8 990 läst ·
16 svar
9k läst
16 svar
När ska man sluta med vinterläge på en 360?
Sida 1 av 2
Hej!
Mannen som var här och justerade in vår Nibe 360 valde att ställa den på vinterläge. Men nu är det ju vår ... vi har ca 7 - 8 gr mitt på dagen och ca 0 på natten - utomhustemp. Vi bor i en nybyggd smålandsvilla. Kan jag inte ställa den på auto??
tacksam för svar
Fialotta
Mannen som var här och justerade in vår Nibe 360 valde att ställa den på vinterläge. Men nu är det ju vår ... vi har ca 7 - 8 gr mitt på dagen och ca 0 på natten - utomhustemp. Vi bor i en nybyggd smålandsvilla. Kan jag inte ställa den på auto??
tacksam för svar
Fialotta
Vad olika lägen innebär:
Sommar - elpatron och cirkulationspump blockerade.
Höst/Vår - Elpatron blockerad. Cirkulationspump går.
Vinter - Elpatron aktiverad. Cirkulationsoump går.
Auto-läget är tänkt att välja mellan dessa lägen automatiskt baserat på utetemperaturen. Tycker personligen dock inte auto-läget fungerar speciellt bra.
Om det fortfarande är runt 0 på natten tror jag nog att vinterläget fortfarande fungerar bäst. Risken är annars att man står utan varmvatten när man vaknar på morgonen. När temperaturen håller sig runt 6-7 grader dygnet runt kommer jag börja fundera på att slå över till höst/vår.
Sommar - elpatron och cirkulationspump blockerade.
Höst/Vår - Elpatron blockerad. Cirkulationspump går.
Vinter - Elpatron aktiverad. Cirkulationsoump går.
Auto-läget är tänkt att välja mellan dessa lägen automatiskt baserat på utetemperaturen. Tycker personligen dock inte auto-läget fungerar speciellt bra.
Om det fortfarande är runt 0 på natten tror jag nog att vinterläget fortfarande fungerar bäst. Risken är annars att man står utan varmvatten när man vaknar på morgonen. När temperaturen håller sig runt 6-7 grader dygnet runt kommer jag börja fundera på att slå över till höst/vår.
hej och tack!
Då väntar jag tills dygnsmedeltemperaturen ligger runt 6 - 7 gr.
fialotta
Då väntar jag tills dygnsmedeltemperaturen ligger runt 6 - 7 gr.
fialotta
Testade faktiskt att gå över till vår/höst-läge nu och det fungerar när temperaturen är 15 grader på dagen och runt 0 på natten. Tricket är att hitta vilken temperatur den kan leverera ut på värmeslingan med enbart kompressor utan att varmvattentempen sjunker och sedan sätta maxvärdet på den temperaturen. Man får prova sig fram, helt enkelt. I vårt fall klarar den 27 grader ut i golvvärmeslingorna så det har jag satt maxgränsen på. Trögheten i plattan gör att vi klarar natten utan att temperaturen i huset sjunker mer än någon grad. Vill man ta ett bad eller en varm dusch på kvällen får man dock dra igång elpatronen en liten stund, annars får pumpen det jobbigt.
Nu kanske inte du har ingjuten golvvärme dock, så förutsättningarna är ju inte riktigt jämförbara (misstänker att ett radiatorsystem kräver högre temperatur än 27 grader).
Nu kanske inte du har ingjuten golvvärme dock, så förutsättningarna är ju inte riktigt jämförbara (misstänker att ett radiatorsystem kräver högre temperatur än 27 grader).
Det går att justera Autoläget i meny 8.2.2 och 8.2.3.
Jag har justerat så här:
Meny 8.2.2 slutar cirkulationspumpen att snurra när medel temperaturen under ett dygn är över 12 grader.
Meny 8.2.3 spärras el-patron när medeltemperaturen är över 3 grader.
På mitt hus är Effektbehov vid Dut19grader=6800W. Har du ett högre behov plussa på 1-2 grader på cirkulationspump och elpatron (tvärtom när du har ett lägre effektbehov).
I meny 9.1.7 har jag satt ner trendberäkningsgränsen till 0 grader.
Med de här inställningarna minimerar jag inkoppling av el-patron utan att behöva duscha kallt och allt går automatiskt utan att jag måste ha koll på utetemperaturen.
Jag har justerat så här:
Meny 8.2.2 slutar cirkulationspumpen att snurra när medel temperaturen under ett dygn är över 12 grader.
På mitt hus är Effektbehov vid Dut19grader=6800W. Har du ett högre behov plussa på 1-2 grader på cirkulationspump och elpatron (tvärtom när du har ett lägre effektbehov).
Med de här inställningarna minimerar jag inkoppling av el-patron utan att behöva duscha kallt och allt går automatiskt utan att jag måste ha koll på utetemperaturen.
sandhall skrev:
Trendberäkning innebär att styrdatorn bevakar att temperaturen ökar på varmvatten och panna. Så länge den ökar kopplar den inte in el-patron.
Rent praktiskt innebär detta att finns det en möjlighet att kompressor kan nå upp till bör-värdet (det du vill ha), så kopplas el-patron inte in.
Nackdelen blir att du inte alltid har full kapacitet att leverera 52 gradigt varmvatten. Även temperaturen ut till radiatorer eller golv kan dippa men du kommer inte märka något eftersom trögheten i systemet är stor.
Utan trendberäkning kollar bara styrdatorn om inställd temperatur uppnås inom ett specifikt tidsfönster. Om temperatur ej uppnås kopplas el-patron in.
Under den temperaturX som du ställer in i meny 9.1.7 (i serviceläget) används inte trendberäkning.
Har du pumpen i vår /höst-läge eller har spärrat el-patron i autoläget så har inte trendberäkningen någon funktion eftersom den kan bara gå på kompressor. Det är alltså från 0 grader och upp till den temp där du spärrar el-patron som den här funktionen tillför något.
MVH,
PEJOTO /FLVP Amatör
Hej!
Men är inte vinterläget och autoläget väldigt lika varandra, vad skiljer egentligen?
mvh fialotta
Men är inte vinterläget och autoläget väldigt lika varandra, vad skiljer egentligen?
mvh fialotta
Med autoläget kan du få pumpen att själv blockera el-patron respektive cirkulationspump beroende av dygnsmedeltemperaturen. Med dom kalla nätter som varit de senaste 2 veckorna så kopplar den över till "vinterläge" automatiskt och sedan när det blir mildare mitt på dagen så slår den över till "vår/höst". =Elpatron aktiveras bara när den måste och ihop med trendberäkningen så går det inte att göra så mycket mer med 360p för att få ner elförbrukningen utan att ge avkall på komforten.fialottabus skrev:
När det sedan bli sommartemperaturer stänger cirkulationspumpen av automatiskt.
Det går lika bra att manuellt koppla mellan vinter, vår/höst och sommmar men som det är nu med väldigt stora temperatureskiftningar måste man pilla ganska mycket på pumpen om man som jag vill få ner elförbrukningen.
Har skruvat, testat och donat nu i kväll Förstår inte hur du kan få det att lira med dessa inställningar.pejoto skrev:Det går att justera Autoläget i meny 8.2.2 och 8.2.3.
Jag har justerat så här:
Oavsett effektbehov får ju värmepumpen problem när temperaturen sjunker från +4 till -2 på ett par, tre timmar. Under den tiden hinner ju inte medeltemperaturen ändra sig alls (den låg fortfarande på +6 grader vid 2 minus ute, d.v.s. långt ifrån att aktivera någon el-patron). Eftersom pumpen bara går efter kurvan försöker den ju kompensera genom att öka framledningstempen 3-4 grader (beroende på kurvlutning) och då orkar den inte med. Varmvattentempen sjunker ner mot 30 grader.
Vad har du för kurvlutning och förskjutning?
Har kurvlutning 4 (utgångsvärde för området är 5) och förskjutning -1.
RED/ Såg ditt inlägg i värmepumpsforumet, och de siffrorna verkar stämma bättre med vad min pump verkar gilla.
Oberoende Värmepumpsforum - värmepump, allt du behöver veta om värmepumpar!
Finns en hel del att lära inom detta område, märker jag.
sandhall skrev:Har skruvat, testat och donat nu i kväll Förstår inte hur du kan få det att lira med dessa inställningar.
Oavsett effektbehov får ju värmepumpen problem när temperaturen sjunker från +4 till -2 på ett par, tre timmar. Under den tiden hinner ju inte medeltemperaturen ändra sig alls (den låg fortfarande på +6 grader vid 2 minus ute, d.v.s. långt ifrån att aktivera någon el-patron). Eftersom pumpen bara går efter kurvan försöker den ju kompensera genom att öka framledningstempen 3-4 grader (beroende på kurvlutning) och då orkar den inte med. Varmvattentempen sjunker ner mot 30 grader.
Vad har du för kurvlutning och förskjutning?
Har kurvlutning 4 (utgångsvärde för området är 5) och förskjutning -1.
RED/ Såg ditt inlägg i värmepumpsforumet, och de siffrorna verkar stämma bättre med vad min pump verkar gilla.
Oberoende Värmepumpsforum - värmepump, allt du behöver veta om värmepumpar!
Finns en hel del att lära inom detta område, märker jag.![]()
Hej,
Jag har ett radiatorsystem som jag kör med kurva 6 och med förskjutning -2 (Nibe rekommenderar kurva 10 för radiatorsystem där jag bor)
Jag använder termostat på alla radiatorer (20 grader i hela huset förutom 3 sovrum på övervåning där det är 18 grader).
Att spärra elpatron vid +3 fungerar på mitt hus och med familjens varmvattenanvändning. Förutom när ungarna fyller upp hela badkaret på kvällen och det har varit varmt mitt på dagen och ett antal minusgrader på natten ,då står min varmvattenberedare också på 30 grader morgonen efter.
Märker du att dina panna inte orkar med är det bara att justera temperaturen uppåt en eller två grader. Vart den här gränsen går beror på på husets värmeprestanda och hur mycket varmvatten som går åt.
Det har tagit mig ganska lång tid och ett antal kalla duschar innan jag hittade rätt.
Vad har du för dimensionerande toppeffekt på ditt hus?
Om du inte vill krångla med att pilla på temperaturen för att spärra elpatron så hjälper trendberäkningen (ställ på 0) till så att elpatron inte går in i onödan/PEJOTO
Ingen aning. Hur räknar jag ut det?pejoto skrev:
Allt jag har är en fs-beräkning. Ujust*A är där 75,5. Fs = 0,176 W/m2, K.
Vet inte om jag bara kan temperaturskillnaden ute/inne (40 * 75,5 vid -20 ute och +20 inne t.ex.)? Skulle ju bli 3020 W i.s.f. eller 22 W/m2 golvyta (låter lågt så jag antar att det tillkommer saker)?
Problemet är att huset köptes med helt oinredd och oisolerad vind så beräkningarna är baserade på nedervåning med isolerat och stängt vindsbjälklag. Har isolerat vinden själv och antar att fs-beräkningen kanske inte stämmer så bra längre. Har inte räknat på vad övervåningen kan tillföra.
Hej,sandhall skrev:Ingen aning. Hur räknar jag ut det?
Allt jag har är en fs-beräkning. Ujust*A är där 75,5. Fs = 0,176 W/m2, K.
Vet inte om jag bara kan ta (20+19) * 75,5 för att få Dut19grader? Skulle ju bli 2944 W i.s.f. eller 22 W/m2 golvyta (låter lågt)?
Problemet är att huset köptes med helt oinredd och oisolerad vind så beräkningarna är baserade på nedervåning med isolerat och stängt vindsbjälklag. Har isolerat vinden själv och antar att fs-beräkningen kanske inte stämmer så bra längre. Har inte räknat på vad övervåningen kan tillföra.
Du har en välisolerad bottenvåning:
För enbart bottenvåning så blir det så här (kanske 10% fel):
Med information enligt ovan så bör du ha en DUT(-19)=5500 W (inklusive varmvatten).
Ditt värmebehov är 12150 kWh/år (inklusive varmvatten).
Så här har jag räknat.
Jag tagit din UA 75,5/95,8(Mitt uA)=0,78 Din värmeprestanda är 22% bättre än mitt hus (arean finns med i UA så den behöver vi ej kompensera för)
Mitt värmebehov-varmvatten=9334KWh/år*0,78=7280,52+4852(varmvatten)=12132kWh/år (ditt värmebehov)
Min toppeffekt =6,88kW-0,55kW(varmvatten)=6,33*0,78=4,937+0,55=5,5kW(Din toppeffekt).
Varmvattenförbrukningen är inte med i nedskalningen eftersom den bör vara konstant oavsett hur välisolerat huset är.
Har ni inrett övervåning och börjat värma upp eller har du bara isolerat?
Hur många kvadrat har bottenvåningen resp övervåning? Taklutning, Hur tjock isolering mot tak och vägg? Längd och bredd på övervåning behövs för att beräkna volymen.
Om du enbart värmer upp bottenvåning till 20grader borde NIbe 360p räcka ganska långt. typ +2 grader innan elpatron går in.
Värmer du upp också övervåning, då är det helt annan sak/PEJOTO