Hej,
Har en Nibe 410P Fighter installerad 03 som har betett sig underligt sedan köldknäppen för några veckor sedan.

Det började med att vattnet var skållhet i kranen trots att panntemperaturen var låg ( 35-40 grader) Därefter så steg värmen till över 60 grader och pannan stängde ner sig själv. Jag plockade då ut kontaktor 10 och öppnade upp den, och kunde konstatera att den var helt bränd inuti. Satte dock tillbaka den i väntan på att en ny skulle levereras. Under denna tid så kom panntempen upp i endast 35 grader trots att elpatronen gick konstant.

Kan det vara så att den bara gick på en fas (?). Nåväl, när vi igår fick den nya kontaktorn och bytte den så verkade allt frid och fröjd. Temperaturen steg fortare och var på kvällen uppe i ca 50 grader.

Men, nu till problemet. Det verkar som att att temperaturen svajar. Den går upp och ner från ca 45-50 och verkar hoppa mellan grader som jag inte sett att den gjort innan. Den flackar mellan 48-49-48 osv. hoppar ner till 45 och betar sig sakta upp till 50. Den har också stängt ner sig med felkod A02 två gånger, men det tolkar jag som att det kan bero på just dålig effekt från elpatronen?

Till detta så hörs ett klickande ljud från reläkortet och när jag öppnade upp och kollade samtidigt som den var i drift så står relä nr 6 på kortet och slår till och från med ca 10sekunders mellanrum.

Mina frågor är således:
1. Är detta ett normalt beteende?
2. Om nej, vad finns det för möjliga orsaker?
3. Kan den skadade kontaktorn, ha skadat något annat som följd. Eller tvärtom, vad kan orsaka en bränd kontaktor?

Skickar med en video på relät.

Övriga värden som kanske är relevanta:

Val av värmekurva: 8
Förskjutning :-2

Kanal 01 49
Kanal 02 38
Kanal 03 01
Kanal 04 02
Kanal 05 01
Kanal 06 09
Kanal 07 01
Kanal 08 42
Kanal 09 20
Kanal 10 39
Kanal 11 01
Kanal 12 50
Kanal 13 00
Kanal 14 01
Kanal 15 -
Kanal 16 -
Kanal 17 00
Kanal 18 00
Kanal 19 00
Kanal 20 00
Kanal 21 00

Kontaktor 10 drar hela 6 kW i el-patronen och slits hårt med åren. Inte konstigt om den går sönder. Kontaktor 67 drar normalt bara 2 kW så med den enbart plus kompressorn orkar inte pannan komma upp i temperatur på vintern. Relä nr 6 på reläkortet styr shuntmotorn och den brukar jobba ganska mycket på vintern, inte säkert att det är fel på den utan det måste undersökas mera. Enligt kanal 06 och 07 har du värmekurva 9 med förskjutning +1 inställd medans du skriver att du har värmekurva 8 med förskjutning -2 ?? De flackande temperaturerna har jag aldrig hört talas om men det låter faktiskt som det kan vara problem med display-kretskortet ? Hade det bara varit problem med temperaturgivaren borde det vara ett fast felaktigt värde på kanal 01.

• Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Är de inte låg temp i tilluft batteriet med risk för frysning. Kanske öka trimventilen lite

Tilluftstemperaturen är +20 grader och fullt tillräcklig. Den borde vara runt 17-18 grader för att den nya luften ska blanda sig bra med den gamla och trimventilen stängas en aning.

J Josth skrev:
Kontaktor 10 drar hela 6 kW i el-patronen och slits hårt med åren. Inte konstigt om den går sönder. Kontaktor 67 drar normalt bara 2 kW så med den enbart plus kompressorn orkar inte pannan komma upp i temperatur på vintern. Relä nr 6 på reläkortet styr shuntmotorn och den brukar jobba ganska mycket på vintern, inte säkert att det är fel på den utan det måste undersökas mera. Enligt kanal 06 och 07 har du värmekurva 9 med förskjutning +1 inställd medans du skriver att du har värmekurva 8 med förskjutning -2 ?? De flackande temperaturerna har jag aldrig hört talas om men det låter faktiskt som det kan vara problem med display-kretskortet ? Hade det bara varit problem med temperaturgivaren borde det vara ett fast felaktigt värde på kanal 01.
Tack för svar.
Det är jag som slarvat när jag fyllde i värdena i text. Det ska vara kurva 9 och förskjutning -1.

Då kanske klickandet från reläkortet är i sin ordning mao.

Jag ska säga det flackar inte jättemycket, utan det kanske mer rör sig upp och ner i temperatur. Dvs från 45 upp till 50 i jämna steg, för att sedan sjunka igen till 47. Just nu ligger den stabilt på 50. oftast verkar den hålla sig uppe runt 50 grader, men dippade en stund till 40 idag utan att vi tappat något varmvatten.

Om temperaturen ändras i lugn takt låter det ju som normalt. Tidiga årsmodeller kopplar in el-patronen vid 47 grader och stänger av el-patronen vid 50 grader. Men om det plötsligt är 40 låter det konstigt om man inte tagit jättemycket varmvatten. Kanske problem med den nya kontaktorn möjligen??

• Gilla
asadan
  • Laddar…
Eller så här, det kan snarare vara så att den tappar värme (kanal 01) hyfsat fort. Dvs den är 50 grader varav elpatronen stängs av. Temperaturen sjunker succesivt till 45-47 (ca 15-20min) varav elpatronen slås igång igen. Och så verkar den rulla på. Så det kanske är utifrån detta som jag ska ställa frågan, om det är normalt? Att kanal 01 ska sjunka i värme så fort, trots att vi inte tappat vatten?

Kanske har jag stirrat för mycket på värmepannan nu och att det egentligen inte är något fel på den :)

J Josth skrev:
Om temperaturen ändras i lugn takt låter det ju som normalt. Tidiga årsmodeller kopplar in el-patronen vid 47 grader och stänger av el-patronen vid 50 grader. Men om det plötsligt är 40 låter det konstigt om man inte tagit jättemycket varmvatten. Kanske problem med den nya kontaktorn möjligen??
Det var bara 40 grader en gång, förhoppningsvis var den en engångsföreteelse. Nu verkar den pendla mellan 47-50 enligt beskrivningen ovan.

Är det jättekallt ute kanske huset behöver 7 - 8 kW värme och det sjunker ganska fort från 50 ner till 47 grader eller ännu något lägre innan el-patronen hinner börja få effekt på panntemperaturen.

J Josth skrev:
Tilluftstemperaturen är +20 grader och fullt tillräcklig. Den borde vara runt 17-18 grader för att den nya luften ska blanda sig bra med den gamla och trimventilen stängas en aning.
Larm A02 har jag för mig är risk för frysning i tilluftsbatteriet. Då är det låg temp på ovansidan batteriet.

Jo det är klart att man kan få A02-larm när det är kallt om kontaktor 10 är trasig och temperaturen i pannan faller men den har blivit utbytt nu.

J Josth skrev:
Är det jättekallt ute kanske huset behöver 7 - 8 kW värme och det sjunker ganska fort från 50 ner till 47 grader eller ännu något lägre innan el-patronen hinner börja få effekt på panntemperaturen.
Just nu är det -1 ute. Vet inte om det räknas som jättekallt 😅. Jag känner som sagt inte igen de här svängningarna i kanal 1. Tyckte att det alltid var hyfsat stabilt innan den började strula, men jag kanske misstar mig.

Läste reglerteknik för länge sedan. Var inte min grej då heller 😂

-1 är ju inte alls särskilt kallt, då sjunker det inte särskilt fort alls. Jag tänkte på -20 grader och då kan huset man bor i behöva 7 - 8 kW värme. Då går det ganska raskt från 50 grader ner till 47 eller något lägre i pannan när el-patronen slås på igen. Väldigt enkel reglerteknik, räcker med gymnasiekunskaper. 😊

J Josth skrev:
Just nu är det -1 ute. Vet inte om det räknas som jättekallt 😅. Jag känner som sagt inte igen de här svängningarna i kanal 1. Tyckte att det alltid var hyfsat stabilt innan den började strula, men jag kanske misstar mig.

J Josth skrev:
-1 är ju inte alls särskilt kallt, då sjunker det inte särskilt fort alls. Jag tänkte på -20 grader och då kan huset man bor i behöva 7 - 8 kW värme. Då går det ganska raskt från 50 grader ner till 47 eller något lägre i pannan när el-patronen slås på igen. Väldigt enkel reglerteknik, räcker med gymnasiekunskaper. 😊
ok. Mem ska jag då tolka det som att det är normalt att den går från 50-47 på ca 10 min vid en utetemp på -1?

Å ÅsaD skrev:

ok. Mem ska jag då tolka det som att det är normalt att den går från 50-47 på ca 10 min vid en utetemp på -1?
Skriver på mobilen och den kruppar. Eller snarare att jag tolkar det som att -1 inte är kallt nog för att den ska tappa 50 till 47 på ca 10 min?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.