Har stora problem just nu med min pump. Mitt varmvatten värms bara upp till 47grader och sjunker rätt för till startemp som ligger på 42 grader. Jag tycker även att pumpen verkar gå tungt när det skall tillverka värme.

Vad kan detta bero på?
 
Kanske gammal sliten kompressor?
 
J Josth skrev:
Kanske gammal sliten kompressor?
Kompressorn är enbart 6 år... Och vad har en sliten kompressor med att VV tempen sjunker?
 
Ålder på den?
Låter den mycket, högre ljud och mera stomljud?
 
A AndersS skrev:
Ålder på den?
Låter den mycket, högre ljud och mera stomljud?
Pumpen är 20 år gammal men kompressorn enbart 6 år.. Det här började helt plötsligt förra veckan. Kan det vara så att värmeventilen börjat läcka? För varmvatten tempen sjunker rätt fort och när pumpen ska tillverka värme hör man nästan på ljudet att det går tyngre än tidigare.
 
Börjar bli tokig på detta.. Ska vara över -20 grader här nästa vecka och måste ha detta fixat
 
Om kompressorn bara är 6 år borde den inte gå "tungt". Har värmepumpen en växelventil som börjat kärva?
 
J Josth skrev:
Om kompressorn bara är 6 år borde den inte gå "tungt". Har värmepumpen en växelventil som börjat kärva?
Det är det jag börjat tro.. Bytte ställdonet till växelventilen i går men jag börjar tro att det är själv ventilen som blivit otät och gör att pumpen går tungt... Kan det vara ventilen som ligger och blockerar värmeprod och gör så att vv-tempen åker ut?
 
Ja det kan det vara så att växelventilen kärvar och står i ett mellanläge. Då går värme från varmvattnet över till värmesystemet. Finns tyvärr inte med i reservdelslistan hos JS Energi.
 
J Josth skrev:
Ja det kan det vara så att växelventilen kärvar och står i ett mellanläge. Då går värme från varmvattnet över till värmesystemet.
och att det ställer sig i ett läge som gör det svårt för pumpen att göra värme? Alltså att det tar längre tid för pumpen att få upp framledningstempen?
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Har stora problem just nu med min pump. Mitt varmvatten värms bara upp till 47grader och sjunker rätt för till startemp som ligger på 42 grader. Jag tycker även att pumpen verkar gå tungt när det skall tillverka värme.

Vad kan detta bero på?
Du får kolla in växelventilen som skiftar mellan VV och värme. En klassiker som brukar kärva och inte går till dom ändlägen som ska vara för VV eller Värme. Ställer den sig lite snett så blir det dåligt med VV eller att VV-tempen sjunker lite snabbt. Sistnämnda gör att VV pyser ut i värmen och kyler ner VV.
 
  • Gilla
Tom Ovesson
  • Laddar…
Nja, när den försöker göra varmvatten så läcker det hela tiden till värmesystemet så den har svårt att få upp temperaturen på varmvattnet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du får kolla in växelventilen som skiftar mellan VV och värme. En klassiker som brukar kärva och inte går till dom ändlägen som ska vara för VV eller Värme. Ställer den sig lite snett så blir det dåligt med VV eller att VV-tempen sjunker lite snabbt. Sistnämnda gör att VV pyser ut i värmen och kyler ner VV.
ja men angående värmen då? Känns som att pumpen går typ tungt när det gör värme? Är det samma sak där? att värmen den producerar går kanske ut till varmvattnet? för ibland värmer den varmvattnet till 46 grader en annan typ till 50 grader?
 
J Josth skrev:
Nja, när den försöker göra varmvatten så läcker det hela tiden till värmesystemet så den har svårt att få upp temperaturen på varmvattnet.
och samma sak om den försöker göra värme kanske den läcker ut till varmvattnet?
 
Det blir ju en större volym kompressorn ska arbeta mot och det beror på varmvattnets aktuella temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.