Byggahus.se

LG Art Cool, någon som vet nått om den?

5k läst  6 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Vi funderar på att skaffa en luftvärmepump och tyckte LG's Art Cool serie skulle passa bra då inomhusdelen kommer att sitta mitt i blickfånget i vardagsrummet.
    Är det någon som har erfarenhet av LG's värmepumpar? Är de sämre än andra mer etablerade märken??

Vi bor i ett enplans 120kvm hus med direktel + öppen planlösning. Vi tänkte dels spara några kronor på uppvärmningen men behöver även kyla huset då det är rena bastun här just nu..

Mvh

Mats & Anna

2. E
    Medlem · Nivå 21

Re: LG Art Cool, någon som vet nått om den?

Att ha innedelen mitt i vardagsrummet kanske inte är det optimala, dom är ju inte direkt tysta och det blåser rätt friskt när dom går på hög effekt.

3. C
    Medlem Nivå 14

Ni spar inget om ni tänkt att kyla huset också. ni höjer bara komforten. & tital suman av dessa 2 blir högre än idag.

4. N
    Medlem Nivå 2

Äh, låt säga att man kör AC 300h/sommar (högt räknat), och pumpen drar ca 800w på full AC, det blir 240kWh, alltså ca 240kr!!!.

Det påverkar besparingen endast marginellt.

Blir så trött....

BTW, vet ej hur LG:s pumpar står sig i jämförelse med andra.

5. C
    Medlem Nivå 14

ja om man köper ett så litet agrigat som bara drar 800W, men ett sånt litet agrigat orkar ju bara kyla max 40m2

om vi tar ett agrigat som kyler drygt 5,5Kw så drar det ca 1,8kW & orkar då kyla 80m2
    300 timmar som du räkna med är 12,5 dygn & om man ska försöka kyla hela huset så lär nog masninen gå vissa näter också & defenetivt mer än 12 dager/ år

6. N
    Medlem Nivå 2

Jag antog att en pump på 5kW (3kW kyla) vore rimlig till ett hus på 120m2.
    Har själv en Panasonic 5kW och den kyler nedervåningen (86m2) bra, dessutom avfuktas ju luften samtidigt. Skönt att köra den 3-4h/kväll nu när det var grisvarmt för någon vecka sedan.

Men som du säger, ska man kyla hela huset, då krävs det mer effekt, kanske 2st 5kW maskiner, för bättre spridning dessutom.

7. P
    Medlem Nivå 1

Det verkar som att placeringen nästan aldrig blir optimal, utan en kompromiss.
    På sommaren är det viktigt för oss att ha svalt i vardagsrummet och med den planlösning vi har så kommer även värmen spridas ganska bra om den är placerad där. Men rent estetiskt är det inte kul att ha den där. Den kommer att vara placeradnära taket ovanför ena soffan, så vinklar man inte ner luftflödet alltför kraftigt så tror jag inte vi kommer att få "CAB" frisyr... :D

Det blir dock en panasonic då vi inte lyckas hitta nån info från LG ägare...