Hej allihopa!

Jag bor ju i en enplanskåk med platt tak, där ventilationen är självdrag. Eftersom varje avluftning har en egen liten "skorsten" på taket ser det ut såhär ;
Ett svart tak med skorstenar, blå himmel, gröna träd och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mitt långtidsprojekt "renovera tvättstuga/uppdatera ventilation" har jag tänkt att använda en av "skorstenarna" till avluft för FTX-aggregatet, och ta bort de andra (speciellt den som är närmast) för att få plats mer solceller någon gång i framtiden. Innan dess ska även beläggningen på taket bytas (då tar jag fysiskt bort "skorstenarna").

Nu till problemet. Avloppet i grunden ser ut som ett Y med en toalett i var ända på Y-et. De har alltså varsin avluftning, som går upp i två olika "skorstenar". Den ena går upp i samma som jag tänkt använda till avluft för FTX, medan den andra.. Tja, ni förstår.

Jag fattar ju att avluftningen behövs, så frågan är om man kan gå med ett något tunnare rör (helst 50, 75 kan funka), från en y-förgrening direkt under toaletten, över till avluftningen som ska vara kvar?
 
Bump, och bild för förtydligande;
Enkel skiss av VVS-plan för toaletter med luftningsrör som ska ändras eller tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har krympt en avluftning till 75 i flera meter... funkar utan problem!

(Har du möjlighet att koppla om innan du river det gamla röret så är ju det att föredra så ser du att det fungerar)
 
Japp, det låter som en bra ide!

Ska bygga om avloppet nu, men holken på taket behöver ju inte bort på ett tag till .. :)
 
Jag tog bort alla mina skorstenar och satte vacuumventiler istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.