Hej.
Jag har en djupborrad vattenpump som har slutat fungera. Jag lyckades felsöka fram till motorskyddet där jag kunde trycka på reset och sedan slå på jordfelsbrytaren igen. Då hoppade pumpen igår för en sekund, jag hörde hur det "skvalpade" till med vatten sedan klickade det till och jordfelsbrytaren slog av igen. Vi märkte att något var fel då vattnet tog slut. Det som är märkligt är att då hade inte jordfelsbrytaren slagit. Det var först efter vi tryckt på reset i motorskyddet som jordfelsrbytaren slog av.
Jag har läst en del och förstår att det kan bero på motorskyddet, tryckbrytaren eller pumpen. Vad tror ni?
Bifogar lite bilder på jordfelsbrytaren, motorskydded och utrymmet.
Tacksam för hjälp!
Jag har en djupborrad vattenpump som har slutat fungera. Jag lyckades felsöka fram till motorskyddet där jag kunde trycka på reset och sedan slå på jordfelsbrytaren igen. Då hoppade pumpen igår för en sekund, jag hörde hur det "skvalpade" till med vatten sedan klickade det till och jordfelsbrytaren slog av igen. Vi märkte att något var fel då vattnet tog slut. Det som är märkligt är att då hade inte jordfelsbrytaren slagit. Det var först efter vi tryckt på reset i motorskyddet som jordfelsrbytaren slog av.
Jag har läst en del och förstår att det kan bero på motorskyddet, tryckbrytaren eller pumpen. Vad tror ni?
Bifogar lite bilder på jordfelsbrytaren, motorskydded och utrymmet.
Tacksam för hjälp!
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 848 inlägg
Anslutningarna till det gamla motorskyddet är rostiga och ledningarna ser anfrätta ut, så den biten behöver en översyn som minimum. Allt relaterat till vattnet ser rätt gammalt ut även ner vid hydroforen.
Man behöver mäta upp de olika delarna för att veta exakt var felet sitter men med tanke på hur gammalt det är kan nog flera av sakerna utlösa en jordfelsbrytare, särskilt i det fuktiga utrymmet där sakerna sitter monterade.
Man behöver mäta upp de olika delarna för att veta exakt var felet sitter men med tanke på hur gammalt det är kan nog flera av sakerna utlösa en jordfelsbrytare, särskilt i det fuktiga utrymmet där sakerna sitter monterade.
Där har du en tydlig ledtråd mot att du troligtvis har felet I delen från utgående "halva" i motorskyddet och vidare ner till pumpmotorn. Troligast ledning ner eller motorn. När du har brutit strömmen kan du lossa ledningarna som sitter på 2-4-6 och testa igen. Håller det då har du felet ner mot pumpen.J Jonathan Svahn skrev:
Och som MultiMan skriver bör du se över helheten oavsett var du hittar felet.
Hej! Tack så mycket för alla svar!
Till kokko och Jan_G, gick era säkringar också? Alltså att det vart kortslutning i tryckbrytaren?
Till kokko och Jan_G, gick era säkringar också? Alltså att det vart kortslutning i tryckbrytaren?
Ja, säkringen löste flera ggr/dag, bytte hela det urgamla motorskyddet men utan någon bättring. Kikade då i tryckbrytaren och såg då att den var helt ärgad och slut, efter bytet har allt gått som en dans😀J Jonathan Svahn skrev:
Hade liknande problem för några år sedan. Det visade sig vara pumpen som gett upp (hade en elektriker ute som mätte upp den).
Nu hade dom säkert tryckströmbrytaren direkt mot pumpen och inte som du för manövrering av kontaktor. Prova det jag skrev i #3 så kommer du lite vidare med din felsökning. Har du något mätinstrument kan du även göra lite enkla resistansmätningar ner mot motorn.J Jonathan Svahn skrev:
Tack så mycket för alla svar!
Det är inte fel att dra tryckströmbrytaren över en kontaktor för de brytare som säljs idag är av lite tvivelaktig kvalité. Jag har själv fått byta ett par åt mig själv och åt nån släkting lite för ofta de senaste åren, något som inte behövdes förr i tiden trots att anläggningarna i övrigt är de samma över tid.GK100 skrev:
2020,2021 och 2022 har jag till 2,2kW pumpar bytt ut fyra stycken Schneider XMP (3,0kW) som kroknat till Danfos CS2-6 som verkar hålla bättre.
Men som sagt en kontaktor torde eliminera denna felkälla över lång tid.
Klicka här för att svara