Comfortzone

9k läst  28 svar

1. S
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Är det någon på detta forum som har erfarenhet av Comfortzone:s frånluftvärmepump?

Prestanda, tillförlitlighet?

Konceptet ser intressant ut, kanske man ska satsa på en sådan?

2. N
    Medlem Nivå 5

Re: Comfortzone

Vi har precis köpt en men har inte installerat den ännu men vi har hört mycket gott om den och det var därför vi valde den.
    Kan skriva mer när den är igångkörd.
    Men det finns säkert någon här som har lite erfarenheter från den.

Häls Niclas

3. S
    Medlem Nivå 5

Kanon. Ser fram emot era utlåtanden när den väl är igång!
    Skicka gärna ett personligt meddelande om hur den funkar!

4. G
    Medlem Nivå 6

Har kört sedan i höstas och med lite ingånghickningar så fungerar allt fint!

Har inga data å ge men vi hoppas halvera elräkningen som kommer iMaj :) att byta ifrån direktverkande el och luft luft pump och braskamin till frånluftsvärme och braskamin har gett otroligt behagligt inomhusklimat.

5. S
    Medlem Nivå 5

Det låter bra. Var hos hussäljaren igår för att gå igenom de alternativ vi har. Har precis konstaterat att alla andra alternativ blir mycket dyra i jämförelse med detta. Att byta till IVT 495 med 100m borrhål skulle kosta 56 tkr extra och ren bergvärme 100 tkr jämfört med en 490..

Gummigum! Var pumpen svår att ställa in, eller vad menar du med ingångshickningar?

6. G
    Medlem Nivå 6

Hallon,

Pumpen är inte ett dugg svår å ställa in. Vi hade oturen att få en felkopplad pump, det var innan CZ bytte underleverantör, så vårt larm för igensatt filter kunde inte gå igång så vi körde ett tag med igensatt filter vilket inte var susen för driften direkt. Samme underleverantör hade negligerat att skicka oss en komplett manual vilket vi inte märkte förrän vi kollade med andra CZ ägare och vi inte alls hittade igen avsnitten de refererade till. Ja och så vår instalaltör vars första CZ detta var glömde trycka på en viss knapp så att tillskottselen kopplades in så vi körde de första månaderna i höstas helt utan tilskottsvärme så vi vet att pumpen klarar huset självt nere till - 10 grader och med ett något dåligt fungerande filter :) och vi hade nån svag aning om att något inte var riktigt som det skulle men har man inte alla avsnitt i manualen så.....
    Så visst är det en bra pump! Den klarade ju vår 'misshandel' av den :))

Nu är dessa 'hickningar' åtgärdade, vi fick kanonbra hjälp ifrån Cz själva, och pumpen går jättebra och det är sällan eltillskott inkopplat.
    Nöjda är vi :)

7. S
    Medlem Nivå 5

Kul!

Jag har nästan bestämt mig för en comfortzone. Jag tycker om att de kan motivera på ett vetenskapligt vis varför deras pump är bättre än övriga frånluftvärmepumpar. Visst så kostar det att bygga en mer avancerad lösning, men med dagens och morgondagens elpriser, tror jag att man tjänar in detta över en rimlig tid.

8. 0
    Medlem Nivå 5

De är i alla fall duktiga på att beskriva varför man skall satsa på deras produkt, faktum kvartsår Comfortzone ger inte mer tillbaka per satsad kWh än andra pumpar. MEN det är en större och kraftigare pump vilket i vissa fall kan ge ekonomi. FRÅGAN är varför satsar ingen annan tillverkare på att bygga en kraftigare FLVP? Tekniken är ju densamma.

9. C
    Medlem Nivå 14

I vissa fall. finns väll inget hus som klarar uppvärmningen med 2kW som vanliga pumpar ger
    IVT har ju sinn TWIN den ger ju 4kW, så dom är inte långt efter Comfortzone
    Dom andra tilverkarna kanske inte vill satsa på frånluftsvärmpumper, då dom har markvärmepumpar som går att dimensionera i alla möjliga storlekar !

en frånluftsvärmepump är enligt mig ett ventelations agtigat med viss återvinneing i kombination med varmvattenberedare & elpatron för husvärme.
    Ska ma ha ett värmesystem så får man gå på kraftigare grejor!

jag tror du får bättre varkningsgrad men direkt el & en FTX än vad du får men en 2kW frånluftsvärmepump, som ingår som standard i alla hus

10. G
    Medlem Nivå 6

Hallon,

Det är välan lit ekluvet att de satsar på en bra frånluftsvärmepump. Förklaringen jag har fått är att man då konkurrerar med sig själv i bergvärmefacket, det är bättre folk köper en bergvärmepump.

Nu är ju inte marknaden stillastående, men det skojiga var när Comfortzone kom med sin pump så förklarade många säljare på Nibe & IVT hur Comfortzone bara narrades ;-) men de drar ju faktiskt nytta av att dra ner luften lite till i temp!

Vi har frånluftsvärmepump, vi har en luft-luftvärmepump med (gamla systemet varför riva ut dne när man byter uppvärmningssystem) plus täljstenskaminer på båda våningarna.

Det känns tryggt :) vidf strömavbrott och vid sådana gräsliga minusgrader som vi åtnjuter just nu i Götet.

11. 0
    Medlem Nivå 5

Är inte 100 på att Comfortzone's större "motor" är i snitt bättre än en minde maskin som går hela tiden, visserligen lämnar den inte samma effekt men den drar mindre också. En värmepump skall helst inte starta/stoppa. Min fundering är om den större maskinen med start/stopp i längden är bättre än en som går jämt och kompletteras med el vid energitoppar. Comfortzone kostar ju en slant extra.
    Teori i all ära, det skulle vara intressant med en rapport från någon som bytt från vanlig FLVP till en Comfortzone.

12. W
    Medlem Nivå 7

0840,

Nu är det ju så att Comfortzones pump är variabel och justerar sin kompression efter förhållandena. Något som de andra billigare pumparna inte gör. Därför bör den ju inte utsättas för lika många start/stopp som de enklare pumparna. Den kan också på det sättet arbeta mer effektivt.

I övrigt håller jag med om att jag gärna hör någon som har erfarenhet av de "vanliga" frånluftsvärmepumparna och sedan bytt till Comfortzone, och vad det betytt för deras elförbrukning.

13. S
    Medlem Nivå 5

Det fina med Comfortzone är att den ger upp till 5 kW "billig" värme med ett COP vid maximalt uttag av värme på knappt 3. Den har dessutom en varvtalsstyrd kompressor som är optimerad för värmeuttag på 2 kW, där den har ett COP på 4.5, vilket är bättre än tex IVT 490. Tack vare varvtalstyrningen så behöver inte kompressorn stanna i tid och otid och håller skaplig verkningsgrad för olika driftfall.

14. C
    Medlem Nivå 14

nu finns det ju inte nån statestik direkt på Comfortzone då den är så ny, men man ska väll kanske inte lämföra livslängden på komprassorn med dom andra frånluftsvärmepumparna på marknaden, då dom har katastrofalt kort livslängd.

& alla dessa termosteter folk har förkortar ju livslängden ännu mer

15. 0
    Medlem Nivå 5

Håller med om att de "normala" FLVP endast är ett enkelt sätt för husfabrikanterna att sälja ett paket som andas återvinning men eg är en elpanna. Det jag vänder mig emot är den stora skillnaden i pris vid uppgradering till Comfortzone. Tvivlar på att det lönar sig över tiden. Min FLVP är sammankopplad med en ack-tank vilket ger väsentligt bättre ekonomi eftersom en stor mängd uppvärmd vattenmängd med FLVP klarar en kylig natt alt stort momentant vv-uttag utan inkoppling av elpatronen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: