Min kallvatten rör som går till fatet (köksbländare) har en konstig del (någon konstig halvkoppling kanske).
Enligt diagrammet ska det vara en G3/8 (eller G1/2) men den har en del som pekar ut (bild1+2).
Den är ansluten till en Vatette F19 ventil (bild 3).

Jag vill ansluta det till min fördelare men den biten är för stor för min ingång (bild 4+5).

Kopplingen i bild 2 ansluter idag till bild 3, och jag tror jag behlver någon annan sorts del istället för del bild 4 att asnlita till bild 5 (del 4 är i bild 5).

Mycket uppskattat om jag kan få lite hjälp (en mycket enkel grej, detbör ha en enkel lösning)

Sorry Swedish is my second language. The cold water feed line attaching to the faucet is supposed to end with a normal G3/8 or G1/2 connector, but instead it has a brass end that extends beyond the connector (pic 1+2).
It connects to a Vatette F19 shutoff valve (pic 3).
The connector fits inside it and then can be closed.
The adapter I have has the right thread dimension but has a hole which is too small to fit the brass end inside. (pic4+5)

Do I need a different connector or adapter to this?
IT seems part 4 is right except the internal diameter is too small (or the wall thickness is too large) for the brass tube coming out of the flexible tube (pic2)

• Kallvattenrör med metallkoppling och mässingsände ansluten till en Vatette F19 ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en metallkoppling märkt "Vatette", ansluten till ett flexibelt metallrör i köksmiljö.
    Skapa konto
  • Person håller ett mäthjul nära en röranslutning under diskbänken. Röranslutningen visas tydligt, med ett skalfönster nära röret.
    Skapa konto
  • Svart koppling och mätningsband, cirka 2 cm, på metallisk yta.
    Skapa konto
  • Metallrör med mässingskoppling mäts mot en skjutmått. Kopplingen har en utstickande del och ansluter till en Vatette F19 ventil på trägolv.
    Skapa konto
  • Diagram av köksblandare med måttangivelser i millimeter, inklusive höjd och G3/8 anslutning.
    Skapa konto
Ingen kan hjälpa med råd?

Kopplingen som sitter på kranens slangar är en vatette 10mm klämringskoppling som passar mot just en vatette 10 ända. Den ändan är konad så den kan ta emot klämringen.

Köper du t.ex. rsk 1947308
https://www.hornbach.se/p/koppling-rak-vatette-10mm-x-g10-1947308/10617899/
kan du använda den kopplingen utan klämring och mutter för att få ihop det med din övergång till det du vill ansluta mot..

Blir inte snyggt och många ställen att täta på, men då lirar det i alla fall rätt med övergångarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.