Thermia Dipl. Optimal ?

895 läst  14 svar

1. H
    Medlem Nivå 3
    Hej
    Den är ny, så vågar man satsa på den ???
    Varvtalsreg. på pumpen är väl bra ???
    MVH

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Thermia Dipl. Optimal ?

I en annan tråd konstaterade vi att det är cirkulationspumpen som är varvtalsreglerad, inte själva kompressorn.......

3. C
    Medlem Nivå 14

det viktigaste är att du har ett värmesystem som är anpasat för värmepumps drift.
    sen sak du titta så du får rett storlek på borrhål & värmepump.
    & det är igentligen inte alls så viktigt att välja just rätt märke & modell.

4. E
    Medlem · Nivå 21

Den är en av några mycket bra pumpar så visst vågar du.

5. P
    Medlem Nivå 5

Du bör nog ha ett stort hus om slanten faller på IVT:n

6. H
    Medlem Nivå 3

Hej
    Vilken IVT syftar du på Plexus ?
    Någon ny modell ?
    MVH

7. P
    Medlem Nivå 5

Jag menar den du nämner tidigare i tråden:
    "Däremot läste jag någonstans att ITV har varvtalsreg.på kompressorn."

Har för mig att den heter X15.

8. H
    Medlem Nivå 3

Som konstruktör inom fordon vet jag att det alltid finns skilnader i kvalitet.
    Men Bergvärmepumpar och dess kvalitet på ingående komponenter är helt nytt
    för mig. Det borde ha gorts jmf. tester på kompressor o andra viktiga delar. När det gäller livslängd o effektivitet. Det är rätt dyra grejer. Jmf med tester på MC o liknade, men det kanske kommer.
    MVH

9. P
    Medlem Nivå 5

Det är väl som med bilar, att livslängden beror på hur man använder grejerna. Effekten finns väl på pumparnas hemsida.

10. H
    Medlem Nivå 3

HEJ
    Snälla Plexus efektivitet o efekt är inte samma sak.
    När någon oberoende testar t.ex en motors effekt så stämmer den nästan aldrig med tillverkarens siffror. Så därför kan man inte exakt lita på, i detta fallet t.ex ITV eller Thermias siffror. Och livslängden beror väldigt mycket på grund kvaliteten, men själklart också på driftsförhålladena. Men dom går att påverka men inte grundkvaliteten, därför är kvaliteten viktig vid köptillfället.
    Men nu tror jag i o för säg att kvaliteten på dessa två är vädigt hög pga att dom säljer så mycket och det hadde kommit fram om problem fanns.
    Dom är nog väldigt rädda om sitt goda ryckte.
    MVH

11. P
    Medlem Nivå 5

Hur ska vi kunna svara på din tilltänkta pumps effektivitet?

Har inte det att göra med framledningstemperatur, temp på brine, vattenvolym m.m.?

Är du inte nöjd med de uppgifter som tillverkarna ger på ut-EFFEKT vid t.ex. 50°?

12. C
    Medlem Nivå 14

det finns ingen här som kört alla dom olika värmepumparna i samma manläggning & desutom kört flera av samma modell för att bortse från att et vist exemplar av viker, så ingen kan svara på din fråga....

att fårga vad nån enstaka tycker är ju helt ointresant, då dom inte ha nått attat att jämföra med i exakt samma anläggning med samma inställningar & svaret blir då kraftigt missvisande.

13. H
    Medlem Nivå 3

HEJ
    Du har rätt carman. Men det hade varit intressant med en oberoende tillförlitlig test av
    just dom mest sålda kompressorerna. Hade hoppats på tips om en test någonstans. Råd o rön:s senaste test gav inte så mycket.
    Kanske kommer i någon hus-tidn.
    Nu avslutar jag tråden.
    MVH

14. C
    Medlem Nivå 14

Kollar du lite på värmepumpsforumet så fins det en o annan som har pumpar som är 25-30 år gammla. gemensamt är ofta att dom har väldimensionerade värmepumper 6 anläggningar, samt att radiatorsystemet är rätt justerat & dimensionerat. & alla har olika fabriket.

------------------

min gisning är att du inte kan skilja melan olika fabriket, då kvaliten på grejorna kan variera mellan modellerna/ storlekerna & vilket år den är tillverkad. men gissnings vis så kan säkert skilnaden på drift mellan den sämsta & den bästa vara 1 år.

skilnaden på hålbarhet mellan en anläggning där man optimerallt & en spm går på default inställningar kan säker vara 5-10 år

så jag säger en en gång att di inte behöver brydig om detta.

15. H
    Medlem Nivå 3

HEJ Carman
    Tråden vill bara ha svar på, vilken är den bästa komressorn jag kan köpa idag.
    Inget annat,inget annat,inget annat, osv.
    Titta på ITV:s egen info. "Vi har världens bästa kompressor."
    Så då köper jag väl den då.
    Nu avslutar jag tråden för sista gången
    MVH

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: