3 558 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Är detta ett bra pris?
Har tagit in en offert på bergvärme som inkluderar följande: Borrhål 160 meter
Nibe 7kw pump
Installation
Bortplockning av panna
Pris: 115.000 inkl moms
Detta ska sitta i ett putsat lättbetong hus på 120 kvm+80kvm källare (allt uppvärmt, ingen tilläggsisolering). Vill gärna ha lite synpunkter på detta om det är billigt eller dyrt och om ni tror att djup och pump räcker?
Nibe 7kw pump
Installation
Bortplockning av panna
Pris: 115.000 inkl moms
Detta ska sitta i ett putsat lättbetong hus på 120 kvm+80kvm källare (allt uppvärmt, ingen tilläggsisolering). Vill gärna ha lite synpunkter på detta om det är billigt eller dyrt och om ni tror att djup och pump räcker?
Verkar vara både ett bra pris och en tillräcklig lösning, sedan kanske det finns lite olika modeller av 7Kw Nibepumpar och man här valt en äldre modell, men jag förutsätter att det är med varmvattenberedare.
Nu vet jag inte var du bor i Sverige men utgår jag från mälardalen och söder ut så bör det bli minimalt med tillskottsel om du inte har ett mycket dåligt isolerat hus.
Nu vet jag inte var du bor i Sverige men utgår jag från mälardalen och söder ut så bör det bli minimalt med tillskottsel om du inte har ett mycket dåligt isolerat hus.
är det en 1215-7 så ger den ju vid ett djup borr hål ca 8 kW vilket är bra.
hur mycke energi gör du av med igag?
värmer du idag samtliga rumm till den tempraturen du kommer att ha i framtiden ?
källaren, vad är det för källare, många kälare i lädre hus är helt oisolerade & kan dra i princip hur mycke energi som helst.
offerten låter ialla fall inte för dyr
hur mycke energi gör du av med igag?
värmer du idag samtliga rumm till den tempraturen du kommer att ha i framtiden ?
källaren, vad är det för källare, många kälare i lädre hus är helt oisolerade & kan dra i princip hur mycke energi som helst.
offerten låter ialla fall inte för dyr
Pumpen heter fighter 1115-7 och så ska jag ha en separat vv-beredare på 300/200. Bor i Östergötland. Källaren har element i alla rum utom pannrum och en hall, där kommer ett konvektorelement hamna. Ska hålla ca 20 grader i källaren och 21-22 på övre våningarna.
Klicka här för att svara