Hej!
Är det någon som har erfarenheter av solfångare o kombination med bergvärme, jag vet att det finns några färdiga lösningar från VP tillverkare, men jag hade tänkt att använda en NIBE 1230 eller ev. 1250 (den är i dyraste laget), en 750 liers acktank samt 6 kvm vakumsolfångare. Jag skall värma ett nybyggt (under uppbyggnad) 2-planshus på totalt 195 kvm samt friliggande garage (kulvert från huset) på ca 50 kvm samt övervåning på garaget på ca 30 kvm golvyta (snedtak). I hus och garage är det golvvärme på bv och radiatorer på öv, förutom i bad på öv där det också är golvvärme. All uppvärmning sker via vattenburet system. Finns det någon som har erfarenheter, systemförslag eller andra tipps? Finns det någon som har erfarenheter av vatenmatlade braskaminer, skulle det kunna vara en lösning att även ansluta en sådan till acktanken?
Jag tänker satsa på FTXsystem när det gäller ventilation.
 
Om du har hygglig isolering på huset så borde du ha väldigt lågt behov av extra värme. Att då kosta på ett dyrt bergvärmepaket verkar väldigt överdrivet. Lägg istället till ett par extra solpaneler och installera din vattenmantlade kamin så behöver elpatronerna bara gripa in minimalt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.