2 054 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Bergvärme + ventilation i nybbyggnad
Hej!
Vi håller på att bygga hus och funderar just nu på värme och ventilations system. Huset är på 140 kvadrat och garaget på 80 kvadrat. Vi kommer att ha golvvärme (i plattan) i hus och garage och detta skall värmas upp med bergvärme.
Ventilationen känns viktig och vi vill givetvis ha ett system som tar vara på värmen i utluften. Måste vi ha en frånluftsvärmepump utöver bergväme pumpen, eller hur fungerar det egentligen?
Tips och råd mottages tacksam. Jag är helt grön på området.....
Vi håller på att bygga hus och funderar just nu på värme och ventilations system. Huset är på 140 kvadrat och garaget på 80 kvadrat. Vi kommer att ha golvvärme (i plattan) i hus och garage och detta skall värmas upp med bergvärme.
Ventilationen känns viktig och vi vill givetvis ha ett system som tar vara på värmen i utluften. Måste vi ha en frånluftsvärmepump utöver bergväme pumpen, eller hur fungerar det egentligen?
Tips och råd mottages tacksam. Jag är helt grön på området.....
Har du tittat på ex. Nibes FLM 30?
http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/FLM30.htm
Sitter en sån hos mig:
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/vvs_installationer/vvs_installationer_10.jpg
http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/FLM30.htm
Sitter en sån hos mig:
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/vvs_installationer/vvs_installationer_10.jpg
Att ladda borrhål låter sig inte göras så lätt, oftast har man rörligt grundvatten som tar med sig värmen och för den vidare så någon större vinst blir det inte, möjligtvis kan man om man har ett hål som är för litet för pumpen hjälpa till lite så att hålet inte fryser till is. så låt inte den möjligheten vara det som avgör ditt ev. köp. Det viktigaste är nog att du hittar en firma som du känner att du kan lita på och att dom kan och vill hjälpa dig om nått problem skulle uppstå efter ett år
TomTomt skrev:
oavsett fabrikat så komer alltid frånluftsmodulen att "ladda borrhålet" sen är det ju inte säkert att denna laddning gernått, deta beror ju på såm många faktorer så det kan man inte räkna på.
leffe6 skrev:
man kopplar den på in, detta gör att värmepumpen vid drift får varmare vatten & när man inte har drift, kan man låta sirkulationspumpen sirkulara vattnet igenom värmepumpen & då laddas borrhålet på samma sätt som om den satt på UT.
Klicka här för att svara