Extra tank eller inte?

948 läst  4 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag håller på att välja värmesystem och det lutar nog åt en VP (bergvärme) Thermia Optimum och ett borrhål på 180 m. Toppeffekten är beräknad till 11,3 Kw så det blir nog en modell 8 dito.

Till frågan: Thermian har en inbyggd tank på 160 l varmvatten. Vi kommer att ha ett hörnbadkar på ca 250l, två små barn. Klarar vi varmvattenbehovet utan tillsatsvärme?

Det blir nog bad varannan ~dag.

Är det värmesparande att återvinna luften från bad, tvättsuga mm i frånluftsmodul? Jag har dimensionerat ventilationsystemet att återvinna returluften, men börjar fundera om det vekligen är något att tjäna/spara att investera i en frånluftmodul?

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Extra tank eller inte?

en FTX är effektivare (mer besparande) än en återviningsmodull till bergvärmen.
    jag skulle absolut köpa en modell på värmepump utan inbyggd beredare & sen ställa en extärn bredvid, typ Nibes VPA300/200 eller liknande.
    då får du så mycke varmvatten att du kan fylla badet & durscha.

3. G
    Medlem Nivå 1

CarMan,

Tack för ditt tips ang, extern beredare istället för inbyggd, det få bli en sådan lösning. Enligt hörsägen kommer Thermia att lansera det i sin Optimun-serie inom kort.

Vilken modell på inom Thermias värmepumpar skulle ni välja med följande förutsättningar, en 8:a eller 10:a?

Beräknad toppeffekt 11,3 Kw med ett borrhål på 180 m (aktivt djup på minst 160 m, berg finns idager).

Leverantören rekommenderar en 10:a men enligt en del kunniga på detta forumet så kan ett djupare borrhål kompensera iallafall en del av bortfallet. Vore tacksam för svar och Era rekommendationer!

Jag strävar efter att få en optimal dimensionering på systemet.

4. C
    Medlem Nivå 14

Hur många kW levererar dom pumpar du tittat på vid en köldbärar temp på 0 grader & en värmebärar temp på 50 grader (skrivs 0/50)
    det är den effekten man vill veta, sen är det ointresant om dom kalla pumpen för en 10 eller 8:a!

skilnaden mellan din topp efekt & den effekt pumpen levererar kommer elpatronen att gå in o stå för = mindre skilnad = mindre dyr elpatron

5. G
    Medlem Nivå 1

På Thermias 8:a är det angivna effekten 7,73 Kw och på 10:an 9,24 Kw :-?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: