1 025 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Frånluftsvärmepump + golvvärme + kamin
Optimering och kombination av rubriken orsakar vissa funderingar. Hur ska man optimera på bästa sätt om man vill elda i kaminen och ha fortsatt varma golv, när man har en frånluftsvärmepump NIBE F370? Idag går FFLV på kurva via utetempgivare och rumsgivarna är satta på max. Någon som har en idé kring optimering som dels sparar energi och slipper kalla golv?
Tacksam för idéer!
/Mathias
Tacksam för idéer!
/Mathias
Redigerat:
Ok, F370 har shunt istället för växelventil så då behöver du inte vara rädd för att använda termostaterna i huset. Eftersom du har en frånluftsvärmepump ska huset vara välisolerat och då är vanliga braskaminer dåligt utan det ska vara kakelugn eller tung täljstenskamin. Lägre värmeeffekt men varmt under väldigt många timmar även efter man slutat elda.
Eftersom F370 har en ganska liten kompressor kan det vara bra att även installera en luftluftvärmepump i huset om man inte eldar mest hela tiden på vintern.
Eftersom F370 har en ganska liten kompressor kan det vara bra att även installera en luftluftvärmepump i huset om man inte eldar mest hela tiden på vintern.
Klicka här för att svara
