ut utanför källardörren. Någon som har gjort liknande jobb och har en bra lösning?
Den har legat under det uppreglade golvet. Dagvattnet som kommer från spygatten utanför källardörren rinner in i den här brunnen och sen vidare i avloppet, så det går inte att plugga.Dr Benz skrev:
Blir nog svårt att få till det mot lukt ut i spygatten. Den får ju inte ha ett vattenlås, för då fryser den sönder. Nu med att den fyller den innre brunnen, troligtvis bara ett rör som slutar ovanför ytan på den innre. Kanke i still med en sådan här och bygga på förhöjningsringar upp till golvnivå, för att kunna rensa. Kan gå att ha en lucka i golvet med, för att komma åt.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ra-inlopp-2815071?utm_source=google&utm_mediu
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ra-inlopp-2815071?utm_source=google&utm_mediu
Jo jag vet att den fungerar som ett vattenlås i nuläget. Men känns inte bra att regla upp ett nytt golv över en rostig gjutjärnsbrunn som man vet kan gå hål i när som helst. Jag har bytt avlopp i källaren fram till en gren där ett rör viker upp till köket, det som syns vid väggen på bilden, det andra röret fortsätter rakt över rummet till den här brunnen jag hittade på. Så min tanke är att bila upp och byta röret och ta bort brunnen om jag bara vet vad man ska ersätta den med.Magnus E K skrev:
OK byt till plast då, men du måste ha ett vattenlås mot spygatten och det går att få till med 4 st 90 graders, som grävs ner i underjorden med fall mot avloppet. Men det blir att tänka hur det ska kunna rensas, det kan komma mycket boss och skit från utsidan som sätter sig i ett vattenlås. Kanska ett T-stycke i stället för en 90 på första delen ner och ett rör från det som kommer upp ovanför golvet som spolbrunn. Det kan gå upp vid en vägg. då kan gjutjärnsbrunnen plockas bort. En enkel skiss hur det kan se ut.
Klicka här för att svara