1 112 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
För stor klämringskoppling?
Ska koppla in en shunt till golvvärmen och är fundersam över passformen rör/klämringskoppling för utgående rör till fördelaren.. Röret från shunt en har ytterdiameter 21,8 mm, och klämringen är standard 22 mm. Kommer detta verkligen gå att få tätt?
Har mailat leverantören, och svaret jag fick var att de kollat övriga produkter i lager och de är lika, och att ingen klagat förut så det borde gå att få tätt. Dock kan det ju vara att de som kopplat in dessa ersatt dessa delar.
Någon som är mer erfaren än jag gällande klämringskopplingar som kan dela erfarenheter?
Tack på förhand.
Har mailat leverantören, och svaret jag fick var att de kollat övriga produkter i lager och de är lika, och att ingen klagat förut så det borde gå att få tätt. Dock kan det ju vara att de som kopplat in dessa ersatt dessa delar.
Någon som är mer erfaren än jag gällande klämringskopplingar som kan dela erfarenheter?
Tack på förhand.
Det är golvvärmebutiken.se och deras "GVB Shunt V2". https://golvvarmebutiken.se/vattenburen-golvvarme/shuntar/gvb-shunt-v2?v=7733200MathiasS skrev:
Kopplingen följer alltså med shunten och inget jag köpt in separat. (Kopplingen längst upp till höger på produktbilden i länken.)
I manualen som finns under Bilagor står:
"
Använd gängtätning vid montering.
Alla anslutningar på shunten är G25 /1” tum gänga.
"
Jag förstår inte varför det sitter O-ringar på kopplingarna mot höger. Kanske kvarglömda efter provtryckning?
"
Använd gängtätning vid montering.
Alla anslutningar på shunten är G25 /1” tum gänga.
"
Jag förstår inte varför det sitter O-ringar på kopplingarna mot höger. Kanske kvarglömda efter provtryckning?
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
...men TS pratar om monteringen av kopplingsdelen till höger, den med oring på, antar jag. Inte om anslutning av rör mot den? Eller har jag missförstått?T TommyC skrev:
O-ringen är nog inte så konstigt, det brukar ju se ut så när man drar ihop fördelningsrör, som ju är tänkta att monteras direkt på denna koppling får man anta.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 269 inlägg
O-ring och klämring. Är klämringen uppskuren? Det här låter som en koppling där O-ringen tätar och klämringen enbart låser, men inte tätar.
Ska försöka förtydliga. Det är mycket riktigt kopplingen uppe till höger. Det är dock den vänstra delen av kopplingen, mot röret man ser i bilden, som frågan avser. Den högra delen av kopplingen med o-ring skruvas in i fördelaren. Klämringen mot vänster levereras dock inte åtdragen, och det är där som det skiljer 0,2 mm vilket gör att klämringen sitter löst på röret. Även om koppar är en mjuk metall så är min känsla att det är svårt att klämma ihop en klämring så mycket. Alla klämkopplingar jag monterat så har klämringen suttit ganska tight mot röret även innan man drar åt.
Jag upplevde samma på en biltema-koppling. Det var mycket spel mellan koppling och rör, trodde inte det skulle täta. Men det gjorde det. Jag har ju monterat en hel del klämringskopplingar genom åren (i princip alltid kvalitetsprylar) så man får ju en känsla för vad som är rätt och fel.
Men det kändes fel instinktivt, så nuförtiden köper jag aldrig vvs på biltema. Den är dock fortfarande tät och i drift.
Men det kändes fel instinktivt, så nuförtiden köper jag aldrig vvs på biltema. Den är dock fortfarande tät och i drift.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden