B
blork: [citat] Blev en Mitsubishi Ecodan. Tyvärr missnöjd. Inte så effektiv som jag hoppades på och den låter något bedrövligt.
8 svar · 3,3k läst
E
Eken08: [citat] Ok, tack ändå för din tid.
13 svar · 1,9k läst
·
K
kabelkaparen: [citat] Den trasiga LLVP:n måste vara äldre än 10 år för att du ska vara berättigad till bidrag. Att den är helt havererad och inte används alls spelar ingen roll för bedömningen, utan märkligt nog räcker det att den finns för att vara diskvalificerande.
2 svar · 1,2k läst
H
Hampusca: [citat] 21.3 i midja och 19.0 på golvet i skrivande stund. Inställd på 20 grader mitt i huset. Fläkten på full fart👍
10 svar · 3,5k läst
J
jonaserik: Är inte hemma på den VP, men den kanske tar värme invertes för avfrostning och stoppar C-pumpen. vad man kan göra åt det vet jag inte. Men klart är att om pumpen stannar så kallnar GV ner och det tar tid att värma på igen. I mitt tycke skulle det vara en el-patron som höll tempen uppe. Men det går inte att få allt på en gång.
5 svar · 1,4k läst
·
E
Erikbengtsson86: [citat] Det slutade med att vi byte CP (den var helt slut) .. gått väldigt bra efter det.
5 svar · 3,4k läst
·
L
LucaB: Upptäckte tyvärr att av någon anledning så har ena foten som sitter i underredet på pumpen gett vika och böjts vilket gjort att utedelen lutar klart åt höger. Har ett värmetråg under och upptäckte det av den ovanliga isbildningen, så gissar på att det droppar på fel ställen pga lutningen? Pumpen är tillverkad juni 2010, något behöver jag göra men vad säger ni? Lyfta av den och
0 svar · 593 läst
·
J
Josth: Innegivare är överkurs och behövs normalt inte. Ska ändå inte styra värmen om man har golvvärme eftersom det är så väldigt värmetrögt. Men 8,5 kW värmepump är för lite för det stora huset, blir 248 kvm uppvärmd yta. Det var dock så man dimensionerade förr i tiden. Värmekurvan behöver nu höjas för öka innertemperaturen till ca 20 grader. Ser ut som det skulle gå bra att
1 svar · 1,5k läst
U
Ulf Peter: Det är lite knepigt att få ventilen rätt. Kolla också det gröna stiftet att det är centrerat. Det här är till min pump Thermia som jobbar lite annorlunda men principen är lika. [bild]
12 svar · 2,7k läst
·
E
Emanuel01: [citat] Har strypt min nya vp men funderar på ett hål till eller borra det gamla djupare.
13 svar · 3,4k läst
J
jonaserik: [citat] Kan vara ventilen på elementet med som sprattlar av farten på flödet med. Och då blir det som att en hackspett flyttat in.
10 svar · 842 läst
A
Alexander Hägglund: https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/video/nibe-visar-hur/dessa-ventiler-vrider-du-pa-nar-systemtrycket-sjunker Vred på den som visas i videon, höll koll på trycket, vred av när trycket var på 1,1 bar.
7 svar · 2,1k läst
·
A
Anton Rönnkvist: Jag har en calibra 12 med 230m borrhål, tegelvilla från 64 med 130kvm plus källare som är uppvärmd till 21 grader. Jag klarade precis att hålla drygt 21 grader vid - 36. Grafen visar ca 2grader fel. Jag stängde av eltillskottet bara för att se vad den orkade
9 svar · 1,4k läst
·
M
Matthias M.: Hej, wir haben ein Itec 5 Eco und sind damit zufrieden.
6 svar · 2,9k läst
M
Matthias M.: Hej, kann mir jemand diesen Wert erklären? Geht von + bis - Werten. Danke!
0 svar · 784 läst
·
D
Dyp: Anslutning
4 svar · 1,1k läst
·
Laila Akmese
Laila Akmese: Till värmepumpen😁
17 svar · 1,2k läst
·
H
henkeipershagen: Fick erbjudandet att byta ut min VT Greenline HT Plus E från 2005 för 130 000 kr. Det visade sig att det var styrboxen Rego 637 som var trasig. Det stod bara CONLEGO CL83-0035 i displayen. Efter att ha felsökt kom jag fram till att felet borde vara styrboxen Rego 600. Vanligtvis brukar elektronikfel bero på torkade elektrolyt kondensatorer, vilket det även var denna gång. Lödde dit ett par
0 svar · 5,5k läst
D
Dortmunder DAB: [citat] Om du har en tät murstock du kan koppla in pelletspannan så är det en nobrainer. 👍 Men även utan murstock så är värme från ved eller pellets svårslagen.
14 svar · 2,5k läst
T
TessG: [citat] Tack snälla. ska kolla upp alternativen. 🙏
18 svar · 6,8k läst
·
M
Marqvist: [citat] Löst! Jag testade att höja temperaturen med några grader och då verkar det som den gick in i defrost läge och då det var klart körde den igång med full fart! Det verkar som att den fastnat i något läge där den inte ville defrosta samtidigt som den inte heller tillät sig att öka fläkthastigheten?
4 svar · 976 läst
F
Fundersam99: Hej igen, jag misssde helt ditt svar förra året, hoppas du fortfarande kan hjälpa? 😉 Så här ser V2 ventilen ut. Vilket hålla ska vi vrida åt för att höja fläder och hur mycket brukar man behöva justera? Kommer vi se en skillnad direkt på termometern, är det den röda termometer som ska går upp? Vill ju helst inte strula till värmen nummer det är så kallt, -15. Pannan visar att
9 svar · 2,8k läst
·
useless
useless: Innanför skruven kommer man åt motoraxeln. På hösten när pumpen stått still ett tag kan man ibland behöva lossa pluggen och hjälpa den igång. Men om den surrar nu och surrandets frekvens ändras när du vrider på hastighetsreglaget så är det ingen tvekan om att pumpen snurrar. Nästa alternativ är väl kanske att det är stopp någonstans. Börja med att kolla smutsfiltret. Det
33 svar · 3,2k läst
·
A
Aa100: [citat] Ser likt ut på min, sitter ovanpå vvb.👍 [bild] [bild] (Manometer på "innedelen" i mitt fall) [bild] [citat]
3 svar · 6,6k läst
·
Himmelsfararen
Himmelsfararen: [citat] Jag tror att din panna är för liten för ditt hus. F370 är för 80-120 kvm. Jag har nu kört min 370 i 2,5 år, huset är på 104 kvm 2 personer och allt fungerar utmärkt. Den är dessutom ställd till att bara ta ut 5,5 kw. Tvärtom upplever jag utmärkt service och produkt. Jag har haft 2 F370 2013-2019 och 2021- i två olika hus. Fläkt 52 på sommaren och 40 på vintern med lite
25 svar · 7,3k läst
B
Bob10: Hej! Min värmepump visar en klocka på displayen. Både på varmvatten och framledningsvatten. Enligt manualen betyder det "schema". Men jag har aldrig lagt in något schema. Ska den ändras till "förbjuda"? Dvs ikonen men ett streck. Står även att framledningstemp. Är 53 grader. Ska det inte vara 55 grader. Eller är det för att det är kallt ute? Typ - 8c. Har en Mitsubishi ecodan 9kwh
0 svar · 1,1k läst
·
J
Josth: Ta fram manualen till golvvärmeshunten och se vilken ratt du ska vrida på för att öppna shunten så den släpper igenom mer pannvatten till golvslingorna.
5 svar · 2,7k läst
·
P
Patzie: Nåt galet är det iallafall ,våran nya daikin(1 år) värmer fint och just nu -19 på termometern.
11 svar · 1,5k läst
Laila Akmese
Laila Akmese: Hej jag behöver hjälp, vår ctc värmepump ger ingen värme på första våningen utan enbart på 2 våningen. Är det något jag måste ändra på inställningar? Det står hetgas 0 😱 är det något jag kanske?.
4 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.