Vi skall idag lägga ut markvärmeslinga för VP. Beslutet togs igår eftersom grävaren kunde komma idag. Vid hastig koll här på forumet tycks det vanligt med TVÅ slingor x 300 m ?! Vad betyder det ? Vår VVS:are beställde EN slinga på 400 m till oss.
Vi har ett ganska stor sank strandäng där slingan skall ner, skall den "slingra" enligt något särskilt system ?
 
Vanligen lägger man minst 50 meter per kW värmepump, d.v.s. en VP på 6 kW behöver 300 meter.
För att slippa för lång slinga och därmed för stort visköst motstånd i vätskan lägger 2 parallella slingor. I ditt fall kan du alltså kapa slingan till 2 x 200 meter och koppla ihop dem med T-rör samt 2 kulventiler så du kan spola ur luften ur en slinga i taget.
Har du mer än 4-5 kW på värmepumpen skulle du nog köpa till mer slang.
 
hur lång slinga sm behövs beror på hur mycke effekt huset/pumpen tar ut.

man ska aldrig ha mer än 400m i en slinga, krävs längre slinga så delas den i 2
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.