2 854 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Tillskottsvärme - antal timmar?
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Installerade en bergvärmepump i nybygge i våras. Driftsattes i april.
Nu har pumpen gått 340 timmar. Tillskottsel har varit 27 totalt. Av detta 24 timmar vid start och sedan 1 timma per månad, tror det beror på att spetsvärmen till beredaren var 14:e dag.
Vi kör FTX med omvänd bergvärme för att kyla huset så hålet värms på sommaren = bra!
Är detta rimliga värden på tillskottet?
/C
Nu har pumpen gått 340 timmar. Tillskottsel har varit 27 totalt. Av detta 24 timmar vid start och sedan 1 timma per månad, tror det beror på att spetsvärmen till beredaren var 14:e dag.
Vi kör FTX med omvänd bergvärme för att kyla huset så hålet värms på sommaren = bra!
Är detta rimliga värden på tillskottet?
/C
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
IVT 11 kwh 222 m hål samt 200 liter extern beredare. Vet inte så mycket om värmepumpar.
jag kan bara Nibes funktion i huvet, då det är en sån jag har.Calle Anka skrev:
tibe räknat antalet timmar 6kW elpatronen andvänts. så om man bara spetsar med 3kW som nibe gör vid vv-höjning så tar det 2 timmar innan mätaren visar 1
din panna kanske räknar varja 1kW ??? ..
jag har ingen aning. ring suporten o fråga.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Det verkar ju logiskt eftersom den spetsar var 14:e dag och det "bara" har blivit 3 extra timmar sedan inflytt i början av maj. Skall kolla med dem i veckan.
Tack för info!
Tack för info!
Klicka här för att svara