Worst case här (osannolikt) är om din rörmokare inte lyckas lista ut vilka kranar som behöver stängas. Då får ni kalla dit föreningens servicefirma. Kan ta tid, extra kostnader. Men det är rätt liten risk att din rörmokare inte kan hitta rätt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Worst case här (osannolikt) är om din rörmokare inte lyckas lista ut vilka kranar som behöver stängas. Då får ni kalla dit föreningens servicefirma. Kan ta tid, extra kostnader. Men det är rätt liten risk att din rörmokare inte kan hitta rätt.
Jag kollade pannrummet lite nogrannare en gång till och hittade ett tjockt rör med ett stort vred där det står "huvudavstängningskran" på, så jag tror jag är i mål nu.

Claes Sörmland
R ruskeltuss skrev:
Jag kollade pannrummet lite nogrannare en gång till och hittade ett tjockt rör med ett stort vred där det står "huvudavstängningskran" på, så jag tror jag är i mål nu.
Sen behöver rörmokaren också stänga av varmvattencirkulationen (VVC), annars går vattnet baklänges in i lägenheten.

C
R ruskeltuss skrev:
hittade ett tjockt rör med ett stort vred där det står "huvudavstängningskran" på, så jag tror jag är i mål nu.
Troligen är dock inte den det lämpligaste stället att stänga av på, utan normalt finns det som nämnts en avstängning per stam. Fördelen är så klart att man inte behöver stänga av hela huset, vilket man undviker om det inte är nödvändigt.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen behöver rörmokaren också stänga av varmvattencirkulationen (VVC), annars går vattnet baklänges in i lägenheten.
Där ser man, jag lär mig massor här. Förhoppningsvis är den lika lätt att hitta då.
C cpalm skrev:
Troligen är dock inte den det lämpligaste stället att stänga av på, utan normalt finns det som nämnts en avstängning per stam. Fördelen är så klart att man inte behöver stänga av hela huset, vilket man undviker om det inte är nödvändigt.
Det låter vettig (och jag visste inte att det var en möjlighet innan jag skapade denna tråd) men jag har visserligen fått tillstånd till att stänga av för hela huset så jag antar att det är så det får bli.

Allt gick bra! Jag tackar för svaren i tråden.

• Gilla
Alfredo och 8 till
  • Laddar…
R ruskeltuss skrev:
Hej!!
Jag bor i en bostadrsättsförening och har blivit tvungen att utföra en reparation i mitt badrum.

Rörmokaren säger att avstängning av vatten i huset är nödvändigt och jag har fått tillstånd av föreningen på given tidsintervall och datum. Jag inser dock nu efter att haft mejlkontakt med entreprenören och accepterad offert att jag fortfarande inte har någon klarhet i exakt vem det är som skall utföra själva avstängningen av vattnet. Jag har frågat ansvariga i styrelsen och dem säger att det "nog" är något som rörmokaren kan utföra, annars får jag anlita föreningens servicefirma på egen bekostnad. Jag känner mig frustrerad över att inte få klara besked. Är det normalt att rörmokaren man anlitar utför själva avstängningen? Jag är helt okunnig på området så jag vet inte hur det går till och eftersom det är helg kan jag inte räkna med att få svar av rörisen nu så därför skriver jag här. Jag har i alla fall såklart nycklar och tillgång till alla utrymmen i källaren.
Fråga föreningen vart rören sitter och visar sedan rörmokaren det han är expert på av på

BirgitS
M Mårten Levin1 skrev:
Fråga föreningen vart rören sitter och visar sedan rörmokaren det han är expert på av på
Enligt inlägget ovanför ditt är det hela löst sen 6 månader.

• Haha
Hasse Sandin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.