Kvalitetsproblem på ingående komponenter ?

4k läst  15 svar

1. H
    Medlem Nivå 3
    Enl. RÅD O RÖN

Problem med bergvärme

Många som installerar nya bergvärmepumpar får problem, enligt Folksam.

Var fjärde bergvärmepump som installerades mellan åren 2000 och 2003 har orsakat problem, visar en Sifoundersökning som Folksam låtit göra. Dessutom har nästan hälften av alla som haft problem efter köpet haft det vid flera tillfällen.
    Problemen kan delas in i tre grupper:
    - I den första gruppen finns installatörens oförmåga att göra ett bra jobb. Det kan till exempel handla om läckage vid kopplingar och elfel.
    - I den andra gruppen går anläggningen sönder redan på ett tidigt stadium. Det handlar om trasiga kompressorer och kretskort.
    - I den sista gruppen lever inte pumparna upp till kundens förväntningar. Det kan gälla dåligt vattentryck, att tillförseln av värme och varmvatten är dålig eller att pumpen uteslutande går på el-patroner.
    Enligt undersökningen kommer 30 procent av problempumparna från IVT och 25 procent från Nibe. Jan Snaar, miljöchef på Folksam, säger att de här siffrorna stärker tesen om att värmepumparna har en hög felfrekvens även som nya. Undersökningen bekräftar också att det finns brister i alla led från tillverkaren, säljaren, brunnsborraren och installatören.
    - Det kostar mellan 90 000 och 150 000 kronor att installera bergvärme. Då måste man också kunna förlita sig på en hög driftsäkerhet. Vilken annan nyttoinvestering i denna prisklass skulle medge en så hög felprocent utan att kvaliteten ifrågasätts?

Grundkvalitet är betydelselös eller ????
    MVH

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Kvalitetsproblem på ingående komponenter ?

Jag är med andra ord en riktig turgubbe! Kanske ska börja köpa trisslotter ändå.

Reflektion: Statistiken som du citerar tycker jag är lite av äpplen och päron iaf om du vill dra slutsatser rörande komponentkvalitet.

Hur stor del av dessa 25% med problem är orsakade av kategori nr2 (fel på hårdvaran)?

3. C
    Medlem Nivå 14

Alla dessa sakar är garanterat relaterade till att VVS-firomorna räknar för snålt (& att man har varmare innomhus = gör av med mer energi än man angett)
    = tar man billigaste oferten så har man inte valt en anläggning som klarar dom behov man har & då får man problem.
    det har ingen ting med bergvärtme att göra

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

...men det är ju beklämmande att så många har problem.

Hur ser det ut för nya bilar tex, en mindre ny bil skulle kunna vara jämförbar i pris. Hur många har problem med en sådan produkt?

5. C
    Medlem Nivå 14

men det är ju inte fel på värmepumparna!
    du undra hur mpnga som har problem med nya bilar. Om vi ska jämföra dess problem så är det ju inte bilarna i sig som vi ska kolla om dom har problem med, uta vad dom är missnöjda med.
    Typ ,hur många är misnöjda med att dom inte får in hela semesterpackningen i en Ford Ka
    hur många är missnöjda med att deras Smart inte dår dra husvagnen m.m.
    det är ju försäljnings fel till 90%

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

men visst är det fel på pumparna. Det är ju ändå en av tre huvudkategorier av fel. Exakt hur stor del som utgörs av hårdvarufel är säkert svårt att få reda på men man kan ju inte dra slutsatsen att det bara är installatörerna som är problemet.

7. C
    Medlem Nivå 14

kolla lite på Värmepumpsforumet, så märker du at dom med regäla anläggningar sällan har problem, & är det nått strul, så är det smutts i nått filter, på grund av slarviga instalationer.

dom med klena anläggningar har mer problem, då dom hela tiden ligger på gränsen av ad grejorna klarar.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Men du, man kan inte titta på säg (nu tar jag i) 200 fungerande anläggningar på VP-forum och säga att bara för att dessa inte har några komponentfel så är allt installatörernas fel. Det har ju installerats tiotusentals pumpar och även om alla medlemmar på VP-forum har en hel pump så säger det ingenting om komponentfel.

Under eller överdimensionering har heller knappast med saken att göra - en pump som går länge mår bra.....

9. P
    Medlem Nivå 5

å hur hög kvalite är det på inläggen på VP-forum?

Håller fullständigt med Mathias, att VP-forum inte ger en rättvis bild.

Vi skribenter har en fömåga att tala om att de grejer vi själva har....är de bäst.....som aldrig går sönder.

10. E
    Medlem · Nivå 21

När det gäller värmepumpar tror jag att kunskaperna i värmepumpsforum vida överstiger dom kunskaper jag har sett i det här forat och att den bild man får där väl så "sann" som någon annans.

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Jag tvivlar inte på kompetensen på VPforumet - det hör ju inte hit. Det handlar om att även om alla 6812 medlemmars pumpar funkar felfritt så säger det inte ett smack om hur landets alla värmepumpar fungerar i snitt. Det finns inget internetforum som kan ge en sann bild av hur vanligt det är med komponentfel i värmepumpar.

Läs på lite gammal hederlig skolstatistik vetja.

12. C
    Medlem Nivå 14

Vist är det så att dom som hänger på värmepumpsforumet till största delär sånna som har koll & det kanse är lite missvisande.

men!!! Råd & Rön undersökningen har ju bara tagit upp punkter som till största del är helt beroende på hur anläggningen dimensioneratr/instalerats & trimmatsin. dom säger alltså inget eller väldigt lite om värmepumpen som maskin.
    en värmepump är en mycket enkel maskin.
    den har ett gas sustem, som ditt kylskåp (hur ofta har ni problem med era kylskåp?
    den har 2 cirkulationspumpar, hur ofta har ni problem med era cirkulationspumpar?
    den ahr en trevärsventil (har man otus kärvar den & behöver lite "motion") detta är ju ett "fel" lika vanligt som att din cirkulations pump kan kärva.
    du har sen ett lite "dator" som sköter styrningen. en mycket simpel dator, likvärdig med datorn i en disk eller tvättmaskin, utan programverk.

inte mycke som kan gåsönder med andraord.

13. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Man kan inte resonera sig fram till vad som är rimligt ("ett kylskåp går aldrig sönder så då gör inte värmepumpar det heller") och sedan ta detta för fakta och sanning.

Här kan man läsa mer om skadorna i faktiskta siffror:

http://folksam.siteseeker.se/?q=v%E...amp;knum=2&p=frame&b=1&c=0&cc[]=126&t=s&ua=1131f75e70f842c02c88eda53ef7dbc7

Det stora problemet är dock att man inte vet hur många värmepumpar som säljs vilket gör hela diskussionen omöjlig.

14. E
    Medlem · Nivå 21

Och angående statistik; jag mins inte exakt hur det var men det handlar om tre soter lögn och jag tror att det var nått liknande lögn, förbanad lögn, och statestik jag har inte och tänker inte kontrolera FOLKSAMS uttalande men jag tror ALDRIG på statestik om jag inte kan se hela kedjan av frågor, urval, svar, osv. jag har med åren blivet något luttrad.

15. C
    Medlem Nivå 14

Orkar inte läsa länken, men Folksam bruker redovisa siffror för Värmepumper som en grumm = dom där usla frånluftsvärmepumparna såtår för nästan alla haverier, & sen är det några luft/luft också.
    men här pratar vi väl om markvärmepumpar & dom har inte störe brister.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: