Robert_Maria skrev:
Ett mycket bra inlägg, en intressant jämförelse. man kan dock finna lite intressanta räknevurpor. hur kan man få en besparing med en 490:a när dess 2kW inte ens räcker till för energibehovet.
Skulle den gå för fullt året om klarar den bara av att leverera 17520kWh till ett hus som över året kräver 20000kWh.

Den pumpen har mao. diskat sig själv redan från början.
Hej,
Besparingen ligger i den återvunna energin som den lyckas plocka tillbaka från frånluften.
Besparingen avses alltså relativt direktverkande el+ventilation som har besparing=0 (ingen återvinning alls).
Det effekt som är utöver bidrag värmepump, är från el-patron.

MVH,

Pejoto
 
Du har förenklat kalkylen något va? Det verkar inte som du har indexberäknat el-priset över respektive livslängd.

för de itrustningarna som har längre livslängd blir besp-ringen större ju äldre anläggningen blir. Man kan ju inget annat än anta att elen kommer att fortsätta att stiga i pris år efter år.
 
Robert_Maria skrev:
Du har förenklat kalkylen något va? Det verkar inte som du har indexberäknat el-priset över respektive livslängd.

för de itrustningarna som har längre livslängd blir besp-ringen större ju äldre anläggningen blir. Man kan ju inget annat än anta att elen kommer att fortsätta att stiga i pris år efter år.
Hej,
Ja jag har förenklat kalkylen massor.
Elpris har jag satt till 1SEK/kWh. Indexberäkningar är inte min starka sida. In- och utbetalning är det enda jag minns från ekonomikursen(5-p ingenjörsvarianten)Komplettera gärna.

Framtida elprisökningar gör att värmepumparna kommer betala sig ännu fortare (precis som du skriver) men inbördes rangordning mellan pumparna förblir den samma.

MVH,
Pejoto
 
pejoto skrev:
Hej,
När man ska välja uppvärmningssystem är det bäst att bara se på ekonomin.
20 grader inomhus upplevs lika bra oavsett vilket underverk i pannrummet som genererat effekten.

Jag har utgått från ett hus som kräver 20000 kWh timmar (information är taget från respektive tillverkare). Bergvärme: Nibe.

TYP, KOSTNAD, BESPARING, PAY-OFF TID, Besparing efter uppskattad livstid.

Bergvärme (inklusive allt), 110 000 SEK, Besparing 14500kWh/år, Pay-Off Tid 7,5 år. Återstående livstid vid Pay-off tid 7,5 år Besparing efter 15 år:108750SEK

FLVP Comfortzone CE50 (inklusive installation), 70 000 SEK, Besparing 12500kWh/år, Pay-Off 5,6år. Återstående livstid vid pay-off tid 4,4 år. Besparing efter 10 år:55000SEK

FLVP+Ytjord IVT 495 Twin, 65 000 SEK (inklusive allt), 65 000 SEK, Besparing 9600kWh/år, Pay-Off 6,77. Återstående livstid vid Pay-off tid3,23. Besparing efter 10 år:31000SEK

FLVP Nibe 360, 50 000SEK, Besparing 8000kWh/år, Pay-Off 6,25 år. Återstående livstid vid Pay-Off 4,75. Besparing efter 10 år:38000SEK

FLVP IVT 490, 45 000SEK, Besparing 5000kWh/år, Pay-Off tid 9 år, Återstående livstid vid Pay-Off 1 år. Besparing efter 10 år: 5000SEK

Kommentarer.
Det här var en fin tabell från början jag hoppas budskapet går fram ändå.
Pay-Off=När investering blir lönsam=Du har sparat lika mycket som pump+installation har kostat.
Om du vill inkludera ränteeffekter (lånade pengar) så ta Pay-Off tid x1,26
Om Pay-Off tid tar längre tid än vad pumpen förväntas hålla. Då har du gjort en dålig affär.

Livslängden är inte ristad i sten (15 år på bergvärme och 10 år flvp) men ni får ge och ta lite.
Installationskostnad på IVT 495 Twin?? Har jag satt till 20 000 SEK (osäker siffra).

IVT 490 framstår inte som lysande investering eftersom Pay-Off inklusive ränta inträffar efter 11,34 år.

Slutsats:
Bergvärme är mest lönsam på lång sikt. Har du mera bråttom ska du välja en Comfortzone.
Om du har ett mindre värmebehov på ditt hus än 20000 kWh så ökar pay-off tiden på grund av den lägre årliga besparing. men inbördes rangordning kvarstår.

Kommentera gärna.

Med vänlig hälsning,

PEJOTO
Bra sammanställning av besparingen!

Dock håller jag inte med att i exemplet bergvärme där du ange livslängden på bergvärme (inklusive allt) till 15 år. Minst 100 år är en allmänn uppfattning för "livslängden" på borrhålet. Svenska Värmepumpsföreningen anger att borrhålet kommer att avge värme för all framtid. (Svenska Värmepumpföreningen - FAQ - Vanliga frågor och svar)

Om man grovt räknar att i kostnaden för bergvärme, är kostnaden för energibrunnen 1/3 av den totala investeringskostnaden och att brunnen håller 100 år.
Blir Pay-Off tiden 5,5 år. Besparing efter 15 år:137750SEK.
Detta innebär att bergvärme är ett ännu attraktivare val!
 
Snailman
comfortzone hävdar väl att de överdimensionerat delarna i sin pump (de andra flvp underdimensionerar väl sina (är väl därfö rde rasat lite väl tidikgt/ofta)) så är det verkligen rättvist att räkna samma livslängd på den som de andra flvp:arna?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.