45 558 läst ·
71 svar
46k läst
71 svar
Hur ställa värmekurvan på IVT490
Intressant, var ställer man lägre temperatur på snabbstarten, den kan ju definitivt sänkas, läst manualen men hittar inte detta. Som sagt innan så +9 någon natt påverkar ju inte innetemperaturen något nämnvärt så onödigt pannan går igång för någon enstaka kallare natt.
Skall också sänka ner ytterligare på sommartemperaturen, nu räcker det med någon timmes sol på dagen eller att temperaturen håller sig kring 17-18 i så har man värme i huset som räcker gott och väl om man nu inte tokvädrar.
Men nu så sparar man ju in mycket efter vinterns härjningar, förbrukningen till varmvatten och H.elen är nere på 13-15 kw om dygnet och det är väl godkänt tycker jag, tycker dock kompressorn ibland går in i onödan, förstår inte varför den tuggar igång en halvtimme när det är 23-25 gr varmt ute och varmvattentemperaturen i beredaren håller en bra värme, någon som kan förklara detta?
Skall också sänka ner ytterligare på sommartemperaturen, nu räcker det med någon timmes sol på dagen eller att temperaturen håller sig kring 17-18 i så har man värme i huset som räcker gott och väl om man nu inte tokvädrar.
Men nu så sparar man ju in mycket efter vinterns härjningar, förbrukningen till varmvatten och H.elen är nere på 13-15 kw om dygnet och det är väl godkänt tycker jag, tycker dock kompressorn ibland går in i onödan, förstår inte varför den tuggar igång en halvtimme när det är 23-25 gr varmt ute och varmvattentemperaturen i beredaren håller en bra värme, någon som kan förklara detta?
Robban44
Gör din mailadress synlig så ska jag maila dig hur man gör för att ändra i servicemenyn.
Vill inte skriva det i forumet.
/Farbror Melker
Gör din mailadress synlig så ska jag maila dig hur man gör för att ändra i servicemenyn.
Vill inte skriva det i forumet.
/Farbror Melker
Ok det var i servicemenyn, där går jag inte in så det får vara som det är men tack iallafall. Men undrar fortfarande varför kompressorn får för sig att tugga på minst en halvtimme när det som t.ex igår var 26 gr. ute och varmvattnet höll bra temperatur?
Du gör som du vill, men det är inget svårt!
Med rätt instruktioner så skulle min farmor klara av det... ;D
Med rätt instruktioner så skulle min farmor klara av det... ;D
Jag är också intresserad. Har PMat dig med min adress.
Hej,
Ny här på forumet och även nybliven husägare med en IVT490 som FVP.
För att ge Er experter lite förutsättningar så är vårt hus nybyggt med vattenburen golvvärme i betongplatta på nedervåning (68 kvm). På övervåningen (68 kvm) är det vattenburna radiatorer.
Jag har förstått att man ska ställa termostaterna på golvvärmen på max och sedan justera värmekurvan, men hur göra med radiatorerna? Samma sak?
Blir lite fundersam när värmekurvan bör vara 1-2 vid golvvärme och 4-6,5 vid radiatorer...
Värmekurvan är inställd på 5,5 vilket känns högt. Fininst är 0,0.
Någon som orkar ge lite tips?
/Leffe, Karlstad
Ny här på forumet och även nybliven husägare med en IVT490 som FVP.
För att ge Er experter lite förutsättningar så är vårt hus nybyggt med vattenburen golvvärme i betongplatta på nedervåning (68 kvm). På övervåningen (68 kvm) är det vattenburna radiatorer.
Jag har förstått att man ska ställa termostaterna på golvvärmen på max och sedan justera värmekurvan, men hur göra med radiatorerna? Samma sak?
Blir lite fundersam när värmekurvan bör vara 1-2 vid golvvärme och 4-6,5 vid radiatorer...
Värmekurvan är inställd på 5,5 vilket känns högt. Fininst är 0,0.
Någon som orkar ge lite tips?
/Leffe, Karlstad
Hello,
Jag tror att du behöver en shuntventil med tillhörande cirkpump enbart för din golvvärmen. Har du inte det har någon missat något
.
Om du ställer in kurvan för golvvärme kommer dina elemet garanterat att bli för kalla.
Ställer du in kurvan för radiatorerna så bli det mycket för varmt i huset då värmeavgivningsytan i golvet är mycket större än dina element.
Du behöver med andra ord en lägre temp för golvärmesystemet än till dina element för att avge samma mängd energi (värme).
Har du projat och byggt själv eller har någon hjälpt dig?
Läs mera på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
--
Vi kör med enplanshus 112 m2 med radiatorer och har en kurva på 4,7 med fininställning 5. Cirkpumpen på lägsta.
/Farbror Melker
Jag tror att du behöver en shuntventil med tillhörande cirkpump enbart för din golvvärmen. Har du inte det har någon missat något
Om du ställer in kurvan för golvvärme kommer dina elemet garanterat att bli för kalla.
Ställer du in kurvan för radiatorerna så bli det mycket för varmt i huset då värmeavgivningsytan i golvet är mycket större än dina element.
Du behöver med andra ord en lägre temp för golvärmesystemet än till dina element för att avge samma mängd energi (värme).
Läs mera på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
--
Vi kör med enplanshus 112 m2 med radiatorer och har en kurva på 4,7 med fininställning 5. Cirkpumpen på lägsta.
/Farbror Melker
Det är NCC som byggt huset. Nyckelfärdigt invändigt.Farbror Melker skrev:Hello,
Jag tror att du behöver en shuntventil med tillhörande cirkpump enbart för din golvvärmen. Har du inte det har någon missat något.
Läs mera på [länk]
--
/Farbror Melker
Jag letade lite o hittade en cirkulationspump och shunt i skåpet där ventilerna till slingorna i golvet sitter.
Tolkar jag Dig rätt om värmekurvan därmed ska vara inställd för radiatorer? (4-6,5 enl IVT)
Edit: stavning...
/Leffe
Japp, det tror jag i all fall; du bör justera pannan för radiatordrift.
Shunten kommer att sänka tempen på vattnet till din golvvärme. Aldrig tvärtom...
Det innebär att du har två system att juster innan du får en bra innetemp.
Du kanske har termostater för varje golvvärmeslinga som kan hjälpa dig?
Vi har installerat en innetempgivare för 212 kr till vår IVT 490 för att få en bättre styrning. Det hjälpte.
Det finns massor med tidigare trådar om innegivare samt styrning av golvvärme. Både här men framförallt på värmepumpsforum.
Läs och begrunda.
/Farbror Melker
Shunten kommer att sänka tempen på vattnet till din golvvärme. Aldrig tvärtom...
Det innebär att du har två system att juster innan du får en bra innetemp.
Du kanske har termostater för varje golvvärmeslinga som kan hjälpa dig?
Vi har installerat en innetempgivare för 212 kr till vår IVT 490 för att få en bättre styrning. Det hjälpte.
Det finns massor med tidigare trådar om innegivare samt styrning av golvvärme. Både här men framförallt på värmepumpsforum.
Läs och begrunda.
/Farbror Melker
ok. tack!
Japp, jag har sex termostater för respektive golvslinga. Har läst igenom några trådar här där Ni diskuterat och kommit fram till att termostaterna ska stå på max. Så skriver ju även IVT i bruxen.
Tänkte börja där, att ställa dem på max och även göra samma sak med radiatorerna. Sedan börja justera värmekurvan neråt får vi se vad som händer.
Shunten till golvvärmen tror jag får vara så länge, är ju viktigt att vattentempen inte överstiger 35 grader i golvet. Funderar på att fixa en liten givare till den.
Innegivaren var ju inte speciellt dyr. Installationen, klarar man det själv?
Frågan är ju om givaren ska sitta nere eller uppe...
Ursäkta om jag ställer samma frågor som många andra. Håller på och fördjupar mig i detta intressanta ämne, vill ju helst betala så lite som möjligt till elbolaget...
Japp, jag har sex termostater för respektive golvslinga. Har läst igenom några trådar här där Ni diskuterat och kommit fram till att termostaterna ska stå på max. Så skriver ju även IVT i bruxen.
Tänkte börja där, att ställa dem på max och även göra samma sak med radiatorerna. Sedan börja justera värmekurvan neråt får vi se vad som händer.
Shunten till golvvärmen tror jag får vara så länge, är ju viktigt att vattentempen inte överstiger 35 grader i golvet. Funderar på att fixa en liten givare till den.
Innegivaren var ju inte speciellt dyr. Installationen, klarar man det själv?
Frågan är ju om givaren ska sitta nere eller uppe...
Ursäkta om jag ställer samma frågor som många andra. Håller på och fördjupar mig i detta intressanta ämne, vill ju helst betala så lite som möjligt till elbolaget...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden